מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בצוותא עוזרים אחד לשני – שותפות גורל

תמר וסבתא
סבתא בכיתה ט ואדי בית אורן
ילדותי בחיפה

זיכרונות הילדות  משכונת הדר בחיפה
 
נולדתי למשפחה שהגיעה ארצה אחרי השואה, בשנת 1950
 
ילידת תל אביב  ובינקותי עברנו לחיפה. זוכרת  כילדה את  החיים כחיים פשוטים ותמימים החיים בצל הצנע, הדלתות פתוחות והשכנים חלקם היו ניצולי שואה וחלקם הגיעו מכל קצוות תבל. קיבוץ גלויות לשמו. אנשים מיוחדים החיים בצוותא ועוזרים אחד לשני. שותפות גורל.
 
בשבתות הלכנו לטייל ברגל כמובן, בעיר התחתית ובשכונת הדר. זוכרת אני,  בתור ילדה הולכת עם סבי לבית החרושת לקרח לקנות בלוק קרח למקרר ובדרך עוצרים במגרש המשחקים. בחגי תשרי בית הקולנוע השכונתי הפך לבית כנסת ועדיין רואה בעיני רוחי רצה במדרגות מעזרת הנשים שם ישבו אמי וסבתי לעזרת הגברים לסבי. הייתי משתובבת עם חברי בחצר בית הכנסת. אלה זיכרונות שמעלים געגוע. 
 
העשרה
שכונת הדר הכרמל: "הדר הכרמל (קרויה בקיצור הדר) היא מהשכונות הוותיקות של חיפה ורובע-מגורים מרכזי בעיר. השכונה הוקמה כ"עיר גנים" על פי תכנונו של ריכרד קאופמן בשנת 1922. כיום משמש השם "הדר" את אוסף השכונות המצויות על המדרגה שבין העיר התחתית והכרמל."
 
משחקי רחוב שיחקתי עם הבנים בגולות ( בלורות) עם כל החבורה מחניים ,עמודו, קלס ועוד משחקים רבים ומגוונים. בבית ספר יסודי למדתי בבית יסודי בכרמלי ששם נוצרו חברויות שהלכו איתי לאורך שנים רבות.   בכיתה למדנו יחד עם  ילדים שהגיעו  מכל קצוות תבל כגון מרוקו, תוניס, פולין רומניה ועוד. אנחנו הצברים לקחנו  אותם  תחת חסותנו (לפעמים הצקנו להם) זיכרונות!!!!!!  
 
נעורים ובגרות, בתיכון למדתי בגימנסיה ביאליק בשכונת הדר מאחר והרגשנו " מבוגרים" הלכנו אחרי הלימודים להצגות קולנוע וקינחנו בפלאפל וגלידה והרגשנו על גג העולם.
 
העשרה:
גמנסיה ביאליק: "גימנסיה ביאליק הייתה בית ספר 12 שנתי שפעל בחיפה בשנים 1925–1983. בית הספר הוקם ב-1925 על ידי המהנדס יוסף מנדלסון‏ כבית ספר לטכניקה ומסחר, ולאחר נדודים שכן ברחוב יונה 5, בשכונת הטכניקום שבהדר הכרמל.
 
עם הזמן נישאתי לאהבת נעורי ונולדו שני ילדינו איילה ואורי וברבות הימים גדלה המשפחה. הילדים נישאו ונוספו הנכדות נועה ותמר והנכדים יואב ונטע והשמחה גדולה.  

מילון

בינקותי
כשהיתי תינוקת

הדר הכרמל
הדר הכרמל (קרויה בקיצור הדר) היא מהשכונות הוותיקות של חיפה ורובע-מגורים מרכזי בעיר. השכונה הוקמה כ"עיר גנים" על פי תכנונו של ריכרד קאופמן בשנת 1922. כיום משמש השם "הדר" את אוסף השכונות המצויות על המדרגה שבין העיר התחתית והכרמל.

גימנסיה ביאליק
גימנסיה ביאליק הייתה בית ספר 12 שנתי שפעל בחיפה בשנים 1925–1983. בית הספר הוקם ב-1925 על ידי המהנדס יוסף מנדלסון‏ כבית ספר לטכניקה ומסחר, ולאחר נדודים שכן ברחוב יונה 5, בשכונת הטכניקום שבהדר הכרמל. כעבור כ-5 שנים נבנה סניף נוסף לבית הספר ברחוב מונטיפיורי בחיפה ובית הספר הפך לבית ספר 12 שנתי. כיתות התיכון עברו לסניף החדש וכיתות היסוד נשארו בהדר, בית הספר נוהל כקואופרטיב בו היו חברים כל המורים הוותיקים וחלק מהמורים שהצטרפו לסגל בית הספר. לאחר פטירתו של ח. נ. ביאליק הוחלט לקרוא את בית הספר על שמו.

ציטוטים

”החיים כחיים פשוטים ותמימים החיים בצל הצנע“

הקשר הרב דורי