מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשך לדור ניצולי שואה

השרשרת
המשפחה של אילנה
אילנה קרופיק מספרת על קורותיה
שמי אילנה קרופיק (בירנבך). נולדתי בארגנטינה בעיר טוקומן. בשנת 1948. למדתי בבית ספר הברון הירש.   התחתנתי בשנת 1967 ועברנו לגור בעיר קורדובה. בעלי (ז"ל), שמעון,  נולד בעיר קורדובה. ההורים שלי: אמא, קלרה גולדפרב, נולדה בגרמניה בעיר קרסרוהה בשנת 1911. אני בת זקונים. ההורים  של קלרה הם פרידה שטראוס ויוהודה גולדפרב. פרידה ילידת אוסטריה וסבא יוהודה נולד בהונגריה. סבא יוהודה נהרג במלחמה על ידי הנאצים. סבתא פרידה הגיעה לארגנטינה אחרי המלחמה (ניצולת שואה). ההורים של אבא: אליעזר בירנבך. הוא נולד בפולין בעיירה סוקולב בשנת 1910 למשפחה מאוד דתית עם 10 ילדים. אבא היה בן זקונים. ההורים של אליעזר: איטה זילבר ושלמה בירנבך. הם נהרגו בשואה. כל האחים של אבא שלי, חוץ מאבא ועוד אח, נהרגו בשואה. 8 היו נשואים עם ילדים.
אחרי המלחמה ההורים שלי הגיעו לארגנטינה ושם התחתנו. ההורים שלי אהבו מאוד אחד את השני. הם הכירו בקהילה יהודית  בעיר שלנו ואחרי שלושה חודשים התחתנו. כל שנה ביום הנשואים ובימי הולדת היה נהוג אצלנו במשפחה לקנות מתנות אחד לשני. כשנולדתי  הייתה מסיבה גדולה מאוד כי אני הייתי המשך לדור  ניצולי שואה. אני בת יחידה כי אמי לא יכלה להביא עוד ילדים. גרנו בעיר טוקומן. המצב הכלכלי בבית היה טוב. הייתה לנו חנות. אמי הייתה מתנדבת  בויצו ארגנטינה (יש מעון ויצו בעפולה). היא הייתה מאוד פעילה בקהילה היהודית. בעיר שלי  היו כ-50 אלף יהודים, הרוב אשכנזים. התחתנתי ב-1967 והלכתי לגור בעיר קורדובה, המקום  שבו שבעלי ז"ל נולד. בשנת 1969 נולדה בתי הבכורה פביאנה (בעברית השם שלה פרידה לאה).
בשנת 1973 עלינו ארצה ואחרי כמה חודשים  נולדה בתי יהודית. גרנו  במרכז קליטה בעתלית. לאחר מכן, בשנת   1974, עבנו לגור בעכו. הבנות שלי גדלו ולמדו בעכו. אני עבדתי כ-30 שנה עד לפרישה לגמלאות בבית האבות האזורי בעכו בתפקיד מנהלת חשבונות וחשבת שכר. נכון לעכשיו  אני מתנדבת בקהילה, תומכת בעולים וותיקים מדרום אמריקה. קיבלתי מאמי שרשרת למזכרת לפני שנפטרה בשנת 1993, ערב ראש השנה. אני שומרת עליה, אני לא עונדת אותה. אעביר את השרשרת הלאה לבתי הבכורה. אמי ענדה את השרשרת היקרה רק בחגים או באירועים מיוחדים.

מילון

ויצו
חברה ציונית- הומניסטית, המבוססת על שוויון הזדמנויות בדגש על חינוך ורווחה לנשים, ילדים ונוער תוך שיתוף פעולה עם יהדות התפוצות (מתוך אתר ויצו)

ציטוטים

”אני מתנדבת בקהילה, תומכת בעולים וותיקים מדרום אמריקה“

הקשר הרב דורי