מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החתונה שלי

אני וסבתא
אני וסבא שלי
התחתנתי בתקופת ההמתנה לפני מלחמת ששת הימים .

החתונה שלי התחתנתי בתקופת ההמתנה לפני מלחמת ששת הימים .

הגעתי לקיבוץ עין גב בסוף השירות הצבאי שלי בנח"ל בעקבות ולוולה שהיה החבר שלי. הימים היו לפני מלחמת ששת הימים, כשעין גב הייתה יישוב ספר – יישוב גבול: אחרי עין גב הייתה גדר הגבול ומאחוריה, וכן על ההרים שמסביבה ישבו הסורים.

החלטנו להתחתן בל"ג בעומר שחל בתאריך 28 למאי 1967, אך כשבוע לפני החתונה גייסו את ולוולה יחד עם כל כוחות המילואים של ישראל עקב איום של המצרים ומדינות ערב על מדינתנו.

באותם ימים היה בקיבוץ רק טלפון אחד, וגם הוא שוריין לטובת הצבא, וכמובן שלא היו טלפונים ניידים. לפני שגויס, כשנפרדנו, אמר לי ולוולה: אם תפרוץ מלחמה, תבטלי את החתונה. פרסמתי, בעזרת מזכיר הקיבוץ הודעה בעיתון "דבר" לפיה: "החופה תתקיים במועדה, והמסיבה נדחית למועד אחר".

ולוולה הראה את המודעה למפקד שלו ושאל מה לעשות? אמר לו המפקד: אם תפרוץ מלחמה אתה רוצה לנסוע להתחתן? ותשובתו של ולוולה הייתה: לא. אך בבוקר יום החתונה היה "הנאום המגומגם" של ראש הממשלה, לוי אשכול ושחררו חיילים רבים לחופשה. המפקד אמר לולוולה: "היום לא תפרוץ המלחמה, סע מהר, תתחתן ותחזור".

וכך היה: אני לבשתי את שמלת הכלולות שלי, מבלי שהייתי בטוחה שולוולה ראה את המודעה, הורינו דודינו הקרובים ואחינו היגיעו לעין גב, ולשמחת כולנו גם החתן היגיע…

בזמן החופה ולוולה לחש לאמהות ולחברות של המגויסים ששהו איתו בפרדסים של רמלה, שיכינו להם חבילות, ולאחר החופה וסעודה צנועה, כל האורחים מיהרו לצאת מעין-גב ולחזור לבתיהם, כדי שלא ייתקעו בעין-גב במלחמה, וגם ולוולה חזר איתם לרמלה. אני נשארתי לבד, הסרתי מעלי את שמלת החתונה, ובאותו רגע היגיעו לעין -גב שתי חברות שלי, שעשו את הדרך לחתונתי בטרמפים, כי כל התחבורה הציבורית גם היא היתה מגוייסת לטובת ההתארגנות הצבאית.

יום אחרי החתונה החלטתי לנסוע לבקר את חתני. נסעתי כמובן בטרמפים, הגעתי לפרדסים של רמלה, ורק אז הבנתי איזה מעשה פזיז עשיתי: ראשית, בשער לא נתנו לאזרחים להיכנס, שנית – היו שם המוני חיילים ואני לא ידעתי מה שם הגדוד או החטיבה שלו או את שם המפקד. מצאתי  פרצה בגדר, נכנסתי לפרדסים והתחלתי ללכת בין אלפי החיילים, ובדרך פלא פתאום נתקלתי באהובי.

חזרתי כמובן את כל המסע המפרך לעין-גב בטרמפים, ולמרבה ההפתעה, מיד אחרי גם ולוולה היגיע כי החליטו באותו יום "לבלבל את האויב" כדי שיחשבו שישראל לא מתארגנת למלחמה. כשחזר למחרת לרמלה, היסיעו אותו בטרמפ זוג אנשים מבוגרים, דתיים, וכששמעו ממנו שרק התחתן, אמרו שיש לשמח חתן וכלה חודש אחרי החתונה, עצרו את הרכב וכיבדו אותו בגלידה.

אחרי המלחמה התעקשו בעין-גב לקיים את מסיבת החתונה, שהיה בה גם משמחת תחושת הרווחה שלאחר המלחמה. 

העשרה

עין גב: "עין גב הוא קיבוץ על השפה המזרחית של הכנרת. שייך למועצה אזורית עמק הירדן. השם "עין-גב" מתייחס למילה "נקבה" או "נוקייב" על שם הכפר הערבי א־נוקייב. הקיבוץ נוסד בשנת 1937 במסגרת ישובי "חומה ומגדל". מייסדיו היו חברי גרעין "בתלם" מתנועות החלוץ והבונים בגרמניה, שהתאחד ב-1935 עם קבוצה מבוגרי תנועת נצ"ח מצ'כוסלובקיה וארצות הבלטיות. לפני עלייתם לקרקע עברו המתיישבים הכשרה באפיקים, כפר גלעדי וגבעת חיים, וישבו באופן זמני בחצר כנרת.

 תשע"ה

מילון

עין גב
עין גב הוא קיבוץ על השפה המזרחית של הכנרת. שייך למועצה אזורית עמק הירדן. השם "עין-גב" מתייחס למילה "נקבה" או "נוקייב" על שם הכפר הערבי א־נוקייב. הקיבוץ נוסד בשנת 1937 במסגרת ישובי "חומה ומגדל". מייסדיו היו חברי גרעין "בתלם" מתנועות החלוץ והבונים בגרמניה, שהתאחד ב-1935 עם קבוצה מבוגרי תנועת נצ"ח מצ'כוסלובקיה וארצות הבלטיות. לפני עלייתם לקרקע עברו המתיישבים הכשרה באפיקים, כפר גלעדי וגבעת חיים, וישבו באופן זמני בחצר כנרת.

כלולותי
חתונה

ציטוטים

”"מספר שבועות לאחר המלחמה נערכה בעין-גב מסיבת כלולותינו במציאות שונה לגמרי." “

הקשר הרב דורי