מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המעברים – זהות, עצמאות ומקצוע

סבתא שלי ואני בכיתה
סבתא שלי ואחיותיה בשומר הצעיר
המעברים בין דברים שקרו לי בחיים, המקצוע שלי, העצמאות שלי וזהות שלי

זהות

שמי אסתר הדני, נולדתי בחיפה, בת שנייה מתוך שבע בנות. גדלתי בעיר התחתית של חיפה. שנות נעוריי עברו עליי כמתבגרת רגילה חברה בתנועת הנוער השומר הצעיר בה התעצבה אישיותי.

עקב המצב הכלכלי בארץ בכלל ובמשפחתי בפרט נאלצתי להמשיך את לימודי בפנימיה של בית ספר למטפלות, שם למדתי לימודי תיכון וטיפול בילדים. שורשי משפחתי מתחילים בשנת 1860,  תאריך העלייה של אבות אבותיי ממרוקו הספרדית, אליה הם גורשו מספרד. חלקם התיישבו בטבריה וחלקם בירושלים. סבי וסבתי התגוררו בטבריה, שם נולדה אמי רוזה, שושנה.

אביה עסק במסחר, היא למדה בבית ספר "אליאנס" (שלימים דודי אלברט ז"ל שימש מנהל בית ספר זה).  שם הייתה השפה הצרפתית השפה השלטת בכול המקצועות הנלמדים. בבגרותה היא הכירה את אבי שלמה ועברה להתגורר בחיפה עד עצם היום הזה וגילה כיום 98.

עצמאות

היות וגרנו בשכונה מעורבת בין ערבים ויהודים, והיחסים היו תקינים עד מלחמת השחרור (1948). אז החלו פרעות האלימות בינינו. ההליכה לגן הילדים ואחר כך לבית הספר הייתה מאוד מסוכנת, כיוון שההפרדה בין השכונה היהודית לשכונה הערבית הייתה חומה, לכן נאלצנו להיצמד אל החומה כדי לא להיפגע מהיריות של הערבים.

תקופה זו הייתה כל כך מסוכנת שנאלצנו (משפחות רבות מהאזור) להתפנות מביתנו לבית הספר (אליאנס) ולשהייה בו למספר שבועות. עם משפחות רבות, לילדים זו הייתה שמחה גדולה ולמבוגרים היו קשיים בתפקוד, בצפיפות שנוצרה. שם הרגשנו כפי שמרגישים פליטים.

זכורות לי מכוניות של הצבא הבריטי והצבא האוסטרלי שחלפו ברחובות בסמוך לביתנו זו הייתה תקופה של המנדט הבריטי. את החדשות שהתרחשו בארץ והאירועים החשובים, היינו מתיישבים סביב למכשיר הרדיו הקשר היחיד שלנו למתרחש בארץ ובעולם. עוינת, עברנו לגור בשכונה שהיא מאופיינת עם ותיקי הארץ. המתח הביטחוני נפסק עם בריחת הערבים ונטישת בתיהם.

מקצועות

את לימודי המשכתי בנושאים חינוכיים, ועבודתי התאפיינה, בהעסקת ילדים במלאכות יד. וכן, בניהול קייטנות של עירית חיפה, ובהמשך בשנים האחרונות, בהדרכת מבוגרים במקצועות ספורט (התעמלות בונה עצם).

העשרה

אליאנס: כי"ח – כל ישראל חברים: "בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית – Alliance Israélite Universelle – "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז. הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860.

ב-1862 החל הארגון לעסוק בחינוך ונוסד בית הספר הראשון בתטואן שבמרוקו. פעולות החינוך התמקדו בעיקר באפריקה הצפונית ובמזרח התיכון."

תשע"ה

מילון

ארכאי
מיושן

אליאנס- כי"ח
(בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית - Alliance Isra?lite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז. הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860, ב-1862 החל הארגון לעסוק בחינוך ונוסד בית הספר הראשון בתטואן שבמרוקו. פעולות החינוך התמקדו בעיקר באפריקה הצפונית ובמזרח התיכון.

ציטוטים

”תנצל ותעריך כל דקה מחייך“

הקשר הרב דורי