מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא מצליח להגיע מברית המועצות לחתונת בנו בישראל

סבא וסבתא ביום חתונתם
סבא רבא מגיע בטיסה לישראל (אתר פיקיויקי)
חתונת סבא וסבתא,איך הכל התחיל

קשר רב דורי של סבתא אלה וטל. סבתא אלה מספרת לטל:

חתונת סבא וסבתא:

בשנת 1965 סבתא אלה וסבא צביקה ז"ל הכירו בחברת נוער. היכרות זו הובילה לחתונה. סבא היה חייל בצנחנים וסבתא למדה בסמינר. התקופה הייתה תקופת מלחמת התשה שלאחריה פרצה מלחמת ששת הימים. ההחלטה להתחתן בגיל צעיר הייתה מכיוון שהמלחמות גורמות לאחרים לחשוב קצת אחרת, מחוץ לקופסא ושום דבר לא ידוע ביום שלמחרת מה יקרה מה יהיה. מעבר לכל זה היה נהוג אז להתחתן בגיל צעיר.

מערך החתונה ערך כך: לא היה הרבה כסף למשפחות אז כדי לחסוך בהוצאת סבתא קיבלה את השמלה מבת דודתה חנה שהתחתנה בדיוק שנה לפני ואמה תפרה לה את השמלה היפה. הם חיפשו אולם לא יקר אבל שיכיל לפחות 500 מקומות. (אז נהגו להזמין את כל מי שמכירים כי ההורים היו ניצולי שואה שנשארו בלי משפחות) צריך לזכור שהתקופה הייתה אחרי מלחמת ששת הימים, סבא היה עדיין חייל וברור היה שכל חבריו יגיעו.

בנוסף לכך היה לסבאשלי סבא שחי ברוסיה וכולם מאוד רצו שהוא יגיע מרוסיה לישראל לכבוד החתונה. ההכנות היו רבות. התחילו הריצות והסידורים: הזמנות – נהגו  אז לחלק  הזמנות ידנית, עברו לכל בית, נסעו לכל משפחה וחילקו את ההזמנות, כמעט ולא שלחו בדואר.

בדרך לא דרך גם הסבא ברוסיה קיבל את ההזמנה. כדי להגיע  לישראל הוא עבר דרך כמה ארצות ושיחד המון פקידים ברוסיה. בסופו של דבר הוא הצליח להגיע לחתונה בארץ בזמן. הוא היגיע כתייר היחידי מרוסיה גם בשדה התעופה קיבלו אותו בכבוד ובהתרגשות.

ביום החתונה הייתה התרגשות רבה סבתא הלכה למספרה ואז חזרה להתאפר בבית. סבא צביקה הגיע יחד עם אבא שלו שהיה לו רכב (למעט מאוד אנשים היה רכב באותם הימים)  הם נסעו להצטלם ומשם לאולם. השמחה הייתה גדולה בעיקר כשכל החיילים החברים של סבא נכנסו לאולם.

הייתה התרגשות גדולה לראות את הסבא מברית המועצות פוגש את החיילים. הוא בכה והם בכו יחד איתו. הוא הצטלם עם כולם ורקד. מבחינתו זו הייתה התגשמות חלום. הבעיה היחידה שהייתה לו היא שהוא היה צריך לחזור לברית המועצות ולא יכול היה לקחת את כל התמונות איתו. הוא פחד מהשלטון הרוסי.

בסופו של דבר בתחילת שנות השבעים שנפתחו שערי מסך הברזל הסבא ואשתו הגרו לארצות הברית ואז הם קיבלו את כל התמונות.

בקיצור הייתה הצלחה גדולה!

הזוית האישית

יתרונות התכנית להכיר טוב יותר אחד את השני ולעבוד קרוב וביחד.

מילון

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל למצרים בין התאריכים: ה8 במרץ 1969 עד ה7 במאי 1980 כשהחלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם השלום

ציטוטים

”המלחמות גורמות לאנשים לחשוב קצת אחרת מחוץ לקופסה ושום דבר לא ידוע“

הקשר הרב דורי