מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המדינה והמלחמות דרך עיניי טייס

סבא אלי ואלה כרמי
תקיפת מטרות במלחמת ההתשה
סיפורו של הטייס אלי כהן

אלה כרמי מתעדת את סיפורו של סבא אלי כהן. סבא אלי כהן נולד בגרמניה בעיר עיר רגנסבורג. כשהיה בן שנה עלתה המשפחה לישראל בתאריך  19.10.1939. סבא אלי ואלה בחרו לתעד את הפרק החשוב של סבא כטייס: המדינה והמלחמות דרך עיניי טייס.

מטוסי אימון בחיל האוויר

בשנות השישים מטוס הסטירמן היה מטוס האימון הראשוני וההרוורד מטוס אימון בסיסי. עליהם אני למדתי לטוס.

%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%90%d7%9c%d7%99-%d7%95%d7%90%d7%9c%d7%94-%d7%9b%d7%a8%d7%9e%d7%99

בשנות השישים מטוס הסטירמן היה מטוס האימון הראשוני וההרוורד מטוס אימון בסיסי המטאור והאורגן היו מטוסי הסילון הראשונים שעליהם טסתי. מטאור היה מטוס הסילון הראשון בחיל האוויר ובהמשך שימש כמטוס אימון מתקדם בשלב האחרון בקורס טיס. האורגן היה מטוס הקרב הראשון שנקנה מהצרפתים וגם הוא בהמשך שימש בשלב ראשון אחרי קורס טיס בקא"מ (קורס אמינים מבצעי).

חידושים בבית ספר לטיסה

בתחילת שנות השישים חיל האוויר החליף את מטוסי בית ספר לטיסה למטוסים יותר מתקדמים. מטוס הפייפר להדרכה הראשונית ואת מטוס פוגה להדרכה בסיסית. אלה המטוסים שעליהם הדרכתי חניכים לטוס.

מלחמת ששת הימים

בהכנות למלחמה, במטוס הזה השתתפתי במערך הטעייה של הצבא המצרי. בזמן המלחמה השתתפתי בהעברת כוחות לכיבוש שארם אשיך והעברת הספקה לכוחות בסיני ולאחר המלחמה: לרפידים, אבו רודס ושארם אשיך.

מטוס המירז' היה מטוס הקרב המתקדם ביותר בחיל האוויר עליו טסתי שנה. רוב הפלות מטוסי האויב בוצעו על ידי המירז', מטוסי הווטור השתתפו כמטוסי תקיפה  שנשאו את כמות הפצצות הגדולה ביותר במלחמת ששת הימים.

המיסטר והסופר מיסטר השתתפו במלחמת ששת הימים והשמידו בארבע שעות כ-400 מטוסים ולמעשה השמידו את כל חילות האוויר הערבים. הפציצו את מסלולי שדות התעופה של חילות האוויר הערבים ומנעו המראות של מטוסים.

במלחמת ששת הימים בצעתי 22 גיחות מבצעיות, במטוס סקייהוק.

מלחמת ההתשה – 1969

במלחמת ההתשה השתתפתי בתקיפת מטרות באזור תעלת סואץ ומטרות מחבלים בירדן. סוללת טילים מורכבת מקרון פיקוד מכ"מ ושישה משגרי טילים. כאשר המטרה הייתה להשמיד את קרון הפיקוד, לב המערכת,  שמוציא את כל הסוללה מכלל פעולה.  מערבית לתעלת סואץ היה מערך טילים גדול שבהשמדתו היו לחיל האוויר הרבה מאוד נפגעים.

חיל האוויר – 1969

חייל האוויר היה מצויד בעיקר במטוסים צרפתיים (אורגן, מיסטר, סופר מיסטר ומירז'). התחיל לרכוש ציוד אמריקאי, בגלל אמברגו צרפתי על מכירת ציוד צבאי לישראל.

נרכשו מטוסי תקיפה מסוג סקייהוק.  אל הסקייהוק נוספו בספטמבר 1969 (בשיאה של מלחמת ההתשה) מטוסי הפנטום העוצמתיים יותר, ונכנסו לחיל האוויר, שאנשיה למדו להפעילם בארצות הברית. הציוד האמריקאי החדיש הוכיח את עצמו כבר במהלך מלחמת ההתשה.

מלחמת יום הכיפורים

89

בבוקר יום כיפור עבר מטוס מעל הבית, דבר חריג ביותר!  סימן לחזור לטייסת. באותה תקופה טסתי במטוס סקייהוק. במלחמת יום הכיפורים השתתפתי בלחימה בכל החזיתות. גיחה ראשונה הייתה ברמת הגולן כאשר ירו עלינו טיל נ"מ שלא פגע, בבלגן לא היו הגדרת מטרות, מצאנו סוללת תותחים סורית והפצצנו אותה. לאחר מכן טסנו להפציץ את הגשרים שהמצרים בנו למעבר תעלת סואץ.

בהמשך המלחמה תקפנו שריון מצרי בסיני ובימים האחרונים תקפנו כעזרה לכוחותינו בעיר סואץ, בזמן ההמתנה לכניסה להפצצה ירו עלינו שני טילים שעל ידי תמרון התחמקנו מהם.

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%942

תעודת ההוקרה

8

לאחר הטיסה האחרונה בטיסת

לאחר המלחמה עברנו להתאמן בצורות תקיפה במערכות נשק חדישות, כמו הפצצה שבתמונה מונהגת ע"י הנחיית  טלוויזיה. לאחר  20 שנות טיסה פעילה מבצעית סיימתי לטוס בחיל האוויר במטוסי סקייהוק! לאחר מכן עברתי להדריך בבי"ס לטיסה בשלב האחרון בקורס טייס במטוסי סקייהוק. במקביל לטיסות בחיל האוויר טסתי גם באלעל כאשר שם טסתי עד גיל 65 (במשך 35 שנה)

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%943

המצגת שלנו: המדינה והמלחמות דרך עיניי טייס

הזוית האישית

אלה: אני נהניתי מהמפגשים ומהעבודה בבית עם סבא. היה לי מעניין ולמדתי המון דברים חדשים ומיוחדים. אני רוצה להוסיף שמאוד כדאי לבוא ל"קשר הרב דורי". לסיום היה לי כיף מאוד עם סבא!

סבא: היה לי כיף גדול מאוד לעבוד עם הנכדה במסגרת המפגשים בכיתה עם המורות ושאר הילדים והסבתות והסבים. נושא ה powerpoint היה חדש לגמרי עבורי. מאוד נהניתי מהלימוד ומהשליטה של אלה בנושא זה ובמחשב בכלל.

מילון

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל: את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר, והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים.

ציטוטים

”היה לי כיף גדול מאוד לעבוד עם הנכדה במסגרת המפגשים בכתה“

הקשר הרב דורי