מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המעברים המחודשים

סבתא בצעירותה
סבתא מרים בצעירותה
סיפור חייה של מרים בוהדנה פחימה

מרים פחימה מספרת לנכדתה איה נבון

המעברים המחודשים – סיפור חייה של מרים בוהדנה פחימה

קצת על עצמי.

שלום, שמי הוא מרים בוהדנה פחימה ואני סבתא של איה נבון. נולדתי בארץ, שמי היה נפוץ בארץ ולכן קראו לי מרים.

למרות שנולדתי בארץ, חזרתי למרוקו, לעיר רבאט. בראבט, גרנו בבית בן שתי קומות. היינו 8 ילדים , היה לנו מטבח ומקלחת. גרנו מול הים. אני זוכרת שהיו ברחוב לידנו שני בתי כנסת.

אבי היה חייט ואמי הייתה מזכירה של שר החינוך והתרבות. בימי שבת הייתה לנו ארוחה חגיגית סביב השולחן, עם  דגים שבישלנו יום לפני. גרנו בשכונה יהודית ב"מלאח" שם היה מקום המפגש של היהודים.

תרבות החינוך והזמן הפנוי

היו לי הרבה חברים בבית ספר אליאנס שהיה בית ספר יהודי. בהפסקות שיחקתי בקלאס וחבל. המורים היו קשים והייתה משמעת קשה מאוד. העונשים שנהגו לתת לנו היו: לעמוד בפינה , 500 פעם לכתוב לא להפריע בכיתה. טיולים לא היו והיו מסיבות של חגים. אהבתי ללמוד את כל המקצועות, אבל את השפה הערבית אהבתי במיוח .

לא חגגו לי את חגיגת הבת מצווה, משום שאז לא היה נהוג לחגוג לבנות. היה נהוג לחגוג רק לבנים באולם ובבית כנסת כמו בארץ.  גם ימי הולדת לא היה מנהג נפוץ ולכן גם לא קיבלתי מתנות ליום ההולדת.

בבית הספר שלנו היה חדר אוכל, אכלנו ארוחת בוקר. ארוחת הצהריים הייתה בשעה 13:00. הלכנו הביתה להפסקה וחזרנו אחה"צ ללמוד משעה 14:00 עד שעה 17:30. המאכלים האהובים עליי היו קוסקוס ומרק עוף.

תרבות הזמן הפנוי

מוסיקה, האזינתי למוסיקה לטינית, צרפתית ואנגלית. סגנונות ריקוד – וולס, טוויסט, סלואו. זמרים: אדמו, דלידה. היו בתי קולנוע, בתי קפה , מסעדות. לא הייתה לי טלוויזיה רק רדיו. הייתה משמעת חזקה לא היו מתחצפים להורים ולא הייתה לנו  פתיחות איתם, לא סיפרנו דברים אישיים, ההורים לא היו מעורבים בחיי הילדים.

לא היו שידוכים , היינו יוצאים לרקוד ומכירים אנשים חדשים או בני זוג. לא הכרתי בשידוך הכרתי את בעלי (סבא של איה) בארץ , נולדו לנו 3 ילדים ושבעה נכדים.

העלייה חזרה לישראל

שנת עלייה שלי – 1968 הייתי תושבת חוזרת. הייתה פרעות אחרי מלחמת ששת הימים ואז בגלל שנולדתי בארץ שלחו אותי לבד באנייה מולדת , הגעתי לקיבוץ סעד בדרום  , בקיבוץ היה אולפן , במרוקו למדתי עברית ובארץ חיזקתי את השפה. היה קצת קשה כעולה חדשה בלי משפחה , היו לי קשיי קליטה וגעגועים למשפחה , גרתי בקיבוץ עם חברים מתנועת הכשרה שעלו מכל הארצות.

הזוית האישית

נולדתי בשנת 1949 נולדתי בארץ וגרתי פה שנתיים הייתי בישראל בעת הכרזת המדינה.

 

מילון

שימדורה ינא
כפרה עלייך

ציטוטים

”אני אוהבת אותך נכדה יפה שלי“

הקשר הרב דורי