מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע מאתיופיה לארץ הקודש

סבא ואני כיום
תודה שזכיתי להשתתף בתוכנית המיוחדת
סיפורו המיוחד של עולה מאתיופיה שלא פסק מחלומו לעלות ארצה

שמי טספה מולה, נולדתי באתיופיה בשנת 1953. עלית לארץ מסודן בתאריך 16/4/1988 באמצעות מטוס בשעת לילה מאוחרת. הגענו ישירות למרכז קליטה. שם דאגו לנו למזון ובגדים ולאחר כמה ימים כבר התחלתי לעבוד ולפרנס את משפחתי וללמוד בביה"ס אורט 6 חודשים. במרכז קליטה שהינו 5 שנים, החיים שם היו טובים מאוד.

התחתנתי בשנת 1966 באתיופיה, שם גם הכרתי את אשתי. השמחה הייתה רבה. היו מוזמנים רבים, טקס החופה היה מרגש וכולם שמחו בשמחתנו. החגיגה לא הייתה באולם, אלא בגינה מחוץ לבית.

 ילדות באתיופיה לאור התקווה והחלום

החיים באתיופיה לא היו פשוטים אבל כל הזמן ידענו שנגיע לארץ ישראל – התקווה לחלום הגדול הזה אף פעם לא פסקה. שם, בגולה, חייב לעבוד ומי שלא עובד, אין לו איך לגדל את הילדים שלו. החיים המשותפים בקהילה היו כל הזמן יחד – גם בזמן שמחה כמו חתונה או לידה וגם בזמן צער כמו אבל. כולם מתגייסים לעזור, מכינים אוכל, שומרים על הילדים הקטנים. כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם.

בתור ילדים שיחקנו בחולות עם נעליים יחפות. היה כיף. לא הייתה תחושת זמן. ידענו רק שקיעה וזריחה. אין באמצע.מזג האוויר  לרוב היה חם, קיימנו אורח חיים יהודי דתי, ערכנו חגים, שמרנו על המסורת מכל משמר.

הקושי הגדול ביותר בתהליך הקליטה בארץ היה השפה. למרות שלמדנו באולפן את העברית יחד עם עולים חדשים נוספים, היה לפעמים נדמה לי, שאף פעם לא אדע לדבר עברית. היום ברוך ה' אני מבין ומדבר עברית עם שיבושים קלים.

עליית יהודי אתיופיה במבצע שלמה

"מבצע שלמה (י"ב סיוון התשנ"א, 25-24 במאי 1991) היה מבצע רכבת אווירית לפינוי המלא של יהודי ביתא ישראל שהתרכזו בעיר אדיס אבבה. במשך 36 שעות 18 קרנפים, מטוסי בואינג 707 של חייל האוויר מטייסת 120 (שנקראה אז "הבינלאומית") וכן 23 מטוסי בואינג של חברת אל על ומטוס אחד של חברת התעופה האתיופית אתיופיאן איירליינס פינו 14,310 יהודים. המבצע נקרא על שם שלמה המלך, אשר על פי המסופר בתנ"ך, פגש את מלכת שבא (ספר מלכים א', פרק י')".

בין נובמבר 1988 למאי 1991 הגיעו כ-15,000 יהודים, מרביתם כפריים מהרמה האתיופית בצפון המדינה, לאדיס אבבה, בירת אתיופיה. רבים הגיעו באוטובוסים שנשכרו על ידי ה-AAEJ NACOEJ וחלקם הגיעו בכוחות עצמם. הם שוכנו במחנות פליטים בהמתנה להיתרי עלייה לישראל. מבצע זה, במימון קהילות יהודיות בארצות הברית ובקנדה, שם קץ ליישוב היהודי הכפרי באתיופיה" (ויקיפדיה)

big_1255_b6836b4adf06578c4c01c6d131d822dd

 צלם: צביקה ישראלי תורם הצילום: איגוד האינטרנט הישראלי (פיקיווקי)

הזוית האישית

סבא טספה: תודה על ההזדמנות שניתנה לי לספר את הסיפור שלי ולהכיר לנכד שלי, סתו, את המורשת של יהודי אתיופיה.

img-20170306-wa0009

מילון

איו
אין

ציטוטים

”גם אם קשה, תמיד תגידו תודה וברוך ה.“

הקשר הרב דורי