מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במומבי

נעמי מספרת לחנה
חנה המתעדת ונעומי המספרת
בהודו היינו קונים כל יום אוכל טרי כי....

להורי יחזקאל ורחל בורגאונקר. אני הבכורה במשפחתי יש לי שתי אחיות, קלרה שנפטרה ואחות בשם ויסון. אבי היה חשמלאי ואימי הייתה פקידה בבית המשפט. .

כשהייתי בת שמונה הוריי התגרשו, ואני עברתי לגור עם אבא אצל סבתי. החיים בהודו היו טובים לא הרגשנו יחס של אנטישמיות כלפי היהודים, אנחנו גרנו בבית קרקע  והעשירים היו גרים בבניינים.  את הכביסה ההיינו מביאים לאנשים שזו הייתה  עבודתם, הם כיבסו לנו את הבגדים וגם גיהצו. זה לא היה יקר מידי.
בהודו היינו קונים כל יום אוכל טרי כי לא היה לנו מקרר כדי לשמור על הטריות של המזון. קנינו עופות חיים והיינו מביאים אותם לרב לשחיטה.
גני ילדים לא היו לנו, היה בית ספר יהודי ורק בגיל בית ספר יצאנו למסגרת חינוכית מסודרת. בית הכנסת היה מרוחק מהבית שלנו, היה שם מנין רק בערב. כי  ביום האנשים עבדו. בשבת היהודים לא עבדו והיו נפגשים בבית הכנסת בכל התפילות.
בגיל 14התחתנתי ונולדו לי חמישה ילדים. היה לי בית עם שני חדרים גדולים, המקלחת והמטבח היו קטנים, השירותים היו מחוץ לבית- בחצר..בעלי עבד במפעל של מסמרים במשך שנתיים. אחר כך הוא לא יכול היה להמשיך לעבוד. ואז אני יצאתי לעבוד במשק בית כדי להביא פרנסה לביתי.
בשנת 1977 עלינו למטוס לארץ ישראל. נשלחנו לגור באופקים, איתנו היו עוד שלוש משפחות.  באופקים ישנם משפחות רבות ממוצא הודי. הרב שלנו היה גר בירוחם, והוא היה מגיע אלינו, לאופקים לשבתות. על מנת לשבות עמנו ואז הוא היה מדריך אותנו….
התאלמנתי כשאני הייתי בגיל 35 ובעלי היה בן  39 בלבד כשנפטר. הבת הגדולה שלנו התחתנה בגיל שבע עשרה. בעלי נפטר שלושה חודשים לאחר נישואיה. הילדה הקטנה שלנו הייתה בגיל 8 כשאביה נפטר. זה היה קשה מאוד לכולנו. אבל ב"ה תודה לאל אין להתלונן..
לפרנסתי עבדתי בעבודות שונות. עבדתי בקטיף של תפוחי אדמה, תפוזים ולאחר מכן במפעל "עוף הנגב", שם עבדתי כ-15 שנה עד שנפלתי…
אני עדיין מבקרת בהודו יש לי שם משפחה. הפעם האחרונה שביקרתי היה לפני שנתיים.
ב"ה יש לי שמונה עשרה נכדים וחמישה נינים.
 תשע"ו, 2016

מילון

מומבאיי
היא העיר הגדולה ביותר בהודו ומחמש הערים הגדולות בעולם, מומבאי ממוקמת של מספר איים סמוך לחוף המערבי של הודו ומחוברת ליבשה באמצעות גשרים.

ציטוטים

”אני מודה לה' על מה שיש ולא מתלוננת על מה שאין.“

הקשר הרב דורי