מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הלילה ראשון בישראל

אני וסבתי בקשר הרב דורי
סבתא אירית והוריה חיים ואסתר גוטמן
השוני, הקשיים והשמחות

הורי היו ציונים עד לפני מלחמת העולם השנייה והמשיכו לפעול במסגרת תנועה ציונית לאחר המלחמה.

בשנת 1947 ברומניה הינו משפחה מבוססת למדי. גרנו בבית נקי המוקף גינה גדולה עם שפע פרחים ועצי פרי.  הורי היו נאסרה ברומניה פעילות תנועות ציוניות וראשיה נכלאו. ברגע שניתנה אפשרות להגיש בקשה לעליה לישראל, הורי הגישו בקשה אך הם נדחו שוב ושוב עד אוקטובר 1951.

בשנת 1951 עלינו יחד, הורי ואני, לאניית טרנסילבניה. האנייה הגיעה לחופי חיפה כעבור שלוש יממות, בשעות הבוקר. (האנייה אומנם הייתה גדולה אבל מספר המהגרים שהועלו עלייה היה הרבה יותר מהמקובל. במשך שלושה ימים ישנו והיינו רק על הסיפון. אכלנו רק את מה שהבנו מהבית. התנאים היו מאד קשים לכן מאד שמחנו כשבבוקר היום השלישי נראו חופיה של חיפה). העיר נראתה בעינינו יפהפייה. היא הרשימה אותנו מאד. סידורי הקליטה נמשכו עד שעות הערב. בסיומם, איש הסוכנות ליווה אותנו לתחנת אגד בחיפה והעמיד אותנו בראש התור. כשהגיע האוטובוס היה כבר לילה.

הנסיעה הייתה ארוכה ומאד לא נוחה. פתאום, הנהג עצר את האוטובוס ואמר לנו לרדת. ירדנו, היה חושך מצרים, באמצע השדה ומאחורינו הייתה גבעה נמוכה, חשבנו שהנהג טעה. למזלנו  בשביל שירד מהגבעה פסעה משפחה של מכרים של הורי שהסבירו לנו שזו לא טעות, כאן נמצאת המעברה שלנו (מעברת שימרון). יחד עלינו על הגבעה אל איש הסוכנות שקיבל אותנו, נתן לנו שלוש לירות, שלוש מיתות (לוח עץ שני חמורים קטנים לכל מיטה ומזרן קש). האיש הוביל אותנו אל האוהל שאמור להיות ביתנו לזמן הקרוב. איש הסוכנות מסר לנו עששית, אמר לנו בהצלחה ועזב.

נשארנו לבד בהתחלה לא ידענו איך לקבל את המציאות. אז, אימי נעמדה בפתח האוהל וקראה: אני מרגישה כמלכת מריה בשדה הקרב. כולנו צחקנו. אף אחד מאיתנו לא ידע מה צופה לנו העתיד, אבל היינו מאושרים שאנחנו בישראל. תחושה זו ליבתה אותנו כל הדרך בארץ. שלושתנו עברנו קשיים לא מעטים, אבל היינו מאושרים שאנחנו במדינה שלנו, בתוך עמנו וזה עזר לנו להתבגר.

נכון, תמיד יש קשיים, הדרך לא קלה, אבל תמיד רצוי לראות (את חצי  הכוס המלאה) .

הזוית האישית

סבתא אירית:  אומנם לא היה קל להגיע כל שבוע מנהריה לכאן אבל נהניתי מאד להיפגש ולעבוד עם  נכדי אורן. מאד נהניתי מהמפגשים ואני שמחה שהשתתפתי בפרויקט זה. שמחה על כל מה שלמדתי על המחשב, למדתי והבנתי הרבה דברים הקשורים באורן. נהניתי  מהחוויה.

אורן: אני נהניתי להיות בפרויקט עם הסבתא הכי טובה בעולם ולצחוק איתה להנות איתה וללמד אותה לעבוד על מחשב ובקיצור אני נהניתי מהפרויקט הקשר הרב דורי עם סבתי מאד.

מילון

חצי הכוס המלאה
לירות תמיד את הדברים החיווים

ציטוטים

”חיצ הכוס המלא“

הקשר הרב דורי