מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הייתי בן 9 בימי מלחמת-העולם השניה

ג'קי צורן והנכד עידן זידלר
ג'קי לפני מלה"ע ה-2 ואחריה
להתחיל מחדש...
מפריז לישראל
 אני ג'קי נולדתי בפריז. הייתי אך בן 9 בימי מלחמת העולם השנייה, אך הרגשתי מבוגר מאוד. לאחר ייסורי מלחמת העולם השנייה עליתי לארץ בגיל 16 עם המון תעצומות נפש, והתחלתי בישראל חיים חדשים ויפים.
זיכרון מאירוע משמעותי: האנייה "אלטלנה"
בימיי הראשונים בקיבוץ שדות ים, שמעתי שהאנייה "אלטלנה" הגיעה לתל אביב ומתנהלים עליה קרבות בין צה"ל לבין האצ"ל. נסעתי לתל אביב בטרמפים כדי לעקוב אחרי האירוע. למעשה האירוע כבר נגמר. כשהגעתי, פסקו היריות. ראיתי עשן מתוך האנייה עולה לשמיים. ידעתי שבאנייה היו עולים שביקשו לעלות לארץ, ועלתה בלבי שאלה מה עלה בגורלם של העולים? זכורה לי התחושה עד היום: חזרתי לקיבוץ מזועזע מאוד! חשתי שוב איום על הקיום שלי… הרגשתי שעבורי נמשכת מלחמת העולם השנייה.
התרופה הטובה ביותר הייתה השגרה.
תמונה 1
האוניה אלטלנה עולה בלהבות ליד חופי ת"א- 1948
הטבעתי חותם במדינת ישראל
הקמתי משפחה עם אשתי רותי ילידת ירושלים, ונולדו לי שלושה ילדים נהדרים. קיימתי את כל חובותיי כאזרח נאמן למדינה, שרתי בצבא עד גיל 55, וכיום יש לי חמישה נכדים והשישי בדרך!
אני חי במדינת ישראל בתחושת ביטחון וגאווה, ומאמין כי לעולם צאצאיי לא יחוו שואה.

תמונה 2

סיפורו של ג'קי צורן תועד על ידי הנכד עידן זידלר במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבי"ס אלחריזי בתל אביב בשנת תשע"ג 2012-3, בהובלתה של הגב' שרה לאוטמן.
עיבוד ועריכה: גב' ורדה ברגמן, מתנדבת בית התפוצות

מילון

אלטלנה
ספינה שנרכשה על ידי האצ"ל והפליגה לישראל ביוני 1948, כשעל סיפונה כ- 930 עולים וציוד צבאי ורפואי רב. הספינה הגיעה לחופי ישראל במהלך מלחמת העצמאות. התגלעו חילוקי דעות קשים בין הנהגת האצ"ל לבין הממשלה. נציגי האצ"ל דרשו שהציוד הצבאי הנמצא על האונייה יועבר לידי יחידות האצ"ל, שלחמו במסגרת צה"ל, ואילו נציגי הממשלה דרשו, שהציוד הצבאי על האונייה יועבר קודם כל לרשות צה"ל, ורק לאחר מכן יוחלט מה יעשה בו. כאשר הגיעה "אלטלנה" לחופי ישראל וניסתה לפרוק שם את הציוד הצבאי, כותר אזור הנחיתה על ידי חטיבת אלכסנדרוני, שדרשו מאנשי אצ"ל למסור מיידית את הנשק שנפרק מהאוניה, לידי שלטונות צה"ל. בעקבות דחיית האולטימטום על ידי פיקוד האצ"ל, פרצו בשעות הבוקר חילופי אש בין כוחות צה"ל וכוחות האצ"ל. בשעות אחר הצהריים נפגעה הספינה מפגז ארטילריה, של תותח צה"ל, עלתה באש, ונותרה שרופה ועל שרטון מול חופי תל אביב, עד להטבעתה מול חוף נבי-רובין, למעלה משנה לאחר מכן.

ציטוטים

”אני חי במדינת ישראל בתחושת ביטחון וגאווה, ומאמין כי לעולם צאצאיי לא יחוו שואה. “

הקשר הרב דורי