מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הייתי האישה הראשונה שהגיעה אל הכותל

הנכד של הסבתא אתי מסתכל באלבום
תמונה מתוך האלבום
סיפור ממלחמת ששת הימים

שמי אסתר אליהו, נולדתי בירושלים בשנת 1945, לבית משפחת מזרחי.

אסתר משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומספרת לעידו ויטייבסקי את סיפורה: מתקופת מלחמת ששת הימים:

זה היה בשנת 1967 כשהייתי חיילת משוחררת, באמצע יום העבודה במשרד ראש הממשלה. שמעתי ברדיו שמקריאים את הסיסמא של החטיבה שלי "החטיבה הירושלמית". ידעתי מיד, כי פרוש הדבר שצריך להגיע במהרה ליחידה! אמרו לנו ללכת למחנה בירושלים. כשהגעתי למחנה החלו להפציץ אותנו במרגמות ואמרו לנו לרדת מיד למקלטים. אני זוכרת שהיינו בהיסטריה. הפחד היה גדול. לא יכולנו לתאר לעצמנו מה יהיו תוצאות המלחמה.

תמונה 1

הכותל בידנו

שהינו במקלט יומיים. כל אותו הזמן המחנה היה במתקפה מתמדת. לאחר יומיים הודיעו לנו שכבשנו את העיר העתיקה והכותל בידנו! ההתרגשות הייתה גדולה ונסענו מיד לכותל. אני זוכרת את הנסיעה כמו היום. נסעתי עם המורה שלי מהתיכון שמו היה ניסן הרפז. כל הדרך הייתי שקטה. לא הצלחתי להוציא מילה מרוב התרגשותי.

הגענו לכותל. לא האמנתי למראה עיניי. הייתי האישה הראשונה שהגיעה אל הכותל לאחר כיבושו. זה היה כבוד גדול עבורי. בכותל היו חגיגות ושמחה גדולה העיר העתיקה הייתה מלאה בחיילים, הרב גורן תקע בשופר וכמובן שהיו שם הרמטכ"ל יצחק רבין ושר הביטחון משה דיין.

הזוית האישית

אסתר משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומספרת לעידו ויטייבסקי את סיפורה המופלא: האשה הראשונה בכותל.

 

מילון

"החטיבה הירושלמית"
נוסדה לקראת סוף מלחמת העצמאות על בסיס לוחמי ההגנה, האצ"ל והפלמ"ח ממרחב ירושלים. חטיבת המחוז 16 נוצרה, בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת, כתוצאה ממיזוג חיילי חטיבת עציוני עם חיילי יחידות אחרות במחוז ונקבעה כחטיבה עם שמונה גדודי מילואים.

ציטוטים

”הייתי האישה הראשונה בכותל לאחר הכיבוש“

הקשר הרב דורי