מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המימונה

ינאי ועילאי עם אסתר סוויסה
אסתר סוייסה וקרובותיה
איליי וינאי מראיינים את אסתר על חג הפסח

לקראת חג הפסח הכנו את הבית, עסקנו בניקיונות ובקניות מיוחדות. לניקיון הפסח דאגה העוזרת הערבייה שלנו. היא גם עזרה בעבודות הנוספות בבית.

"כבכורה במשפחה, כל מטלות הבית בהכנות לקראת הפסח, הוטלו עלי. אני ואמא שלי היינו מבלות את כל הבישולים. האחים הצעירים שלי הפריעו לנו מאוד בהכנות ולכן השתדלנו לשלוח אותם למשימות שונות ולבית הכנסת לתפילות. את הנקיונות התחלנו כחודש ימים לפני החג. ולכן כולם אכלו מחוץ לבית בחודש זה כדי לשמור על הניקיון והכשרות".

בבית ההורים היו כלים מיוחדים המיועדים לפסח. היה נהוג אצלנו להכין לארוחה, כבש ממולא בפירות יבשים. לקראת ליל הסדר לבשנו בגדים חגיגיים בעיקר בגדים לבנים.

בליל הסדר קראנו הגדה לפסח בשפה הארמית, כמובן שהחבאנו את האפיקומן והמוצא היה מקבל מתנה.

נהגנו ללכת לבית הכנסת כדי לשמוע את התפילה המיוחדת של החג.

בסיום החג, ביום האחרון חגגנו מימונה עם מטעמים מתוקים. 

המימונה הוא חג עממי הנהוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג, בישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג בניסן. מקור המנהג הוא בעיקר במסורת יהדות מרוקו, ולפי השערת החוקרים, החל במאה ה-18 במקור המימונה הוא חג של יהודי פרס. 

אחד ההסברים לקיומו של חג נוסף זה היא הזהירות היתרה שהייתה מקובלת במהלך ימות הפסח. היו נזהרים שלא לאכול איש אצל רעהו, בשל שוני במנהגים הקשורים להימנעות מחמץ וכיוצא בו. לכן, מיד לאחר פסח היו מארחים איש את רעהו, כדי להראות שמה שלא אכל אצלו בפסח לא היה בגלל איבה אלא בגלל חומרה, והנה עתה הם אוכלים איש ממאכלי רעהו. המקור ההלכתי ליום זה נובע מהגדר ההלכתי של אסרו חג שמשמעותו עשיית שמחה בסעודת צאת החג.

תמונה 1

בצאת החג היינו מכסים את הכלים של הפסח ורק בצאת החג הכנו את המימונה שזה אומר מאכלי חמץ: מופלטה, עוגיות, ריבות, דג, פול, שאותו הנחנו בצלחת על מצע של קמח. הנחנו 7 פולים כשבעת ימי החג ובאמצע הונח מטבע סגולה לעושר ולפרנסה טובה.

במימונה הבית היה פתוח לכל האורחים המעוניינים להתארח. חגגנו עד חצות בשירים וריקודים, תפאורה מרוקאית, שטיחים מקטיפה נפרסו על הרצפה, וגם לבוש מתאים ומשמח.

היום כמבוגרת אני שיניתי את המסורת – אני לא מתארחת בבית אלא מתארחת בבית הארחה בפקיעין. אני לא רוצה להכביד על ילדי ועצמי איני יכולה לארח יותר בשל זקנתי, לכן אני נוסעת לבית הארחה.

מילון

מימונה
חג עממי הנהוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג

ציטוטים

”במימונה הבית היה פתוח לכל האורחים המעוניינים להתארח“

הקשר הרב דורי