מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים מזמנים אתגרים

סבתא דליה והילי במפגש
סבתא דליה בצעירותה
סבתא מספרת על התמודדות עם שיטפון, אחות שנעדרה ונחש שהכיש – סיפור עם סוף טוב

שמי דליה נולדתי בתימן בעיר עדן בשנת 1946.

ילדות

גדלתי בראש העין, כאשר עליתי ארצה, היה שמי חלימה שם זה היה קשה להגיה ועורר תגובות של לעג ילדים בסביבה ולכן הוחלף שמי לדליה ע"י הגננת. בהתחלה גרנו באוהל ואז עברנו לבית של 2 חדרים 5 ילדים והורים (7 נפשות בסה"כ). באותה תקופה לא היה דבר אישי לכל ילד, כולנו התחלקנו בכל. כל המשחקים שייכים לכולם, משחק שהיה פנוי קיבלתי, זה לא היה משהו מיוחד. למרות הפשטות והדלות של המשחקים היתה ילדותינו שלי ושל אחי רוויית שמחה ונחת.

זכור לי שיטפון  שהיה בשנת 1950-1951 שהיה גל של מים עזים ששטף את כל מה שנקרה בדרכו. זה היה בלילה שמענו "נקישות" חזקות בדלת ומהבהלה אחי קם לפתוח. מסתבר שאלו היו המים העזים שנכנסו אלינו הביתה ומנעו מאחי את היכולת לסגור את הדלת. השיטפון התגבר ונכנס גם מהחלונות. כמובן שכל הבית התעורר וניסינו להציל את מה שאפשר מהסחף של המים. כל השכנים התחילו לדבר דרך החלונות.

למדתי ביסודי בבית יעקב, למדנו כמה גילאים בכל כיתה. אח"כ למדנו מקצועות. באותה תקופה היה קושי לרכוש ספרים ולכן לא כולם למדו והשלימו בגרות. גם אני, בגלל שלא היו אמצעים למדתי רק עד גיל 14 ולאחר מכן יצאתי לעבוד במשק בית לעזור בפרנסת המשפחה.

תמונה 1

סבתא בבית הספר היסודי בשורה למעלה רביעית מימין

אחותי הנעדרת נמצאה

אחותי הגדולה זאת שלפניי הרגישה לא טוב, היא הייתה אז כבת שש. הגיע אמבולנס ואבא שלי זיכרונו לברכה לא התיר לאמבולנס לנסוע מבלי שיתלווה אליהם לנסיעה. הם אמרו לו שילך להביא את תעודת הזהות וכשהלך האמבולנס נסע מבלי לחכות לו. אני ואחותי נכנסנו בוכיות הביתה. ומתוך הבכי הבינו שלקחו את אחותי. בגלל הקושי של השפה לא ידענו לאן לקחו אותה ולא ידענו אפילו היכן להתחיל לחפש.

ימים רבים עברו עלינו ללא שינה. לאחר מס' שבועות, יום אחד אחי הגדול זיכרונו לברכה עבר ליד "הדסה " שם היה בית ילדים בראש העין. אחותי זיהתה את אחי וקראה לו. אחי לא זיהה אותה היא סופרה באופן שונה, לבשה בגדים אחרים לא מוכרים. אבל כשהתקרב זיהה את תווי פניה. ואז הוא פשוט לקח אותה מהגדר והחזיר אותה הביתה.

תמונה 2

סבתא דליה

חתונה

כך הכרתי את סבא, נסעתי באוטובוס לטיול מאורגן. אני הייתי בת 20 נסעתי עם אחי ואשתו. ובעלי שהיה אז בן 26 הגיע עם אחיו. אז היה לנו ויכוח באוטובוס ביני לבינו איך אומרים להרכיב משקפיים או לענוד משקפיים. מי שצודק מזמין את השני לסרט. הוא הזמין אותי לסרט, כך הכרנו. יצאנו כשנה, התחתנו ב- 05/09/67 (החתונה תוכננה ל-26/06/67 ונדחתה עקב מלחמת ששת הימים בגלל שבעלי גויס למלחמה).

את החופה ערכנו בחצר של ההורים אז היה מקובל שהכלה יוצאת מביתה לבית בעלה אחרי החופה כשהיא נשואה. את החגיגה ערכנו באולם בפתח תקווה.

נס גדול שהרחש לנו

20/08/73 היינו בשלבי בניה של ביתנו בפתח תקווה. מתחת לחבית הסתתר נחש צפע. יוסי בעלי הכניס את היד מתחת לחבית והנחש הכיש אותו. הוא לא הבין באותו רגע שהוא הוכש ע"י נחש. הוא הלך לקופת חולים לבד ושם התחיל להקיא. הרופא זיהה את האירוע כהכשת נחש ומיד הובהל לבית חולים השרון. כל גופו התנפח ולא ניתן היה לזהות אותו. הוא היה בטיפול נמרץ שם טופל בהרעלה של ההכשה. רק קרובי משפחה הותרו לבקרו. נשארתי בבית עם שתי בנות קטנות חרדה ודואגת בפרט שידעתי שסיכויי ההחלמה היו 50%. והרופא אמר שהוא לא מבטיח שום דבר ולהיות חזקים. האישפוז ארך שלושה שבועות.

כשמלחמת יום הכיפורים פרצה הוא לא היה במיטבו ולכן לא גויס למלחמה. כשהרגיש טוב המשיך בשירות המילואים עד לתקופת השחרור בגיל הפרישה.

תמונה 3

סבא וסבתא

עבודה ולימודי תואר ראשון

אני עבדתי 9 שנים במפעל אלקטרוניקה וכשסגרו את המפעל עבדתי בעיריית פתח תקווה התחלתי כסייעת לגננת ואח"כ כסייעת למורה ולבסוף המשכתי כמזכירה בבית ספר עד הפרישה. בתקופה שעבדתי בעירייה למדתי באוניברסיטה הפתוחה לתואר ראשון במדעי החברה והרוח. כיום אני עובדת בצהרון באם המושבות בפתח תקווה. אני תמיד אומרת: מה שיש בראש ובידיים אף אחד לא ייקח ממך-  זה השכלה ומקצוע.

חפץ יקר ערך

יש ברשותי ספר תפילה, את הספר אבי ז"ל הביא מתימן מסוואד. הספר עתיק מאוד והוא מאוד חשוב לי. הספר נמצא אצלי בבית בחרתי לקחת אותו ולשמור אותו אצלי לאחר פטירת הוריי.

תמונה 4

סבתא והילי עם הסידור

תמונה 5

הסידור

הזוית האישית

סבתא דליה -"הקשר הרב דורי" פרויקט מבורך ואדיר, שהוציא מאיתנו הדור השלישי את סיפור חיינו. שמענו מכל חברי הקבוצה והשמענו סיפורים שלא חשבנו להעלות אי פעם על הנייר. הילי כהן – היה לי כיף עם סבתא, ללמד אותה דברים חדשים שהיא לא יודעת במחשב. להיפגש איתה ולשמוע את הסיפורים שלה.

מילון

שיטפון
שיטפון הוא אירוע שבו מים מציפים קרקע שהיא יבשה בדרך כלל.

ציטוטים

”מה שיש בראש ובידיים אף אחד לא ייקח ממך - זה השכלה ומקצוע. “

”למרות הפשטות והדלות של המשחקים היתה ילדותינו שלי ושל אחי רוויית שמחה ונחת.“

הקשר הרב דורי