מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטבעות שהביאו מזל טוב

אסתר (אתי) טיברגר ושירלי גרין
הטבעת החדשה של בתי הימלשטיין
הטבעות המקוריות והטבעות החדשות

הסיפור שלי קשור להוריי משה ובתי הימלשטיין ז"ל הם הסבא רבא וסבתא רבתא של שירלי גרין.

הסיפור קשור למנהג הטבעות בחתונה. ביהדות אדם שנישא צריך לקנות שתי טבעות אפילו בפרוטה. אימא ואבא שלי עלו ארצה באנייה "פטרייה" בשנת 1947 ונתפסו על ידי הבריטים ואולצו לחזור למחנה עקורים, בקפריסין.

אבא שלי תפר לאנשים בגדים מבדי האוהל שהיו שם ובכסף שקיבל קנה שתי טבעות והתחתן עם אימא שלי. כשנה לאחר החתונה כשהם עדיין במחנה הסגר נולדה אחותי טובה. לאבא לי היה חבר במחנה בשם יענקל. יענקל איבד בשואה את אשתו ושלושת ילדיו שנרצחו במחנה ריכוז.

כאשר אימא שלי שכבה בבית החולים בניקוסיה, שבקפריסין, לא היה לה הרבה חלב להניק את התינוקת שרק נולדה. אחת הסיבות הייתה תזונה לקויה עקב התנאים הגרועים שהיו במחנה. אבא שלי חשב איך אפשר לשפר את מצבה של היולדת והחליט למכור את שתי טבעות הנישואים שלו ליענקל חברו ואיחל לו שימצא מהר בת זוג.

בכסף שאבא שלי קיבל מהטבעות שמכר הוא קנה לאימא שלי חלב, תפוחי עץ וקצת בשר. אימא שלי התחזקה בעקבות המזון שקיבלה ויכלה להניק את התינוקת.

בשנת 1948 עלו הוריי ארצה וגרו עם אחותי בשכונת עג'מי שביפו שכונה מעורבת ערבים ויהודים. בין שכניהם היו זוג ניצולי שואה חרשים אילמים שעברו ניסויים נוראיים על ידי מנגלה הנאצי האכזר. היו גם שכנים ערבים נחמדים מאוד (בקומה אחת גרו חמש משפחות והשתמשו בחדר שירותים אחד. מעולם לא היו מריבות על השימוש בשירותים).

כעבור שלוש שנים כאשר אבי הצליח לעבוד ולחסוך מעט כסף ביקשה ממנו אמי לקנות חזרה את טבעות הנישואים שלהם. אבי עשה בירור היכן גר יענקל וגילה שהוא גר בחיפה. אבי יצא ל"מסע" לחיפה חלק ברגל וחלק בחמורים. הוא הגיע לביתו של יענקל דפק על הדלת ואישה לא מוכרת צעירה וחמודה שכרסה בין שיניה (בהריון מתקדם) פתחה לו את הדלת. הסתבר שמיד אחרי שיענקל קנה את הטבעות מאבי הוא הכיר את הנערה היהודייה היתומה והתחתן איתה.

יענקל סרב למכור לאבא שלי חזרה את הטבעות בטענה שהן הביאו לו מזל. הוא התחתן ויש לו כבר ילד ואשתו בהריון שוב. אבא שלי איחל לו הרבה מזל טוב הם שתו כוסית יין ואבי שב לביתו. אימא שלי כמובן נעצבה כשחזר בלי הטבעות אבל שמחה מאוד שהן הביאו מזל ושמחה למישהו שכל כך סבל בשואה. שנים רבות לא קנו הוריי טבעות נישואים ורק אחרי כמעט חמישה עשורים הם קנו טבעות זה לזו. הטבעות מונחות במגירה שבביתי.

הזוית האישית

שירלי: אני למדתי על סבתי הרבה דברים שלא ידעתי עליה לפני המפגשים של הקשר הרב דורי ואת כל ההיסטוריה של משפחתה.

מילון

מחנה עקורים
מחנות שבעלות הברית שיכנו את חסרי הבית היהודים וניסו לדאוג לצרכים שלהם.

ציטוטים

”"הוריי סיפרו לי שבמחנה היו תנאים גרועים"“

הקשר הרב דורי