מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטיול ברחוב קרילה

חיים אקוס ונכדתו ניצן דהרי
חיים אקוס בצעירותו
סיפורה של עליזה אקוס ומשפחתה

שמי חיים אקוס סבא של ניצן דהרי ואני מתעד את סיפורם של אימי ומשפחתה.

אימי, "אקוס עליזה", נולדה בשנת 1909. סבא רבא  שלי ומשפחתו באו לטוניסיה בשנת 1730. הם הגיעו מאוסטריה. שם משפחתם היה קרילה, או קרול. הם היו בתוניס הרבה שנים והפכו להיות משפחה די גדולה, הילדים והנכדים למדו בבית ספר והתפתחו. חלקם הפכו להיות סוחרי נדלן וחלקם למדו עריכת דין.

 סבא רבא של ניצן

%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%a9%d7%9c%d7%95

אימי, עליזה אקוס למדה בבית ספר צרפתי, זה היה בערך בשנים 1920. היא הוציאה בגרות וזה לא היה מובן מאליו כיוון שבשנים ההם לא כל הבנות למדו בבית ספר. אימי שלטה בשפה שרק היהודים דיברו וכתבו, גם כשהגיעה ארצה בשנת 1951 המשיכה להתכתב עם בני המשפחה שנשארו בחו"ל.

בני משפחתי היו יהודים אדוקים, ביניהם רבנים ומוהלים, בעלי כמה בתי כנסת, מעמדם הכלכלי היה טוב מאוד. בתוניסיה בעיר שגרו, "נבאל", היה רחוב בשם קרילה, שם משפחתם. אני נולדתי בתוניסיה, בשנת 1935.

%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%a9%d7%9c%d7%95

העלייה לישראל

בגיל 13 אחרי כמה דורות שמשפחתי שהתה בתוניסיה, רציתי לעלות ארצה לפלסטין. בשנת 1949 נפרדתי ממשפחתי, הם קיבלו את זה בצורה מאוד טובה, הבינו וכיבדו את הרצון שלי לעלות לארץ ישראל, ואף אמרו לי: "אנחנו המשפחה כמה דורות בתוניסיה ולא הייתה לנו הזכות לעלות לפלסטינה" (ישראל).

עליתי ארצה עם עליית הנוער. ללא הוריי, הם הצטרפו אלי אחרי שנתיים. כשהגעתי לארץ הייתי בקיבוץ אושה בעמק זבולון. לאחר מכן הייתי תקופה בה הייתי במושב שיתופי,"כפר מונש". לאחר תקופה נוספת, קבוצה של כמה נערים ואני חלק ממנה, הקמנו את מושב "ינוב" על שם הילדים שנספו במטוס בנורבגיה בדרך לארץ ישראל. המושב קיים באזור השרון.

הזוית האישית

סבא חיים:  בגיל שישים עשיתי טיול שורשים לתוניסיה וכשהגעתי לרחוב "קרילה" התרגשתי מאוד, טיילתי ברחוב על שם סבתא  רבתא וסבא רבא שלי.

מילון

אדוקים
שומרי מסורת,דתיים

ינוב
יָנוּב הוא מושב באזור השרון בין הערים נתניה וטול כרם השייך למועצה אזורית לב השרון. היישוב הוקם בשנת 1950 על ידי קבוצת עולי תוניסיה, על אדמות נטושות שהותירה אחריה משפחת נבולסי שברחה מישראל עם תחילת מלחמת העצמאות לירדן. בשל התרסקות מטוס עליית הנוער, שהיה בדרכו מתוניסיה לישראל, על אדמת נורווגיה,

ציטוטים

”דרך ארץ והרבה סבלנות כלפי הזולת “

הקשר הרב דורי