מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בעדן שבתימן

סבתא שושנה והנכד אור
מפת תימן
סבתא שושנה משה מספרת על החיים בתימן

רימונים, תאנים, ענבים ועוד. העצים היו  נטועים על רקע נוף הררי, הם היו נטועים בטרסות.

שימוש במי הגשמים, בתימן לא היו ברזים בבתים וגם מקלחת לא הייתה. את מי הגשמים שהיו יורדים היו מתעלים לחצרות הבתים ואוגרים אותם לשימוש. מי הגשמים נאגרו, כדי שישמשו לכיבוס בגדים להשקיית הפרות. משם המים  המשיכו וזרמו למקווה המים, שבו היו טובלים הגברים. לכל משפחה היו בעלי חיים. היו למשפחות פרות שמהם היו מפיקים חלב ומוצריו. את הפרות היו מאכילים עם קלחי תירס. כך סיפקו המשפחות את כלכלתם. עם  בעלי החיים העצי הפרי והחקלאות בגידולים על הטרסות באזור ההררי.

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – אורח החיים בתימן לפני עליית "מרבד הקסמים"

העשרה
יהדות עדן: "יהדות עדן, היא הקהילה היהודית שחיה בעיר הנמל עדן, כיום בתימן, על חוף הים האדום ובירתה לשעבר של דרום תימן. בין השנים 1937 — 1963 הייתה עדן קולוניה בריטית, ולפני כן, בתקופה 1937-1839 – פרובינציה של הראג' הבריטי".
טרסות: "טֶרָסָה, או "מדרגה חקלאית", היא שיטה לעיבוד חקלאי של קרקע בצלעי הרים וגבעות. מי הגשמים יורדים מההר, עוברים ממדרגה למדרגה, וכך משקים את כל הגידולים שבטרסות". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

מִקְוֶה
מִקְוֶה הוא מאגר מים שאינם שאובים בנפח 40 סאה לפחות, אשר נועד לאפשר לאיש או אישה יהודים לקיים את מצוות הטבילה כדי להיטהר ממצבי טומאה שונים, וכן לטבול כלים חדשים שנקנו מגוי. בזמן שהיו מקפידים על שאר טומאות, היו טובלים במקווה כלים ובגדים שנטמאו ורוצים לטהרם.

טרסה
טֶרָסָה, או "מדרגה חקלאית", היא שיטה לעיבוד חקלאי של קרקע בצלעי הרים וגבעות. מי הגשמים יורדים מההר, עוברים ממדרגה למדרגה, וכך משקים את כל הגידולים שבטרסות.

יהדות עדן
יהדות עדן, היא הקהילה היהודית שחיה בעיר הנמל עדן, כיום בתימן, על חוף הים האדום ובירתה לשעבר של דרום תימן. בין השנים 1937 — 1963 הייתה עדן קולוניה בריטית, ולפני כן, בתקופה 1937-1839 – פרובינציה של הראג' הבריטי.

ציטוטים

”את מי הגשמים שהיו יורדים היו מתעלים לחצרות הבתים כדי שישמשו לכיבוס בגדים להשקיית הפרות“

הקשר הרב דורי