מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המנהיג של סבא – מורה לחיים

אני וסבא שלי
סבא שלי בכיתה ז' בטיול שנתי
סיפור על מורה מיוחד

נולדתי בחיפה בתאריך 9/1/1946 להורי פייבל כץ וציפורה ברנד. הורי נולדו בפולין אמא נולדה בעיר לבוב ואבא נולד בעיירה ברודי, הם הכירו בפולין. בחיפה, גרנו ברמות רמז. התחנכתי בילדותי ברמות רמז, בביה"ס "הבונים" בחיפה. על ילדותי ניתן לקרוא בסיפור הקודם שהעלתי בשנה שעברה: הסיסמא "סיר בשר"

סיפור עליו אספר הפעם מתרחש בשנת 1954 בכתה ד' בביה"ס הבונים בחיפה, התחיל ללמד אותי המחנך דוד גרוס (נור). המחנך דוד ליווה אותי עד לסוף כתה ח'. גם אשתו זכורה לי היטב בהיותה אחות ראשית בביה"ס. דוד ואשתו הדסה היו פורצי דרך בכל הקשור לחינוך בביה"ס.

זכור לי, כיצד בשיעורי מולדת בנינו מפת תבליט של ארץ ישראל בתלת ממד עם "דיקטים" ומסוריות. מפה זו הייתה תלויה במסדרון בית ספר הבונים עשרות שנים לתפארת היצירה, ועקבותיה לצערי נעלמו. את השפה האנגלית למדנו עם המורה דוד רק בעזרת מילון אנגלי אנגלי. גישה חדשנית באותם זמנים, שתרמה רבות להטמעת השפה האנגלית בתלמידים. גם יחסיו של המורה דוד עם הורי התלמידים היו ראויים לציון. המורה דוד שיתף את ההורים בכל הקשור לחינוך הילדים.

המורה דוד דאג מאוד לילדים שהתקשו  בלימודים ולשם כך היה מצמיד תלמיד טוב לתלמיד שהתקשה לאורך כל השנה בכל הקשור להכנת שיעורים, להתכונן לבחינות ולהכין עבודות. גם הטיולים שיצאנו אליהם מעת לעת היו יוצאי דופן בכך שתמיד התלווה אלינו מדריך לידיעת הארץ שלימד אותנו על הצמחייה, מבנה הנוף, וגם קצת על ההיסטוריה של המקומות.

 תמונה כתתית – סבא בכתה ז' עם המורה דוד

2-52

כל הגישות החינוכיות של המורה דוד חברו לרגע השיא בסוף כתה ח' כאשר העלנו במסיבת הסיום את ההצגה "טוביה החולב". גם במקרה הזה היה  דוד המורה יוצא דופן בכך ששכר את שירותיו של במאי מקצועי-מאיר שמו שעבד עם תיאטראות מהחשובים בארץ. ההצגה הצליחה מאד ויצאנו אתה למסע הופעות בכל רחבי חיפה, בקולנוע "אורה", באולם "ביתנו" ובבית התרבות ברמות רמז.

לפני מספר שנים פגשתי בהופעה, עם בת כתתי, בבית רוטשילד את המורה דוד, כשהוא מבוגר מאד מאד. עמדנו נפעמים ורק הסתכלנו עליו בשקט ועם המון כבוד.

המורה דוד היה מחנך דגול שעיצב את אישיותי, ונתן לי כלים חשובים להמשך חיי הבוגרים.

הזוית האישית

שחר גרינבוים: היה לי כיף לכתוב עם סבא שלי את הסיפור ולחוות איתו את כל הקשר הרב דורי. רציתי לאחל לסבא שלי הרבה אושר ובריאות שתצליח בכל דבר שתירצה.

סבא השתתף בתכנית גם בשנה שעברה וזה הקישור לסיפורו: הסיסמא "סיר בשר".

מילון

דיקטים
לוח עץ

ציטוטים

”במשחק כדורסל צריך להנות הניצחון פחות חשוב“

הקשר הרב דורי