מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המורשת שלי

סבא חיים בבר המצווה
ספיר נטע וסבא יחד בשיעור
קורות חיו של חיים, ההיסטוריה שלו ושל משפחתו ושירת הצבאי.

נולדתי בישראל (פלסטלינה) למשפחת מנדס בשנת 1935 קצת לפני מלחמת העולם השנייה
לאימי קראו לאה לאבי קראו יוסף והיו לי 2 אחים שמעון והשני אליהו שנפטר בגלי שלוש התחתנתי לאישה ששמה אסתר בשנת 1966 שנה לפני מלחמת ששת הימים כשהתחתנתי הייתי בן 31
כיום יש לי שלוש בנות, חמש נכדות ואני בפנסיה.
 
ההיסטוריה שלי
אני נצר למשפחה שורשית יהודית שהרקע שלה מתחיל בגירוש ספרד עבור משם לפורטוגל וגם מפורטוגל גורשה המשפחה ועברה לוונציה (איטליה) עקב עושרה הגדול של המשפחה הסולטן של האימפריה הטורקית שהיא שלטה בעולם באותו פרק זמן הציע לאבות המשפחה שהייתה בתקופה, דון-יוסף-נשיא לבת מנדס ואשתו דונה-גרציה מנדס, לשלוח צי טורקי וילווה אותם עם כול עושרם הכספי ולארח אותם בארמונו שם הם שהו והמשיכו בעסקיהם סחר בן-לאומי בחסותו של הסולטן הטורקי עד יום מותם.
 
עושרם היה כל כך רב שהייתה אחת מהמשפחות האמידות ביותר לעם היהודי באותה תקופה, לכן לאחר מותם החליט הסולטן הטורקי להחרים את הרכושם וכספם.
 
למרות זאת המשפחה החליטה להתחיל לבנות את טבריה, הם בנו שם ארמון שהוא קיים עד היום הזה כמו כן יש בטבריה רחוב על שם דונה-גרציה-מנדס. באותה תקופה אירחו יהודים וכל מיני נשים שבאו לטבריה.
דבר נוסף, חלק אחר של המשפחה היגר לדמשק ושם הם בנו ארמון נוסף לצורכיהם, הסבא של אבא שלי סיפר שכאשר הברון רוטשילד ביקר בארץ ישראל הוא התארח בדמשק בארמונה של סבתו. 
 
השרות הצבאי שלי בצבא
התגייסתי בשנת 1955.
 
לאחר הטירונות כיוון שלמדתי אלקטרוניקה החליטו לשלוח אותי לקורס אלחוטנים בחיל הקשר. לאחר סיום הקורס התנדבתי לצנחנים, כאשר הגעתי ליחידה שלחו אותי לשרת בסיירת ערבה, התפקיד שלנו היה הסיורים לאורך הגבול המזרחי עם ירדן.
 
כמו כן ליווי שיירות האספקה לאילת שאז שתחילו לבנות אותה באותה תקופה, וגם ליווי שירות אגד אוטובוס לאילת שהיה מתקיים פעמים בשבוע, וזאת לאחר התקפת האוטובוס שירד לאילת ללא ליווי על-ידי מחבלים .שבתקופה ההיא קראו להם פדאינים. באותה תקופה הפדאינים נכנסו להרבה ישובים שהיו קרובים לגבול ורוצחים אנשים. תפקידי היה להיות הקשר באותם יחידות סיור.
אירוע מעניין שהיה לי באותה תקופה היה לארח את הסופר היהודי האמריקאי בארץ במשך שבוע ימים בנגב לקראת כתיבת אקסודוס.
 
נולדתי בישראל בתאריך 17.12.1935
כיום יש לי שלוש בנות חמישה נכדות ולאשתי קוראים אסתר מנדס, ואני בפנסיה, בן שמונים.
העשרה
"דונה גרציה נשיא (1510 – 1569; נקראה בעברית: חנה; שמהּ הנוצרי: ביאטריס דה לונה מיקז), אשת עסקים, נדבנית ומדינאית יהודייה. ביאטריס דה לונה – גרציה נשיא נולדה ב-1510 בליסבון פורטוגל למשפחת יהודים אנוסים שברחה מקסטיליה לפורטוגל עקב גירוש היהודים מספרד בשנת 1492"
 
מצפה דונה גרציה בטבריה – ויקיפדיה
תמונה 1
תשע"ו – 2016

מילון

הג'יאד-של-סדאת
זה ספר שאחי כתב על מלחמת יום כיפור הקשר הוא בן למשפחת מנדס שהיא כפי שאמרנו קשורה בטיבורה מלפני קום המדינה ועד היום מאחר והוא היה מזרחן ושרת במודיעין יש לו הרבה ידיעות עקב עבודתו בצבא.

דונה-גרציה-מנדס
דונה גרציה נשיא (1510 – 1569; נקראה בעברית: חנה; שמהּ הנוצרי: ביאטריס דה לונה מיקז), אשת עסקים, נדבנית ומדינאית יהודייה. ביאטריס דה לונה - גרציה נשיא נולדה ב-1510 בליסבון פורטוגל למשפחת יהודים אנוסים שברחה מקסטיליה לפורטוגל עקב גירוש היהודים מספרד בשנת 1492

ציטוטים

”"אימי סיפרה שאביה נהרג במלחמת העולם ה-1 הוא שירת בצבא הטורקי ומקום קבורתו לא נודע."“

הקשר הרב דורי