מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המצור בירושלים והשנים כמורה בחינוך מיוחד

בבית האבות של מריים.
מרייפ כשהייתה צעירה.
מריים מספרת על השנים כמורה לכיתה ד׳ ועל סבתא שלה בתקופת המצור.

המצור בירושלים

בזמן מלחמת השחרור אני הייתי ילדה בת 14.

ירושלים הייתה במצור וסבתא שלי גרה בירושלים. אני מאוד אהבתי אותהוהתגעגתי אליה. שמעתי שאפשר לקבל רשיון ולעלות לירושלים שהייתה במצור. נסעתי לתחנה המרכזית שם היו המשרדים של אגד. ניגשתי לאשנב וביקשתי שני כרטיסים לירושלים. אמרו לי שבעוד כמה ימים תצא השיירה ה – 3 בדרך לירושלים, כך קיבלתי שני כרטיסים לנסיעה לירושלים ואישור רשיון לנסוע בשיירה. אמי ואני הגענו לתחנה המרכזית, עלינו על האוטובוס ויצאנו לדרך.

הדרך הייתה די משובשת ובאחד המקומות שהיה הר תלול מאוד, האוטובוס עצר מלכת. נאלצו לרדת ולדחוף אותו. הנהג השני עמד בראש ההר ומשך אותנו בתנועות ידיים, ואנחנו דחפנו ודחפנו עד שהגענו עם האוטובוס למעלה. משם כבר נסענו לירושלים ואני נסעתי לחבק את סבתא שלי.

חינוך מיוחד 

כשסיימתי את השרות הצבאי שלי כקצינת ח״ן במחוז ירושלים, סיפרה לי חברה על תחום מעניין שנקרא: חינוך מיוחד. קיבלתי כתובת של בית ספר ביפו והלכתי להתראיין. אמנם לא הייתה לי השכלה של סמינר רגיל ובכל זאת קיבלו אותי לעבודה. בשנתי הראשונה בעבודה השלמתי קורס בחינוך מיוחד. כשהגעתי לבית הספר מישהי לחשה לי ״אל תיקחי את כתה ד׳״. וכמובן שקיבלתי את כיתה ד׳… והתחלתי לעבוד.

לאט לאט התפתחו יחסי אהבה בין תלמידי וביני. היה תלמיד שהפך שולחנות וזרק אבנים על החלונות. הכנתי לו פינה בכיתה עם צבעי גואש ואמרתי לו שכשהוא מרגיש שהוא לא יכול לשבת אז שיגיש לפינה ויצייר בצבעי גואש. הוא נרגע ויותר לא היו הפרעות. יום אחד הוא העליב ילדה בכיתה ואמרתי לו ״בכיתה לא קוראים בשמות, אתה תשב בחוץ״. כשפתחתי את הדלת ראיתי דמעות זולגות מעיניו. היו יחסים מאוד קשים בבית שלו. לימים הוא טלפן ואמר ״אני את הילדים שלי אחנך אחרת״.

בשנת 1956 כשהייתה מלחמה קראו לי למילואים. תלמידי השוויצו שרק המורה שלהם גיבורה ולקחו אותה למילואים. הם במסירות טיפלו בשתילים ששתלנו ביחד. אחרי שנולדה בתי, לקחתי חופשת לידה שנה וחזרתי להורות בכיתה א׳. לא היה לי מושג איך מלמדים לקרוא. ישבה איתי חברה בשם דינה והיא הראתה לי את הטכניקה, והתחלתי ללמד לקרוא. יום אחד, נפתחה הדלת, ואשה רצה סביב השולחנות בכיתה ואמרה ״לפה אני לא אביא את אסתר״, כעבור כמה ימים הילדה הגיעה לבית הספר. הילדה הייתה תמיד רעבה וחטפה לכולם את האוכל. הייתה לי שיחה איתה ואמרתי לה שאם היא רוצה להיות ״ליידי״ אז כדאי שתפסיק לחטוף אוכל. ומאז הייתי מזכירה לה איך להיות ליידי – כשהוזמנתי לחתונה שלה, מתחת לחופה לחשה לי: ״נכון שאני ליידי?"

הזוית האישית

יואב יקואל, אביטל מנחם: מאוד נהינו בחברת מריים וגם למדנו המון!

מילון

חינוך מיוחד
חינוך מיוחד הוא חינוך הניתן לתלמידים עם לקויות הפוגעות בתפקודם באופן משמעותי, או לתלמידים מחוננים (בחלק מהמדינות). החינוך נועד לספק מענה לצרכיו הייחודיים של כל תלמיד.

ציטוטים

”אמנם לא הייתה לי השכלה של סמינר רגיל ובכל זאת קיבלו אותי.“

הקשר הרב דורי