מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטובים לטייס

אני וסבא גדעון בחופשה משפחתית
הענקת כנפי טייס
שירותי הצבאי עד למטרה להגיע לטייס

תקופת הלימודים: לאחר סיום בית הספר היסודי החלטתי ללמוד מקצוע. בחרתי במקצוע האלקטרוניקה וסיימתי את לימודי הטכנולוגיים באורט נתניה כטכנאי אלקטרוניקה. מאוד אהבתי את המקצוע. במקצועות הראליים אלקטרוניקה ומתמטיקה הייתי תלמיד טוב. אהבתי מאוד ספורט והצטיינתי בריצות קצרות של 60 מ' ו100-  מ', ניצחתי בהרבה תחרויות בית ספריות שהתקיימו במכון וינגיט. כמו כן, שחקתי כדור יד במכבי נתניה. 
 
עם סיום לימודי באורט נתניה גויסתי בשנת 1971 לצבא. מאחר והייתי טכנאי אלקטרוניקה שלחו אותי לשרת בחיל המודיעין ביחידה 8200. נשלחתי לשרת בסיני בבסיס של חיל המודיעין. המשימה העיקרית שלנו הייתה להאזין לכוחות המצריים שמעבר לתעלת סואץ. בבסיס היה בלון שאותו העלינו לגובה של כמה קילומטרים ועליו היו מערכות האזנה. אחרי תקופה קצרה יחסית נשלחתי לקורס קצינים. עם סיום הקורס חזרתי לבסיס בתפקיד קצין טכני של הבלון. במלחמת יום כיפורים שרתתי בבסיס במהלך המלחמה היינו שותפים ליצירת תמונת המודיעין בעיקר בבסיסי חיל האוויר המצרי.   
 
לאחר סיום מלחמת יום הכיפורים ולפני שעמדתי להשתחרר מהצבא ביקשתי להתנדב לקורס טייס. זומנתי למבדקי התאמה לטייס. לאחר מספר שבועות קבלתי הודעה שהתקבלתי לקורס. עזבתי את תפקידי במודיעין וביוני 1974 התחלתי את הקורס. למרות שהגעתי לקורס כקצין עברתי את כל השלבים בקורס בדיוק כמו כל החניכים. השלב הראשון היה גיבוש שבסיומו הוחלט מי ממשיך לשלב הקדם מכין. בשלב הזה למדנו לימודי קרקע וכן צ'ק 10 שבו טסנו על מטוסי פייפר. גם את השלב הזה עברתי בהצלחה. לאחר 4 חודשים בקדם מכין עברתי לשלב המכין. בשלב המכין המשכנו בלימודי קרקע, למדנו ותרגלנו ניווט תוך שיפור הכושר הגופני. בניווט המסכם של השלב הלכנו מים המלח עד לבסיס חצרים.
 
עם סיום שלב המכין, התחלנו את השלב הראשוני בו טסנו על מטוסי סילון מסוג פוגה. בשלב הראשוני לומדים לנחות ולהמריא, מתרגלים מצבי חירום ולומדים לבצע תרגילי אווירובטיקה. לאחר 15 טיסות עם מדריך עשית את טיסת הסולו הראשונה שלי.
תמונה 1
אני זוכר טיסה זו כאחת הטיסות המרגשות בחיי. לאחר סיום השלב הראשוני פיצלו אותנו למגמות. אותי העבירו למגמת מסוקים. את השלב הבסיסי התחלנו בטיסה על מסוק הסיפן. אני זוכר את שלב לימוד הריחוף כשלב קשה במיוחד. מאוד נהניתי לטוס על מסוק בצענו הרבה נווטים ביום ובלילה. למדתי להכיר את הארץ היפה שלנו. את טיסת הסולו הראשונה שלי במסוק בצעתי כשבמושב השמאלי קשרו 3 שקי חול במקום המדריך. במהלך החופשה בין השלבים מצאתי זמן להתחתן עם דיתה שהייתה באותה תקופה חיילת בבית ספר טכני של חיל האוויר בחיפה .עם תום שלב הבסיסי ולאחר תקופה של לימודי קרקע התחלתי את שלב המתקדם. במתקדם טסנו על מסוקי בל 205.
 
