מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכפית והמלכה – זיכרונות ילדות מלונדון

סבא אבשלום הכפית המלכותית ואני
סבא אבשלום ורון
סבא אבשלום חי בלונדון, במסגרת שליחות משפחתית וקיבל כפית ממלכת אנגליה

סבא אבשלום בן דוד, נולד בעפולה בשנת 1942. סבא משתתף איתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במפגשים הוא מספר לי סיפורי מורשת על משפחתו וסיפורים וחוויות מילדותו בכפר מסריק. 
 
את סיפורו הראשון של סבא תוכלו לקרוא בקישור הבא: השם שיביא את השלום – אבשלום בן דוד
והפעם אנו מעלים סיפור נוסף: "הכפית והמלכה"
סבא שלי שהה באנגליה בשנת 1953 במסגרת שליחות משפחתית. כשהיה בן 11, מת מלך אנגליה והכתירו את הבת שלו אליזבת השנייה למלכת אנגליה. בזמן הכתרת המלכה אליזבת, חילקו למיליוני ילדי אנגליה כפית כסף לכל ילד, כדי לציין שהמלכה דואגת לכל אזרחיה. המלכה אליזבת מולכת גם היום, בשנת 2015, זה כבר 62 שנה.
       
סבא שלי היה שלוש שנים באנגליה כי סבא רבא שלי – ארוך בן דוד, היה בלונדון בשליחות כלכלית במשך שלוש שנים. הסבא והאח שלו גרו בשכונה הנקראת גולדרס גרין שזו שכונה יהודית. הסבא שלי, אבשלום, מספר שעד היום לונדון היא כמו הבית השני שלו.
 
לפני עשר שנים סבא שלי וסבתה שלי נסעו ללונדון וסבא שלי הראה לסבתא שלי את השכונה בה הם גרו בשכונת גולדרס גרין. הוא הראה לה את המקום בו הוא היה גר ואת הבית ספר שלו. סבא שולט היטב בשפה האנגלית מה שמאוד עזר לו בחיים ובעסקים.
"כפית המלכה", אחרי 20 שנה אבדה לצערו וסבא שלי עדין מחפש אותה. מאחורי סיפור ה"כפית" מסתתרים כל הזיכרונות מחווית תקופת חיי סבא אבשלום בלונדון בשכונת גולדרס גרין.
 שכונת גולדרס גרין בשכונה מתגוררת אוכלוסייה יהודית גדולה
 
תמונה 1
 
העשרה
"אליזבת אלכסנדרה מרי וינדזור או המלכה אליזבת השנייה (Queen Elizabeth II), היא מלכת הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד ו-15 מדינות נוספות. היא מכהנת גם כראש חבר העמים הבריטי, בו חברות גם מדינות שהיא אינה מולכת עליהן. החל מספטמבר 2015, היא המלכה אשר תקופת כהונתה היא הארוכה ביותר בהיסטוריה של המלוכה הבריטית‏. תחילת שלטונה, בשנת 1952".
 
גולדרס גרין: "גולדרס גרין היא שכונה ברובע בארנט שבצפון-מערב לונדון. השכונה, שנוסדה עוד במאה ה-19, התפתחה במהירות בתחילת המאה ה-20, אז חוברה לקו הצפוני ברשת הרכבת התחתית של העיר. 
בשכונה מתגוררת אוכלוסייה יהודית גדולה, וביחד עם שכונת הנדון הסמוכה הן נחשבות כמרכזה היהודי של העיר. בשכונה מספר רב של חנויות ומסעדות כשרות (חלקם עם שלטים בעברית), בתי ספר יהודיים, בתי כנסת, בית קברות יהודי גדול ומרכזים יהודיים נוספים. משום שהשכונה מאופיינת באווירה יהודית מסורתית, היא הפכה למוקד משיכה גם לישראלים רבים, בעיקר צעירים, הן דתיים והן חילוניים, המתגוררים בעיר באופן זמני או קבוע".
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ומורה מובילת תכנית רינה כהןמדריכה יישובית ליזי כהן

מילון

god save the queen
באנגליה, אחרי כל אירוע ושירת ההימנון מבקשים שאלוהים ישמור על המלכה והכוונה שישמור על הממלכה.

אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת
אליזבת אלכסנדרה מרי וינדזור או המלכה אליזבת השנייה (Queen Elizabeth II), היא מלכת הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד ו-15 מדינות נוספות. היא מכהנת גם כראש חבר העמים הבריטי, בו חברות גם מדינות שהיא אינה מולכת עליהן. החל מספטמבר 2015, היא המלכה אשר תקופת כהונתה היא הארוכה ביותר בהיסטוריה של המלוכה הבריטית‏. תחילת שלטונה, בשנת 1952.

גולדרס גרין
גולדרס גרין היא שכונה ברובע בארנט שבצפון-מערב לונדון. השכונה, שנוסדה עוד במאה ה-19, התפתחה במהירות בתחילת המאה ה-20, אז חוברה לקו הצפוני ברשת הרכבת התחתית של העיר. בשכונה מתגוררת אוכלוסייה יהודית גדולה, וביחד עם שכונת הנדון הסמוכה הן נחשבות כמרכזה היהודי של העיר. בשכונה מספר רב של חנויות ומסעדות כשרות (חלקם עם שלטים בעברית), בתי ספר יהודיים, בתי כנסת, בית קברות יהודי גדול ומרכזים יהודיים נוספים. משום שהשכונה מאופיינת באווירה יהודית מסורתית, היא הפכה למוקד משיכה גם לישראלים רבים, בעיקר צעירים, הן דתיים והן חילוניים, המתגוררים בעיר באופן זמני או קבוע.

ציטוטים

”מאז השהות בלונדון סבא שלי יודע אנגלית טוב מאוד וזה עוזר לו בעסקים“

הקשר הרב דורי