מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נדודי המסע של הנריק מפולין לארץ ישראל

סבא צבי וניצן דורון בתמונה במפגש
סבא צבי עובד במפעלי סריגה לנה
מסע נדודים החל בפולין דרך רוסיה הטלטולים שבדרך תוך כדי הפגזות ועלייה לארץ.

סבא צבי וניצן דורון משתתפים השנה בתכנית הקשר  הרב דורי, במפגשים סיפר סבא צבי לניצן על מסע נדודים החל בפולין דרך רוסיה הטלטולים שבדרך תוך כדי הפגזות ועד העלייה לארץ ישראל.

סבא הנריק צבי מלטר, נולד בעיר סטניסלוב, שבפולין בשנת 1933. כשנולד שם המשפחה היה "הקר", ואמו שינתה את שם המשפחה. הוא עלה לישראל בשנת 1950, סבא מספר:

בשנת 1939, עקב הפלישה הגרמנית ברחנו לעיר סיבסק. אמי רצתה כי ניסע מזרחה לברית המועצות (לשעבר). אמי שינתה את שם משפחתנו מ"הקר" ל"מלטר" כדי לקבל אישורי מעבר, כדי לנסוע לברית המועצות. קיבלנו את האישורים ונסענו עד אשר הגענו לעיר נובה סיברק ושם הינו שנתיים עד שנת 1941.

ההפגזות לא פסקו ואנחנו המשכנו במסענו ברכבות מסע פתוחות, עד שהגענו למחוז סטלינגרד, בסמוך לנהר הדון. בקאזאן קיבלנו חדרון קטן ואבי קיבל עבודה בצבא האדום בתפירה ותיקונים. קיבלנו אוכל בהקצבה. ההקצבה הייתה למבוגר 500 ג"ר לחם ולילד  300 ג"ר לחם. את שאר מוצרי המזון  אספנו וחיטטנו  כדי למצוא בשדות תפוחי אדמה. את השומן היינו מגרדים מעורות של כבשים ובהמות ומשתמשים לבישול.

אלה היו התלאות שבדרך עד שנת 1950, בה עלינו סוף סוף לארץ ישראל. בארץ בנינו את ביתנו ומשפחתנו. מצאתי עבודה במפעל "לנה". מפעל תעשייתי גדול באור יהודה. "לנה" מפעל לסריגת אפודות נשים מצמר טלאים מטיב מעולה, עוסק בייצור המוני, בהתאם לדרישת האופנה הבין-לאומית.

%d7%9c%d7%a0%d7%94

 

הזוית האישית

סבא צבי וניצן דורון משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במפגשים סיפר סבא צבי לניצן על מסע נדודים החל בפולין דרך רוסיה הטלטולים שבדרך תוך כדי הפגזות ועד העלייה לארץ ישראל.

מילון

קולחוז
משק שיתופי של כל הכפר

הצבא האדום
הצבא האדום היה הכינוי של צבא הקבע של ברית המועצות (השם המלא עד שנת 1946 הוא הצבא האדום של הפועלים והאיכרים - Рабоче-Крестьянская Красная Армия או בר"ת PKKA; אחרי 1946 נודע באופן רשמי בשם "הצבא הסובייטי"), שהיה אחד הזרועות בכוחות המזוינים של ברית המועצות. הצבא האדום נקרא כך, בגלל צבע הדגל המזוהה עם המפלגה הקומוניסטית.

ציטוטים

”"לדבר זה כסף לשתוק זה זהב". “

הקשר הרב דורי