מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המצלמה הראשונה – נלקחה על ידי הבריטים בשבת השחורה

אריאל והגר
הגר וסבתא
אימי מגיעה לבית יולדות בעפולה על עגלה רתומה לסוס

שמי הגר אור, נולדתי בשנת 1945, במושב מולדת. בגיל שנה וחודש , יוני 1946, הגעתי לקיבוץ גבעת ברנר, ממושב מולדת שם נולדתי.
 
אימי מגיעה לבית יולדות בעפולה על עגלה רתומה לסוס
סיפור לידתי וקבלת שמי הוא הסיפור הראשון שסיפרו לי הורי. כשאמי נסעה ללדת לא היו מכוניות במקום ולכן הובלה וההגעה לבית היולדות בעפולה הייתה בעגלה רתומה לסוס.
 
שמי הגר על שמה של הגיבורה חנה סנש
גם סיפור שמי היה מעניין, אבי רצה לקרוא לי בשם כרמלה או תרצה. אלו שמות שיהודי גרמניה ה"ייקים" (כך נקראו יהודים יוצאי גרמניה), אהבו לתת לבנות שלהם. אבל אמי יחד עם אחותה הצעירה שהייתה בפלמ"ח סרבו לשמות אלו. אימי קראה לי בשם הגר. הגר – השם שניתן לי בעקבות שם המחתרת של הגיבורה חנה סנש, זה שם שהיה מקובל באותה תקופה. "ב-1943 התנדבה חנה סנש, לצבא הבריטי, והצטרפה לקבוצת צנחנים שנועדו לצנוח על אדמת אירופה, במסגרת המאבק בגרמניה הנאצית. לצורכי התקשורת, השתמשה סנש בשם הצופן "הגר". ( ויקיפדיה).
 
הגעתי לגבעת ברנר צמוד לאירועי "שבת השחורה", אותה שבת מפורסמת בה הצבא הבריטי פשט על הישובים העבריים בשביל לחפש נשק שהיה אסור על היהודים להשתמש בו והיה מוסתר במקומות מחבוא שנקראו סליקים. הבריטים ערכו חיפושים ולקחו רבים מהחברים למעצר.
 
מצלמה הראשונה בקיבוץ
הורי שהיו חדשים בקיבוץ גרו באוהל. את האוהל לא ניתן לנעול וגם לא היו בו מקומות אחסון ולכן אבי הטמין באדמה את דברי הערך שלו וביניהם הייתה גם המצלמה הראשונה שהביא מגרמניה ששימשה אותו בנאמנות מעלייתו ארצה. במצלמה זו צולמו התמונות הראשונות שלי. בזמן החיפוש ב"שבת השחורה" הבריטים לא מצאו את הסליקים בגבעת ברנר אך, גילו את הסליק הקטן של אבי בתוך האוהל ולקחו לעצמם את המצלמה הראשונה בקיבוץ המצלמה היקרה. 
תמונה 1
 
העשרה
מושב מולדת: "מולדת הוא מושב שיתופי בגליל התחתון השייך למועצה אזורית הגלבוע.היישוב הוקם ב-4 ביולי 1937 במסגרת חומה ומגדל‏ בשם מולדת על שם ארגונם של המייסדים, עולים מגרמניה חברי ארגון "מולדת". המייסדים קבלו את הכשרתם בנהלל, באר טוביה וכפר יחזקאל‏".
 
גבעת ברנר: "גבעת ברנר הוא מן הקיבוצים הגדולים בישראל, שייך למועצה האזורית ברנר ושוכן מדרום לרחובות וממערב לכביש 40. הקיבוץ נקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר.גרעין הקבוצה התגבש בשנת 1926 ברחובות והיה מורכב מחלוצים יוצאי ליטא ומחלוצים מווהלין". 
 
חנה סנש: "חנה סנש (הונגרית: Szenes Anik?, "סנש אניקוֹ"‎;‏ י"א בתמוז תרפ"א, 17 ביולי 1921 – 7 בנובמבר 1944, כ"א בחשוון תש"ה) הייתה לוחמת ומשוררת יהודייה, מצנחני היישוב, שהתנדבה לשרת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה נגד גרמניה הנאצית. צנחה לשטח הונגריה הכבושה, נתפסה, נחקרה
בעינויים והוצאה להורג".
 
השבת השחורה – כינוי שניתן ליום שבת, 29 ביוני 1946, שבו ערך השלטון הבריטי בארץ ישראל סדרה של פעולות כנגד היישוב היהודי, שבמסגרתן הוטל עוצר על ערים (תל אביב, ירושלים, חיפה, רמת גן, נתניה ועוד) קיבוצים ומושבים, נערכו חיפושים מבית לבית, ורבים ממנהיגי היישוב נעצרו. המבצע, שכונה על ידי הבריטים "אגאתה" (Operation Agatha), היה גרסה מצומצמת של "מבצע ברודסייד", אותו תכננו הבריטים זמן מה לפני כן במטרה לשבור את כוחו של הפלמ"ח, להשאיר את ההגנה ללא הנהגה, ולמצוא מסמכים שיוכיחו את פעולותיה הלא חוקיות של הסוכנות.
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו

מילון

מולדת, מושב
מולדת הוא מושב שיתופי בגליל התחתון השייך למועצה אזורית הגלבוע.היישוב הוקם ב-4 ביולי 1937 במסגרת חומה ומגדל‏ בשם מולדת על שם ארגונם של המייסדים, עולים מגרמניה חברי ארגון "מולדת". המייסדים קבלו את הכשרתם בנהלל, באר טוביה וכפר יחזקאל‏.

גבעת ברנר
גבעת ברנר הוא מן הקיבוצים הגדולים בישראל, שייך למועצה האזורית ברנר ושוכן מדרום לרחובות וממערב לכביש 40. הקיבוץ נקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר.גרעין הקבוצה התגבש בשנת 1926 ברחובות והיה מורכב מחלוצים יוצאי ליטא ומחלוצים מווהלין.

חנה סנש
חנה סנש (הונגרית: Szenes Anik?, "סנש אניקוֹ"‎;‏ י"א בתמוז תרפ"א, 17 ביולי 1921 – 7 בנובמבר 1944, כ"א בחשוון תש"ה) הייתה לוחמת ומשוררת יהודייה, מצנחני היישוב, שהתנדבה לשרת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה נגד גרמניה הנאצית. צנחה לשטח הונגריה הכבושה, נתפסה, נחקרה בעינויים והוצאה להורג.

סליק
מקום בו הסתירו את הנשק הבלתי לגאלי בתקופת השלטון הבריטי.

ציטוטים

”אבי הטמין באדמה את דברי הערך שלו וביניהם הייתה המצלמה הראשונה שהביא מגרמניה.“

הקשר הרב דורי