מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחלות ללא מרפא לפני קום המדינה

ברוריה ומשפחתה
ברוריה פיומי ולינוי אדוניה
רפואה בתקופת משבר

קוראים לי ברוריה פיומי נולדתי בשנת 1945 ליוסף  ורחל כהן ז"ל בעיר תל אביב בית חולים הקריה.

כבר בהיוולדי גילו אצלי את מחלת הפוליו, במהלך המאה ה-20 היה הפוליו אחת ממחלות הילדות המחרידות ביותר. מגיפות פוליו הטילו מום באלפי אנשים, בעיקר בילדים צעירים; המחלה גרמה לשיתוק ולמוות במהלך רוב ההיסטוריה האנושית. לפני 70 שנה המחלה הייתה מאוד נפוצה ככה שלא כל כך היה לי מזל והמחלה הגיעה גם אליי. לא הייתה התקדמות ברפואה כמו היום ולכן עברתי אותה בקשיים מרובים, עקב המחלה כאשר הייתי עושה צעד אחד ונופלת על צד שמאל, הייתי מרגישה חולשה כללית, עם הזמן למדתי להתמודד.

אמי הייתה חולה במחלת הנפילה אמא צעירה בת 18 שלא הצליחה להתמודד חרף הקשיים המרובים של כלכלה ובריאות ונאלצה לשלוח אותי לבית הילד בירושלים. גדלתי בבית הילד בירושלים עד סוף מלחמת השחרור.

כשהייתי בת ארבע שנים, אחרי מלחמת השחרור אבי וסבתא שלי עלו לירושלים והחזירו אותי הביתה. כילדה חוויתי חווית של מחלות במשפחה ראיתי את אמי בזמן התקף מחלת נפילה. היא נפלה על הפרימוס בעודו רותח, נכוותה והשכנה שנכנסה לעזור הצילה אותה. יש לציין ששכנים נתנו תמיד הרגשה של משפחה בעת צרה תמיד עמדו לצידך. תמיד כשהיית בבעיה, תמיד היה למי לפנות וההרגשה שנתנו לנו שאנחנו משפחה אחת גדולה, שיחד מתמודדת עם כל אתגר.

כשכבר התבגרתי לא ידעתי שיש לי בעיה ורגל שמאל יותר גדולה מרגל ימין, עם השנים למדתי לחיות עם המחלה ואני מתפקדת בצורה רגילה. הקשיים ברגל וביד למדו אותי להתמודד עם הקשיים למרות שלא קיבלתי טיפולים רפואיים ראויים ואפילו לא פיזיותרפיה. קיבלתי מבורא עולם מתנות שלמדתי להסתגל עימם וב"ה התחתנתי היו לי קשיים בהבאת ילדים וזכיתי להביא שתי בנות שזיכו אותי בחמישה נכדים ארבעה נכדים ונכדה.

אני מרוצה מהמשפחה שלי מאושרת שגדלתי למשפחה שיודעת ללחום להתמודד ולהתקדם ולהגיע להישגים חרף הקשיים, גאה להיות חלק ממשפחה שיישבה את הארץ בתקופה מאתגרת של קום מדינת ישראל.

למדתי בבית ספר בית יעקוב בשכונת התקווה. הייתה לי אחות צעירה ממני שנפטרה מוירוס חיידק טורף בגיל 55. עברתי מחלות שונות אך ברוך השם ניצחתי וכעת אני בריאה ונקייה מסרטן כבר 12 שנים ויש לי ברוך השם שני נינים, ליאם ותהל.

הזוית האישית

ברוריה: החיים מזמנים לנו התמודדויות ואתגרים והחכמה היא ללמוד להתרומם ולהתגבר על כל קושי ולראות בקושי מתנה המאפשרת לך לצמוח ולגדול לקראת האתגר הבא.

מילון

שיתוק ילדים (פוליומייליטיס, Poliomyelitis)
מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה. הסימפטומים של המחלה לא מופיעים אצל כ-90% מהחולים בה, אולם אם הנגיף חודר למחזור הדם החולים עשויים לסבול ממגוון רחב של סימפטומים. בכאחוז אחד מההידבקויות חודר הנגיף למערכת העצבים המרכזית, פוגע בנוירונים מוטוריים, וגורם לחולשה ולשיתוק רפה חד. סוגים שונים של שיתוק יכולים להיגרם מכך כתלות בעצבים שנפגעים. פוליו הפוגע בחוט השדרה הוא הצורה הנפוצה, ומתאפיין בפגיעה א-סימטרית הכוללת לרוב את הרגליים. במקרים חמורים, כמו בשיתוק הסרעפת ושרירי הנשימה הבין צלעיים, המחלה עלולה לגרום אף למוות. בעבר היה שיתוק הילדים מהמחלות הנפוצות בעולם, וה

ציטוטים

”כל לוחם חולם לנצח. “

”המאבק הקשה היה ש“

הקשר הרב דורי