מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכול בגלל שהם לא הסכימו לברוח

מאיה קין וסבא שלה דוד קין.
חתונת דוד קין וגלינה זובוק.
סיפור חיים בתקופת השואה והעלייה לארץ.

סבא רבא וסבתא רבתא שלי, נולדו בברדיצ'ב באוקרינה. אם סבי – באוגוסט 1906, אב סבי – בפברואר 1907.

בשנת 1928 ניסים קין (סבא רבא שלי), בעקבות הרעב באוקראינה נסע לטשקנט שבאוזבקיסטן, ברית המועצות לשעבר. היה זה לאחר החתונה של הורי סבי,  בכדי לבדוק אם כדאי לעבור לשם. הוא בדק האם אפשר להעביר יחד איתו את כל המשפחה על מנת שיוכלו לחיות שם חיים רגילים.

%d7%94%d7%97%d7%aa%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%92%d7%99%d7%98%d7%9c-%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%a1%d7%99%d7%9d

 

בשנת 1930 סבא רבא שלי חזר לברדיצ'ב בכדי לקחת ולהעביר את משפחתו לשם, ולחזור לטשקנט. כשהיה בברדיצ'ב הוא התחתן עם סבתא רבתא שלי (גיטל בבל) באמצעות שידוך, והם עברו יחד לטשקנט.

בפברואר, 1932 כשסבתא רבתא שלי הייתה בהריון עם אחיו של סבי (מאיר), היא נסעה לברדיצ'ב למשפחתה על מנת שיעזרו לה לטפל בו. בשנת 1938 סבי (דוד) נולד בטשקנט.

הורי סבי ניסו במאמצים רבים להעביר את המשפחה של גיטל (אמא של סבי) לטשקנט משום שהיה שם בטוח יותר, אך הם לא הצליחו משום שסבתא של סבא שלי (מלכה בבל) לא רצתה להקשות על החיים שלהם, היא לא רצתה שהם יתחילו הכל מההתחלה בעיר אחרת.

ביוני 1941, הנאצים נכנסו לברית המועצות והחלה המלחמה נגד ברית המועצות לשעבר. בתחילת ספטמבר 1941 הנאצים הגיעו לברדיצ'ב, ועד לסוף אוקטובר יחד עם הנאצים האוקראינים הם הרגו את כל התושבים היהודים שחיו בברדיצ'ב ובניהם: סבתא של סבי (מלכה בבל ז"ל), שלושת האחים של סבתא גיטל (ישראל, אניותיה ופאינה ז"ל) וחמשת ילדיהם. בן הדוד של סבי (חיים קין ז"ל) נלחם נגד הנאצים בצבא הרוסי ונספה בנובמבר 1941. גם סבא רבא שלי (ניסים) נלחם בצבא הרוסי נגד הנאצים ונחתה לידו פצצה, במזל הוא לא נהרג אך שמיעתו באוזן אחת נפגעה.

סבי זוכר שמתחילת 1941 ועד אביב 1942, הוא, אח שלו ואמו (אביו נלחם במלחמה), חיכו למשפחה שנהרגה בכל שבוע בתחנת הרכבת, שם הם פגשו מכרים מברדיצ'ב שהצליחו לברוח מהנאצים, הם לקחו אותם לביתם ואירחו אותם עד שהם הצליחו למצוא מקום מגורים. האורחים סיפרו שכשהם נסעו לטשקנט מתחילת הדרך, מטוסים גרמנים הטילו פצצות על הרכבות אך הנוסעים הצליחו לברוח מהם ואחרי חודשיים הם הגיעו לטשקנט. הם סבלו מרעב וממחלות בדרכם לטשקנט.

לאחר כמה שנים, סבי ואחיו מאיר הצליחו לסיים לימודים בבתי ספר בהצטיינות. סבי למד באוניברסיטה הנדסה וסבתי למדה רפואה, ובאחד מן מהמפגשים בין שתי האוניברסיטאות הם הכירו אחד את השני. בשנת 1961 סבי וסבתי (גלינה זובוק) התחתנו, לא לפי המסורת היהודית משום ששלט בברית המועצות שלטון קומוניסטי שמנע לקיים טקסים דתיים. בספטמבר 1962 נולד דודי (אלכסנדר) וביוני 1968 אמי (לנה) נולדה.

בנובמבר 1990 משפחתי עלתה לארץ

העלייה הייתה קשה והיו בה תנאים מכבידים. לאחר שהם הגיעו לארץ, אמי (שכבר למדה רפואה באוניברסיטה בברית המועצות) לא התקבלה לעבודה כאן, משום שבארץ דרשו שהיא תלמד רפואה בתנאים שונים ומכבידים יותר. לאחר שנתיים קשות ומאתגרות שבהן משפחתי למדו עברית, על הארץ… הם התחילו לעבוד בעבודות לפי מקצוע, סבי כמהנדס, אמי כרופאה ודודי כמהנדס.

הזוית האישית

מאיה: חוויתי הנאה רבה מתכנית "הקשר הרב דורי" יחד עם סבי. זו הייתה מהנה מאוד, נהנתי ללמוד מסבי דברים חדשים שלא ידעתי על משפחתי ונהנתי מהמפגשים בהם נפגשנו בבית הספר. הראתי לסבי את בית הספר והוא תיאר לי עד כמה שונה היה בית ספרו. למדתי מהסיפור דברים רבים על משפחתי ולמדתי לקחים רבים, למדתי מסבא שלי שתמיד צריך ליהנות ממה שיש. אני מאחלת לסבא וסבתא לחיות חיים מאושרים ובריאים בארץ.

מילון

שידוך
שידוך הוא "שמשדכים" (מכירים) בין 2 אנשים (בת ובן), ומחתנים אותך, כלומר לפי הנתונים שיש ל"שדכן" על האיש, הוא משדך אותה לאישה והם מקימים יחד משפחה, השידוך היה נפוץ בשנים עברו בדת היהודית אך היום הוא נפוץ פחות, רק היהודים השמרנים משתמשים בזאת.

ציטוטים

”"תמיד להגיד תודה על מה שיש לך".“

הקשר הרב דורי