מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החוויה שהשאירה בי חותם – גבעת הארבעה

סבא שמעיה עם הוריו ואחיו
תמונה משפחתית בבית סבי
אהבתו של שמעיה לטיולים בטבע

האירוע המדובר הזה הוא אירוע שחוויתי בגיל תשע. התגלגלות של האירוע זה שהיה לי תמיד הערצות לטייל תמיד רציתי לראות כל מקום חדש, מרחבים תפסו את ליבי. ללכת לראות ולחוות.
 
כלשאבא שלי בתור נהג בחברת "המקשר", הייתה לו נסיעה מיוחדת לרמת רחל ונסענו איתו, כל הארכיאולוגיים כבר היו שם, לפתע- נפתחה אש!! נשמעו קולות ירי.
 
אני לא זוכר כמה אנשים היו שם, אבל היו שם מאות אנשים. אולי 200 או 300 איש. כשנפתחה האש, אנשים השתטחו וכמובן היו נפגעים וצעקות כי האירוע הזה מתרחש לפני מבצע קדש, כשהיו הרבה פיגועים. זו הייתה תקופת הפדאיונים, השנאה בערה.  אנשים נפלו לתוך השוחות. יחד עם אבא ואיתי הייתה גם הדודה, אחות של אימי, מלכה מבנימינה, היא הייתה איתי והיא צעקה "שמעיה, שמעיה". אני זוכר שזו הייתה אישה גדולת מימדים והיא נפלה עליי. הייתה לה דאגה נוראית אליי. בסוף היא מצאה אותי.
 
התחלנו לפנות את הפצועים. קוראים למקום הזה: "גבעת הארבעה" כי היו ארבעה הרוגים  ושמונה עשרה פצועים. תוך כדי ההתרחשות, אני ילד בן 9 , אני עוזר להעלות פצועים. צריך לזכור שהאוטובוסים שהיו אז, הם הרבה יותר קטנים מהאוטובוסים של היום. הצלחנו לעזור לחלק מהאנשים, לא היו אמבולנסים שם. לא היה איזה מד"א, בכל אירוע כמו היום. פינינו את הפצועים עם מה שהיה, עם הרכבים שהיו.
 
אני זוכר שהשכבנו מישהו על הספסל, אני עמדתי ותפסתי  אותו כדי שהוא לא יתגלגל מהספסל. כשהגענו לבית חולים אני זוכר שאבא שלי צעק "יש פצועים, מהר מהר מהר!!!".  "פרופסור שוחט פצוע תפנו אותו!"
 
לא היו גם טלפונים שיודיעו על כמות כזו גדולה של פצועים. לפני האירוע הזה היה עוד פיגוע, בדיוק באותו המקום ואני הייתי שם, לא היו נפגעים. אחרי הפיגוע הזה הייתה לי טראומה קשה, פחדתי להתקרב לגבול. חברים של אחי גדעון אמרו "לאיפה שאתה לא הולך, יש גבול". פחדתי ללכת לאירוע השני ובכל זאת אני הלכתי, אבל אז למדתי תובנה חשובה עם השנים: מה שלא יהיה אדם צריך להתגבר על הפחדים שלו.  
 
העשרה
גבעת הארבעה: " גבעת הארבעה היא גבעה בירושלים, הממוקמת מזרחית למנזר מר אליאס ולדרך חברון, דרומית לקיבוץ רמת רחל ומערבית לחומת שמואל. על צלע הגבעה התגלו שרידים של האמה התחתונה, בגובה של 745 מטרים מעל פני הים. על המדרון הדרומי מערבי של הגבעה התגלו שרידי ישוב ביזנטי, וכן שרידים מהתקופה הרומית בארץ ישראל. בסקר שנערך באזור נמצאו שברי לבנים טבועים בטביעות חותם של הלגיון העשירי פרטנסיס.
על הגבעה היה ממוקם בתקופת ירושלים המחולקת מוצב של הלגיון הירדני אשר צפה לעבר קיבוץ רמת רחל ודרך חברון. ב-23 בספטמבר 1956 פתחו הירדנים ממוצב זה באש על קבוצת יהודים שהשתתפו בכנס ארכאולוגי ברמת רחל. ארבעה אנשים נהרגו במקום. לזכר האירוע, מאז כיבוש המקום נקראת גבעה זו בשם "גבעת הארבעה". זמן-מה לאחר האירוע נפטר מפצעיו אדם נוסף שנפצע בה, כך שלמעשה סך כל ההרוגים מהתקרית הגיע לחמישה". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

תקופת הפדאיונים
מקום המדינה עד 1956 (מבצע קדש) חוליות מחבלים שהיו חודרים לגבול מעזה היו מבצעים פיגועים רצחניים, גנבות וכדומה. מחבלים אלה נקראו "פדאיונים" ולכן קראו לתקופה הזו "תקופת הפדאיונים".

גבעת הארבעה
גבעת הארבעה היא גבעה בירושלים, הממוקמת מזרחית למנזר מר אליאס ולדרך חברון, דרומית לקיבוץ רמת רחל ומערבית לחומת שמואל. על צלע הגבעה התגלו שרידים של האמה התחתונה, בגובה של 745 מטרים מעל פני הים. על המדרון הדרומי מערבי של הגבעה התגלו שרידי ישוב ביזנטי, וכן שרידים מהתקופה הרומית בארץ ישראל. בסקר שנערך באזור נמצאו שברי לבנים טבועים בטביעות חותם של הלגיון העשירי פרטנסיס. על הגבעה היה ממוקם בתקופת ירושלים המחולקת מוצב של הלגיון הירדני אשר צפה לעבר קיבוץ רמת רחל ודרך חברון. ב-23 בספטמבר 1956 פתחו הירדנים ממוצב זה באש על קבוצת יהודים שהשתתפו בכנס ארכאולוגי ברמת רחל. ארבעה אנשים נהרגו במקום. לזכר האירוע, מאז כיבוש המקום נקראת גבעה זו בשם "גבעת הארבעה". זמן-מה לאחר האירוע נפטר מפצעיו אדם נוסף שנפצע בה, כך שלמעשה סך כל ההרוגים מהתקרית הגיע לחמישה.

ציטוטים

”תקופת הפדאיונים, השנאה בערה.“

”והיא צעקה "שמעיה, שמעיה" ואני זוכר שזו הייתה אישה גדולת מימדים והיא נפלה עליי. “

”מה שלא יהיה אדם צריך להתגבר על הפחדים שלו.“

הקשר הרב דורי