מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הייתה לי ילדות בריאה ומאושרת

גבי ונעמה
שכונת הצפון החדש ת"א
הסיפור של גבי אמיתי

שמי גבי אמיתי (בר אילן) שנת לידה: 1948, נולדתי בישראל, בתל אביב.
 
נולדתי בשנת 1948 בצפון החדש של תל אביב ברחוב ארבע ארצות.הצפון החדש נקרא כך משום שהייתה זו שכונה חדשה אחרי מרכז תל אביב. היה זה רחוב חדש שחיבר בין רחוב ארלוזורוב ורחוב ז'בוטינסקי, ליד נחל הירקון. מעט מאוד בתים היו ברחוב שכולו היה חול. השכונה הייתה צעירה מאוד.
 
חברות
הבניין נבנה בשנת 1947 ואליו נכנסו זוגות צעירים, שעלו ארצה מאירופה אחרי מלחמת העולם השנייה. לכל השכנים נולדו תינוקות באותה השנה שנת 1948, שנת קום המדינה. היינו 7 חברות שגרנו באותו בניין, ילידות אותה שנה, אילנה, מיכל, אסתי, ארזה, ניצה,הלכנו לפעוטון, לגן הילדים ומשם הישר לבית הספר.יחדאורנה ואני גבי. כל בוקר יצאנו יחד מהבית לבית הספר ויחד חזרנו מבית הספר. הלכנו יחד לאותם חוגים: חלילית, בלט וציור. גדלנו יחד. אכלנו ארוחות משותפות, עשינו מסיבות פיג'מה כאשר ישנו יחד אחת אצל השנייה.
 
חגים וחברות
בסוכות עלינו לגג וההורים עזרו לנו לבנות סוכה. אנו בילינו שעות בהכנת קישוטים לסוכה. וכל ערב עלינו עם האוכל לגג לאכול ביחד בסוכה. בחנוכה הדלקנו יחד נרות ערב ערב. כל ערב בבית של חברה אחרת. בפורים התחפשנו יחד והלכנו עם ההורים לגן החיות בתל אביב שם הייתה תחרות תחפושות יחד הלכנו לעדליידע שהתקיימה בכל שנה ברחובות תל אביב.
 
במלחמת סיני בשנת 1956 היינו בנות 8, לא היו עדין מקלטים בבתים. בעת האזעקה בלילה ירדנו עם ההורים בפיג'מות לדירה של ניצה בקומת קרקע, שהיה המקום הכי בטוח מפני ההפצצות, ושם ישבנו עד אזעקת הארגעה. לפעמים נשארנו אנו הבנות לישון שם ורק בבוקר הלכנו הביתה להתלבש וללכת יחד לבית הספר. 
 
משחקי ילדות
בבית שיחקנו בהרבה משחקי מחשבה. ארץ עיר, מונופול, פנטומימה. שיחקנו במשחקי יצירה: פלסטלינה, דוק., מלחמה בקלפים, נול אריגה, סריגה היינו עושות הצגות. היינו ממחיזות ספר שקראנו, בוחרות דמות מהספר ומשחקות את הדמות. כך שיחקנו את היידי בת ההרים, האסופית, אלה קרי הילדה מלפלנד, סיסי קיסרית אוסטריה ועוד. אח"כ הזמנו את ההורים לחזות בהצגות שהמחזנו. היו לנו תחביבים משותפים. אספנו מפיות, פראסים. ייבשנו פרחי בר בספרים, ( אז עוד היה מותר לקטוף פרחי בר). אספנו גלויות ובולים מכל העולם. בחצר שיחקנו במחבואים, תופסת, חבל, כדור, ארצות ( משחקי גבול ושטח עם אולר (שהיום אסורים למשחק).יחד רכבנו על אופניים ברחבי השכונה. רכבנו על המדרכות וגם בכבישים כי כמובן היו מעט מאד מכוניות בכבישים.
 
הייתה לי ילדות בריאה ומאושרת.
 
העשרה
הצפון החדש: "הצפון החדש הוא כינוי לחלקה של העיר תל אביב-יפו, המשתרע בין רחוב אבן גבירול ממערב, לנתיבי איילון ממזרח, ובין נחל הירקון מצפון לשדרות שאול המלך מדרום. חלק זה חופף לרובע 4 של העיר, ובשנת 2008 מנתה אוכלוסייתו 42,746 תושבים, שהיו 11.1% מכלל תושבי העיר". ויקיפדיה
תשע"ו
 

מילון

פראסים
אוסף בובות

ארצות
משחקי גבול ושטח עם אולר

הצפון החדש
הצפון החדש הוא כינוי לחלקה של העיר תל אביב-יפו, המשתרע בין רחוב אבן גבירול ממערב, לנתיבי איילון ממזרח, ובין נחל הירקון מצפון לשדרות שאול המלך מדרום. חלק זה חופף לרובע 4 של העיר, ובשנת 2008 מנתה אוכלוסייתו 42,746 תושבים, שהיו 11.1% מכלל תושבי העיר.

ציטוטים

”נולדתי בשנת 1948 בצפון החדש של תל אביב ברחוב ארבע ארצות.“

הקשר הרב דורי