בשלב הזה למדנו לטוס טיסת מבנה טסנו הרבה טיסות לילה המשכנו לתרגל פעולות חרום טיסות מכשירים וכמובן ניווטים.. סוף סוף אחרי שנתיים בקורס טייס הגעתי למעמד הענקת כנפי טייס. את כנפי הטייס ענד לי אלוף בני פלד מפקד חיל האוויר.   
 
תמונה 2
 
 תמונה 3
השרות בטייסות מבצעיות" לאחר סיום קורס טייס הוצבתי בטייסת 123 לקורס אימון מבצעי שנימשך 4 חודשים. במשך הקא"מ הוכשרנו להיות טייסי משנה מבצעיים. למדנו איך לתפקד בטיסה מבצעית, המשכנו לשפר את כושר הטיסה, כושר הניווט, עבודת צוות ולמדנו איך חיל האוויר עובד בשגרה ובחרום. בסיום הקא"מ הוצבתי לטייסת 124 בבסיס תל נוף. עברנו דיתה ואני לגור בשיכון משפחות שם נולדה בשנת 1977 אורית (אמא של אודי). טסנו על מסוקי אנפה (בל 212) בתחילה הייתי טייס משנה ולאחר שנה הוסמכתי להיות קברניט. כעבור שנתיים נשלחתי לקורס מדריכי טיסה בחצרים. עברנו כל המשפחה לגור בשיכון משפחות. בבית הספר לטיסה הדרכתי חניכים בקורס נווטי מסוקים. עם סיום תקופת ההדרכה חזרנו שוב לבסיס תל נוף. אני זוכר את אחת המשימות המשונות שביצעתי כקברניט, הייתה להוריד את הרב גורן על מנת לחפש את עצמות בר כוכבא על מנת להעבירן לקבורה. בתחילה הורדנו אותו בעזרת המנוף למערת האיגרות. הרב גורן בדק גם במערת האימה, לשם ירד בסנפלינג על גב לוחם יחידה 669. אחרי מספר חודשים נערך טקס קבורה לעצמות בר כוכבא באזור נחל חבר.
 
בהמשך השירות עברנו עם טיסת 124 לבסיס פלמחים. בטייסת מילאתי תפקידי פיקוד שהאחרון ביניהם היה סמ"ט א' בדרגת רב סרן. השתתפתי במבצע ליטאני ובהמשך גם במלחמת לבנון האשונה. אחד המבצעים הזכרים לי הוא הנחיתה על חוף הים ליד נהר האוואלי מבצע אותו הובלתי. בשנת 1982 יצאתי ללימודים אקדמיים. למדתי כלכלה ומנהל עסקים, באוניברסיטת בר אילן. בשנת 1987 מוניתי לתפקיד מפקד טיסת 123 בחצרים. עברנו שוב מבסיס פלמחים עם שתי בנותינו אורית והגר לבסיס חצרים בו גרנו כ- 4 שנים.
 
תקופת הפיקוד על טיסת 123 הייתה מאתגרת מאוד. באותה תקופה פרצה האינתיפאדה הראשונה בה נתלה הטייסת חלק בסיוע לכוחות הקרקע, פינוי פצועים ופיזור הפגנות מהאוויר בעזרת חצציות. כמו כן ביצענו פעולות מבצעיות רבות. משימה נוספת של הטייסת הייתה קא"מ (קורס אימון מבצעי). לאחר שתי שנות פיקוד על הטייסת עברתי לפקד על מגמת מסוקים בבית ספר לטיסה. בתום שנתיים בגיל 40 פרשתי מהצבא והתחלתי את חיי האזרחיים. עברנו לגור באבן יהודה בה אנו גרים עד היום.
 
לצפיה במצגת ניתן ללחוץ כאן
 
תמונה 4

מילון

קא"מ
קורס אימון מבצעי

סמ"ט
סגן מפקד טייסת

ציטוטים

”התנדבות ודבקות במטרה“

הקשר הרב דורי