מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החברות של עמנואל סאקס בתנועת הנוער הציונית

עמנואל סבא של נלי
השומר הצעיר
עמנואל סאקס סבא של נלי

החברות של סבא עמנואל סאקס בתנועת הנוער הציונית
 
עמנואל סאקס סבא של נלי נולד בשנת 1913, ברומניה בעיר סותשאבה. הוא עלה לישראל בשנת 1999. סבא מספר:
 
הנעורים שלי
"בתנועת הנוער הציונית – זה הזמן מיד אחרי סוף מלחמת העולם ה-2. הייתי בן 13, מיד אחרי הבר מצווה שלי היינו (אני וכל החברים שלי) מלאים תקווה על העתיד יותר טוב ויפה מאיך שהיה בתקופה הקשה של המלחמה אחרי כל הצרות, היינו חופשים מהטרור (שימוש בכוח- רצח, פיגוע…) הנאצי. בזמן ההוא באו לעירה שלנו אנשים מתנועה הציונית שפעלו במחרטת ( עושים משהו בסודיות). הם סיפרו לנו על העתיד המפואר של הנוער היהודי בארץ ישראל. הם הסבירו לנו שאנחנו יכולים לבנות את ארצנו בארץ ישראל ולהיות אנשים חופשיים וחזקים אחרי כל הסבל שהיהודים סבלו בתקופה של הנצים.
 
אני התלהבתי מאוד מהרעיון הזה והתחלתי לפעול בתנועת הנוער "השומר הצעיר". השנים שבאו היו היפים והמאושרים ביותר בחיי. למדתי הרבה על ארץ ישראל: היסטוריה,גאוגרפיה ואיך יכולים לבנות לנו חיים טובים ומאושרים שמה. האידיאל שלנו היה לבנות חברה של קיבוצים שבה כל האנשים יהיו שווים, שלא יהיו עניים ולא יהיו עשירים. רצינו לעבוד באדמה וגם רצינו להיות עובדי תעשייה. חיים חדשים לגמרה. אנחנו נאספנו אחרי בית הספר כמעט כל יום ופעלנו בהתלהבות יצרנו אווירה חברותית שלמה היינו חברים טובים שעזרו אחד לשני שיחקנו ,שרנו, רקדנו  וחלמנו ביחד.
 
למדנו לאהוב את הטבע. עשינו הרבה טיולים בקיץ הלכנו למחנות. דבר אחד הכי חשוב היה שלמדנו: זה להיות סולידריים (חברים טובים). אהבנו להיות ביחד לשוחח הרבה על כל מיני נושאים שונים, דברנו גם על אהבה והיחסים בין ילדות ובחורים. עשינו תחרות בין הקבוצות תחרות תרבותית וספורטאית.
 
מזמן לזמן עשינו גם הצגות עם כל מיני שונאים יהודים וגם מחזמר מר, ככה עברו כמה שנים יפים ומאושרים הגעגועים שלנו לעשות עליה לארץ ולחיות שמה, גדלה והתחזקה. באה הזמן שהייתי צריך לעלות ולהגשים את החלום שלי אבל….. באו עוד פעם זמנים קשים בשבילינו. השלטון הקומוניסטי החליטה לסגור את כל התנועות והתחילה לעקוב ולדכא (התנהגות בצורה משפילה) אותנו כך הגיעו לסוף הנעורים שלי. 
 
העשרה
"השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר – ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים".
תשע"ו

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

ציטוטים

”היה לי מהנה ונהנתי מכל רגע“

”היה לי ממש מהנה ללמוד דברים חדשים שלא ידעתי על סבא שלי“

הקשר הרב דורי