מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה ששמרה כשרות בשנות הרעב

הסבתא פרידה לוין
הנכדה שירי גולדשמיד
הייתה זו תקופה של רעב ומחסור קשים ולמרות שהרעב הציק לי מאוד, התגברתי...

<?xml encoding="UTF-8"> שמי פרידה לוין. נולדתי בעיר קרמנצ'וג שברוסיה בשנת תרע"ט (1919) להוריי יוסף יחיאל ז"ל ושיינא ז"ל ריבקין.

בילדותי גדלתי בעיר גומל במשפחה חרדית.  אולם, היות ולא היה בית ספר יהודי דתי, נאלצו הוריי, לאחר איומים רבים מצד השלטון הקומוניסטי, לשלוח אותי ללמוד בבית הספר הממשלתי שהיה אנטי דתי.ואתאיסטי.

הייתה זו תקופה של רעב ומחסור קשים,.בבית הספר בו למדתי חילקו לתלמידים  ארוחות מזינות חינם, אך הן היו  לא כשרות, כמובן.  ולמרות שהרעב הציק לי מאוד, התגברתי ולא הכנסתי לפי מאומה מכל האוכל שחולק בבית הספר,רק את פרוסת הלחם שקיבלתי, לקחתי ושמרתי עד לסיום יום הלימודים, כשחזרתי הביתה פרוסת הלחם התחלקה לכל בני הבית.

סיימתי  עשר שנות לימוד ועברתי ללמוד באוניברסיטה, למדתי ביולוגיה כתלמידה אקסטרנית כדי שלא לשהות בפנימייה עם גויים וכך גם לא אצטרך ללמוד בשבת.
עם תחילת לימודיי  פרצה מלחמת העולם השנייה, כולנו ברחנו לטשקנט שבאוזבקיסטן , שנחשב למקום בטוח יותר.
התחתנתי במהלך שנות המלחמה , המצב בתקופה זו  היה קשה מנשוא,הרעב היה כבד, האנשים רעבו לפרוסת לחם, ומחלות מסוכנות ומדבקות השתוללו  והפילו.חללים רבים. שם נולדו לי שתי בנותיי.

בשנת 1946, מיד עם סיומה של המלחמה השלטונות ברוסיה איפשרו לאזרחים הפולניים, שהגיעו אליה במהלך המלחמה לשוב לארצם.

החלטנו יחד עם משפחות נוספות, לנצל את ההזדמנות.  יצאנו מרוסיה לפולין בניירות ובדרכונים  מזויפים,  היינו בפחד נורא שמא נתפס ואז רע ומר יהיה גורלנו..נסענו ברכבות משא שהיו מיועדות להובלת  בקר. הנסיעה בקרונות הרכבת  הייתה קשה, בצפיפות רבה  ובתת תנאים. עם חציית גבולות רוסיה, העבירו אותנו ברכבים לאוסטריה למחנה פליטים או כפי שכינו את המחנה "מחנה העקורים". . שם שיכנו אותנו  בצריפים של הצבא הגרמני שנכבש על ידי ארצות בנות הברית . שהינו שם  שנה בתנאים קשים מאוד, לאחר שנה  עברנו לצרפת לעיר בזון
כעבור שנתיים  עלינו לארץ ישראל באנייה "גלילה". הנסיעה  באוניה הייתה קשה מנשוא, האוניה הייתה ישנה מאוד והצפיפות נוראה. בקושי הצלחנו לנשום מעט אוויר. רבים מהנוסעים לקו במחלת הים. היה זה שבוע  של הפלגה קשה ומתישה שבסופה ב"ה זכינו להגיע לארץ ישראל.
ואכן, למרות  כל התלאות והמסעות הקשים שעברנו, אנחנו ב"ה  כאן בישראל שמחים ומאושרים.

תשע"ו

מילון

המשטר הקומניסטי
קומוניזם היא שיטה כלכלית-חברתית המתבססת על האידאולוגיה שבה רוב מוצרי ההון נמצאים בבעלות מוסדות חברתיים, תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי. המשטר הקומוניסטי התאפיין ברדיפת ודיכוי הדת היהודית וחסידים רבים ברחבי המדינה מסרו את נפשם על קידוש ה' בנסותם לשמור על גחלת היהדות.

מחנות עקורים
לאחר השואה הקימו בעלות הברית המערביות מחנות באיזורים גרמניה,אוסטריה ואיטליה ובן שוכנו ניצולי השואה.

ציטוטים

”למרות כל התלאות והמסעות הקשים שעברנו, אנחנו ב"ה כאן בישראל שמחים ומאושרים.“

הקשר הרב דורי