מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החטיפה בדרך מתימן לישראל

סבתא שושנה סבתא אהובה וחנה שאער
סבתא אהובה ונכדתה חנה
היא פרצה בצעקות, הגברים שהיו בשיירה שמעו את הצעקות והבכיות, ועקבו אחרי החוטפים

הנכדה חנה שאער מתעדת את סיפורה של סבתא אהובה.

סבתי אהובה דהרי נולדה בירושלים להוריה שושנה ומשה שעתל בשנת 1952. סבתי מספרת סיפור ששמעה מאמה סבתא שושנה.

סבתא שושנה (שמעה) נולדה בכפר עמרן שבתימן בשנת 1926. היא עלתה לארץ בשנת 1949 בעלייה שנקראה "מרבד הקסמים" או "על כנפי נשרים".

כשסבתא  שושנה עזבה את תימן, היא הייתה כבר נשואה עם תינוק בגיל 3 חודשים. הם יצאו מהכפר לכיוון עדן ומשם לישראל.  בדרכם הארוכה הם היו צריכים לשלם הרבה כסף לגוים כדי  שיוכלו לעבור ממקום למקום בבטחה.

באחת החניות שלהם ניסו המוסלמים לחטוף בנות ולאסלם אותן. הם הצליחו לקחת בכוח את אחת הבנות שהייתה שם, היא פרצה בצעקות, הגברים שהיו בשיירה שמעו את הצעקות והבכיות, ועקבו אחרי החוטפים, הם הבחינו שהחוטפים הכניסו אותה לבניין גבוה, עם חלון בקומה העליונה. דרך החלון היא הסתכלה וראתה את הגברים שהיו אתה בשיירה לארץ ישראל,  היא קראה  להם, והם זיהו אותה

ואמרו לה: "אל תדאגי אנחנו בעזרת ה' נציל אותך", הם אספו את הטליתות של כל הגברים, קשרו את הטליתות וחיברו אותן כעין "שמיכה" אחת גדולה. אחר כך הם תפשו אותה  בצדדים. חלק מהאנשים נשכבו מתחת לטליתות, ואמרו לנערה שתקפוץ. היא קפצה מהחלון וב"ה ניצלה.

כולם הודו לה' על הנס הגדול. מאז הונהג לצבוע בפסים שחורים את הפנים של הבנות, כדי שלא יראו את היופי של הבנות וייקחו אותם. וגם הייתה שמירה טובה יותר על המשפחות.

תמונה 1
סיפורה של סבתא שושנה

מילון

מבצע על כנפי נשרים
הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים[1] וכן מבצע ביאת המשיח.

ציטוטים

”תודה לה' על העבר, ההווה ובקשה לעתיד.“

הקשר הרב דורי