מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכל בקופסה

יוסף ונבט בתיכון שוהם
האיש האופטימי הנצחי
ספורטאי קטוע רגל בן 87, צעיר בנשמתו ומלא שמחת חיים

יוסף קלוו נולד ב 1929 בטורקיה. הוא מעיד על עצמו כי היה ילד מאוד שובב ולכן ספג הרבה מכות, ולעיתים אף נענש על ידי הוריו בהליכה לישון ללא ארוחת ערב.
 
עלה ארצה ב-1942 בגפו. נשלח למקווה ישראל שם למד עד 1946. בסיום לימודיו עבר לקיבוץ אשדות יעקב ושימש כרועה צאן. כעבור שנה עזב את הקיבוץ וב-1947 הגיע למושב כפר ויתקין שם ניהל משק חקלאי.
 
עם פרוץ מלחמת השחרור, יוסף התגייס והשתתף בכיבוש טירה וישובי המשולש, וילהלמה (בני עטרות) ובית נבאלה,
בקרב על בית נאבלה נפצע ברגלו הימנית מכדור שפגע בעורק הראשי וגרם לאיבוד דם רב. הפינוי ערך שעות רבות עד שהגיע לבי"ח בלינסון. עקב זיהום קשה ברגלו התפתחה גנגרנה. כששבה אליו הכרתו נדהם לגלות שרגלו נקטעה מעל הברך.
גם ברגעים הקשים ביותר לא צעק והציע לרופא להקדים לטפל במקרים הדחופים יותר, אולם הרופא השיב כי אלו שצועקים אינם בהכרח המקרים הדחופים. פעמים רבות דווקא מקרי החירום אינם מגיבים ובהם יש לטפל תחילה.
 
יוסף הרגיש כי חרב עליו עולמו והתקשה לראות כיצד יצליח להשתקם, להתגבר על כאבי התופת שנמשכו חודשים רבים, ובעיקר דאג כיצד יוכל לפרנס את עצמו ללא רגל כשהוא לבד בארץ.  לאחר שהתאושש הועבר לבית הספר "דג'אני" שביפו, במקום בו נאספו כל נכי המלחמה שהחלימו פיזית מפציעותיהם ולבתי החולים לא הייתה עוד דרך לעזור להם. השיקום בקטיעה מעל הברך הרבה יותר מסובך מאשר בקטיעה מתחתיה.
המערכת עדיין לא ידעה כיצד להתמודד עם נכים ולא היה לה כל ניסיון וידע מהו שיקום.
 
עננים שחורים אלה של ייאוש ותסכול התחלפו אט אט באופטימיות ושמחת החיים שבה אל יוסף.
לאחר כמה חודשים פתח חנות להלבשה בשדרות ירושלים ביפו. החנות פעלה במשך כמה שנים. בשנת 1974 כשהוקם בית הלוחם בתל אביב, יוסף נקרא להקים ולהפעיל חנות בבית הלוחם, אותה ניהל במשך 15 שנים.
 
לאורך כל השנים עסק במקביל בשחייה וברכיבת אופני יד (לנכים). בכל יום, השכם בבוקר בקיץ או בחורף, רוכב יוסף באופני הנכים (בעזרת הידיים) מהדר יוסף לחוף הים ביפו, שוחה בים ושב להדר יוסף מרחק 36 ק"מ. כך השתתף גם במרתון ניו- יורק ובמרתון ברלין. מאחורי גבו צמוד לו כלב קטנטן המלווה אותו בכל מקום.                                                                                                                                                                                     תמונה 1
 
יוסף אדם צנום ואתלטי. הוא מבצע תרגילים ביוגה הדורשים גמישות רבה.
תמונה 2
 
למרות  שעד היום הוא סובל מכאבי פאנטום עזים (כאבים בחלק החסר של האיבר הקטוע),  כלום לא יכניע את האדם האופטימי והשמח בחלקו. "אני לא מוגבל בכלל, אני מבסוט מהחיים, החיים ממש יפים. זה הכול בראש! הכל בקופסה הזו!". 
 
יוסף נשוי ומספר בשמחה על 7 ילדיו, 14 נכדיו, 3 ניניו (הרביעי בדרך)
 
 
בשנת 2015 הפיקו תלמידי מגמת הקולנוע בכיתה י' בתיכון שוהם סרטונים על דמויות מעוררות השראה המתגוררות בישוב, במסגרת הפרוייקט "הם משלנו".יוסף קלוו נכלל במסגרת דמויות המופת עליהן התמקדנו, למדנו, והערצנו. לסרטון על יוסף קלוו לסרטון כללי על הפרוייקט "הם משלנו"

 
תשע"ה, 2015 

מילון

כאבי פאנטום
תחושות כאב עזות בחלק החסר של איבר קטוע

ציטוטים

”הכול בקופסה! הכול בראש! החיים יפים ואפשר להתגבר על הכול - אם רק רוצים“

הקשר הרב דורי