מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכשרון האומנותי שעובר במשפחתי

סבתא מרים ונכדתה שיינדי
מש' גרינברג-הוריה של סבתא
סבא ניחן בכשרון ציור נדיר , הכשרון האומנותי עבר בתורשה לחלק מהילדים והנכדים.

הבריטים עוצרים עוברים ושבים ברחובות ירושלים
משפחת סבתי גרה בדירת  שלושה חדרים בה הצטופפו יחד שלוש משפחות כל משפחה קיבלה חדר משלה. אולם, המטבח והשירותים היו משותפים לשלושת המשפחות יחד.
אני לא מצליחה להבין איך אפשר היה לנהל אורח חיים  תקין. אולם סבתי  מספרת, שבשנות ה-30 וה-40 זו היתה נורמת החיים בירושלים.
משפחת סבתי עברה דירה מידי כמה שנים. העברת הדירה נעשתה על ידי  סוס ועגלה. הריהוט הדל כלל: שולחן, מיטות, ארון ומקרר קרח הריהוט היה מינימלי.המצב הכלכלי היה קשה ביותר. סבא רבא שלי, אביה של סבתא מרים, ר' משה גרינברג ז"ל התחיל לעבוד באותה תקופה בעיתון "ג'רוזלם פוסט". במהלך השנים הוא פתח בעצמו בית דפוס והדפיס את האנציקלופדיה התלמודית של מוסד הרב קוק.
בנוסף לכך סבא ניחן בכישרון ציור נדיר  ומיוחד במינו, הוא היה מצייר דמויות של אנשים ובתוכם ליטוגרפיה של מאמר נושא התמונה. כבר בשנות נעוריו, עוד בהיותו בפולין  הוא השתתף בתחרות של כתיבה מניאטורית (זעירה) וזכה להגיע למקום הראשון בתחרות. היצירה שזיכתה אותו במקום המכובד והיוקרתי, הייתה כתיבת חמש המגילות ועוד שלושים וחמישה פרקי תהילים על גבי גלויה.
מעודד מהצלחתו זו, נרקם במוחו רעיון חדש ומרתק נוסף. הוא התחיל לצייר על גליון נייר את תואר פניו של בעל התניא, לא בקווים רגילים אלא  עם המילים של ספר התניא. הכישרון  האומנותי עבר בתורשה לחלק מהילדים והנכדים, חלקם מציירים ועוסקים באומנויות אחרות. לדוגמא: גם אני יחד עם סבתי עוסקות בעיסת נייר ונהנות לעבוד יחד.

 

כתבה מעיתון 'שיחת השבוע' על אבי ר' משה גרינברג

כתבה מעיתון 'שיחת השבוע' על אבי ר' משה גרינברג
העשרה
המנדט הוא יפוי כח שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים לסייע לישוב היהודי בארץ, ולהבטיח הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.
"המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), המוכר בשם המקוצר המנדט או המנדט הבריטי, הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים, בין היתר, על מנת לסייע ליישוב היהודים ולהבטיח את הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948". ויקיפדיה
תשע"ו

 

מילון

המנדט הבריטי
המנדט הוא יפוי כח שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים לסייע לישוב היהודי בארץ, ולהבטיח הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), המוכר בשם המקוצר המנדט או המנדט הבריטי, הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים, בין היתר, על מנת לסייע ליישוב היהודים ולהבטיח את הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948.

עוצר
הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרות על תנועות אנשים ברחובות.

ציטוטים

”בזכות נכדתי היקרה, בזכות תכנית "הקשר הרב דורי" ניתנה לי האפשרות לשחזר את קורות חיי.“

הקשר הרב דורי