מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום שהתגשם מטורקיה לישראל

רוזה ומיכל - קשר רב דורי
אלה המזכרות שלי מההורים שלי
החיים בטורקיה היו טובים ונוחים אבל האהבה לארץ ישראל הייתה חזקה מהכל!

רוזה חזן מספרת למיכל על החלום שהתגשם: העלייה לארץ ישראל מטורקיה
 
ברצוני לספר על משפחתי ועל העלייה לארץ ישראל מטורקיה. אבא שלי שמע שיש רב בשם מורנו שמעלה יהודים לארץ ישראל ועוזר להם בכל התהליך. הייתי בת 11 ונורא שמחתי כאשר אבי סיפר לנו שאנחנו עולים לארץ ישראל בעיקר בגלל שהייתה לנו שכנה שקראו לה יהודית. ליהודית הייתה אחות שחיה בארץ ישראל ובכל שנה היא הייתה מגיעה מישראל לטורקיה ומביאה לנו מתנות וזה היה נראה לי קסום ומיוחד בתור ילדה וגרם לי לחשוב על ארץ ישראל.
 
התחלנו לארוז ולקחת בגדים, שמיכות ואפילו לקחנו מכונת תפירה… הגיע היום המיוחד שבו היינו צריכים לעלות לארץ ישראל, ( שנת 1969), הזמנו מונית והעלנו את כל המזוודות שארזנו למונית והביאו אותנו לנמל טורקיה, עלינו לאונייה גדולה ולבנה עם שלוש קומות. אנו ישנו בקומה שלישית, אני ואחותי ישנו במיטת קומותיים וגם אימא ואבא שלי, שטנו במשך ארבעה ימים באוניה. ביום הראשון ירדנו לארוחת צהריים כשרהאני נורא נהניתי, כאשר הסתכלתי על הנוף והגלים שמסביב.
 
ביום הראשון הגענו לרודוס האונייה שלנו נעצרה ובאה סירה קטנה והעבירה אותנו ליבשה והיו לנו שעתיים לטייל באי.כעבור שעתיים עלינו לאונייה והתחלנו לשוט והגיע היום שלישי, האונייה שלנו נעצרה פעם נוספת וההתרגשות הייתה בשיאה…. לפתע באה סירה גדולה ולקחה אותנו, הגענו לאי קפריסין ושמה היו לנו שש שעות לטייל, לקחו אותנו לשוק היו שם הרבה חנויות וקנינו  הרבה דברים מזכרות, מגהץ וארנקי כסף שיש עליהם ציורים של מפת קפריסין, והשם של האי. עלינו לאונייה חזרה , הערב ירד, הגענו לארוחת הערב, ארוחת חגיגית עם כל נוסעי האנייה, דיברנו והתרגשנו מאוד כי המסע לארץ ישראל עמד להסתיים ולמחרת היינו אמורים להגיע .
 
למחרת הגענו לארץ ישראל לנמל חיפה ירדנו מהאנייה, בחוף בארץ ישראל חיכתה לנו אחות של אבא שלי, יהודית ובעלה אברהם זכרם לברכה, הם עזרו לנו להיקלט בארץ ועזרו לאבי למצוא עבודה מפעל לעץ.
 
נורא התרגשנו כשהגענו לארץ  ישראל. חיכינו במשרד, באה נציגה מהמשרד, היא שאלה אותנו איפה נרצה לגור: בעכו או ברעננה? דודה שלי הציעה לגור ברעננה שקרובה יותר לרמלה מפני שרצינו להיות קרובים לדודתי יהודית.
 
החיים היו טובים בארץ, התלהבנו בעיקר מעצם העובדה שהצלחנו להגשים את החלום הציוני לחיות בארץ ישראל שלנו. היום האהבה הגדולה שלי היא ללמוד ולהתקדם כל הזמן, אני מכינה מאכלים טעימים לילדיי ונכדיי.
 הטבעת מזכרת מההורים שלי
תמונה 1
המסר שלי לדור העתיד: הוא להיות תמיד בשמחה ולחשוב מחשבות חיוביות ולאהוב את בני האדם. 
 
העשרה
יהדות טורקיה: "יהדות טורקיה היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות באזור הבלקן ובאזור המזרח התיכון, שני אזורים שטורקיה מהווה חלק מהם. כבר בימי הבית השני התיישבו יהודים באסיה הקטנה ויש על כך עדויות היסטוריות".
 
מורה מובילת תכנית גילה
מדריכה תכנית הרצליה , שרה לאוטמן
תשע"ו

מילון

יהדות טורקיה
יהדות טורקיה היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות באזור הבלקן ובאזור המזרח התיכון, שני אזורים שטורקיה מהווה חלק מהם. כבר בימי הבית השני התיישבו יהודים באסיה הקטנה ויש על כך עדויות היסטוריות.

אורי- פשה מיכל- בבק דריה- פרסידה
אורי-נסיך, מיכל- בובה , פרסידה- יהלום

ציטוטים

”המסר שלי לדור העתיד: הוא להיות תמיד בשמחה ולחשוב מחשבות חיוביות ולאהוב את בני האדם.“

הקשר הרב דורי