מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היהודים שהתנדבו לצבא הבריטי

סבא עם חברים בבריגדה
סבא עם מדליות מהצבא הבריטי
מדוע היהודים התגייסו לצבא הבריטי

את הסיפור המופלא הזה שמעתי מסבתא שלי חנה כהן, שספרה לי על אבא שלה, הוא סבא רבא שלי ששרת בהתנדבות בצבא הבריטי.

אבא של סבתא שלי, ניסים שיטרית, התנדב להיות חייל בצבא הבריטי כדי להילחם בגרמניה הנאצית. הוא היה נשוי לאמא של סבתא שלי ואף הייתה לו בת בערך בת שלוש. הוא שירת בצבא הבריטי בחיל ההנדסה. בהתחלה הוא הוצב במצרים ולאחר מכן הוצב באיטליה. סבא רבא ניסים שירת בצבא הבריטי שלוש שנים.

סבא עם מדליות מהצבא הבריטי

%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%a2%d7%9d-%d7%9e%d7%93%d7%9c%d7%99%d7%95%d7%aa-001

החיילים הישראלים שהתנדבו לצבא הבריטי שרתו בכל החילות. סבא רבא שלי היה בחיל הנדסה. הם פעלו למשל, להרוס גשרים כדי שהצבא הגרמני לא יוכל להתקדם ולכבוש שטחים. מתוך החיילים הישראלים שהתנדבו לצבא הבריטי כ – 5,000 איש נלקחו בשבי הגרמני והיו בשבי 4 שנים. סבא רבא שלי לא נלקח בשבי.

סבא עם חברים בבריגדה

%d7%91%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%9d-001

הבריגדה היהודית

"(באנגלית בשמה הרשמי Jewish Brigade Group, ובעברית ידועה גם בשמות "חטיבה יהודית לוחמת" או בראשי התיבות, "חַיִ"ל", וכן בשם "הבריגדה העברית", ובפי רבים, בקיצור "הבריגדה") הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. בריטניה החליטה על הקמתה רק לקראת סוף מלחמת העולם השנייה – ביולי 1944….להקמת הבריגדה הייתה חשיבות לאומית רבה. זו הייתה החטיבה הצבאית הבריטית הראשונה במלחמת העולם השנייה, אשר כל חייליה ומפקדיה היו יהודי ארץ ישראל בלבד, עם הווי עברי וסמלים ציוניים, אשר השתתפה במלחמה נגד גרמניה הנאצית".( ויקיפדיה).

הזוית האישית

רועי:  מהסיפור למדתי כי כ- 30,000 איש מהיישוב העברי התנדבו לשרת בצבא הבריטי, גם נשים התנדבו. הופתעתי ללמוד כי למרות שהחיילים השיראלים היו חיילים לכל דבר, הם לא קיבלו נשק – כי הבריטים פחדו שאחר כך הנשק יהא כנגדם. .

בעקבות חשיפתי לסיפור של החיילים שהתנדבו לצבא הבריטי, ביקרתי במוזאון הגדוד העברי במושב אביחיל. באותו יום היה כנס של משפחות השבויים, היו מאות אנשים, והיה מאד מרגש. הביקור במוזיאון היה מעניין מאד לדעתי.

מילון

הבריגדה היהודית
הבריגדה היהודית הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. בריטניה החליטה על הקמתה רק לקראת סוף מלחמת העולם השנייה - ביולי 1944. זו הייתה החטיבה הצבאית הבריטית הראשונה במלחמת העולם השנייה, אשר כל חייליה ומפקדיה היו יהודי ארץ ישראל בלבד, עם הווי עברי וסמלים ציוניים, אשר השתתפה במלחמה נגד גרמניה הנאצית.

ציטוטים

” בעקבות חשיפתי לסיפור של החיילים שהתנדבו לצבא הבריטי , ביקרתי במוזאון הגדוד העברי “

הקשר הרב דורי