מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזיכרונות ממרוקו של סבא מרדכי

יום הולדת 70 לסבא
סבי בנערותו
סיפור על חייו של סבי

ילודתו של סבי במרוקו
סבא שלי נולד במקנס שבמרוקו בשנת 1940.
בבית שבו גדל סבי היו שלושה חדרי שינה עם הרבה מזרונים, כריות, שטיחים ומיטות בנוסף היו שולחן וכסאות אך לא היה מקרר והיה במקום תנור מין סיר גדול שבו אפו דברים והוא נקרא "פרנה" .
השפה שבה דיברו הייתה ערבית מרוקאית עם עברית וקצת לדינו. לסבי זכורים שירים בערבית ששרה לו אימו כשהיה ילד והסיפורים הם סיפורי אלף לילה ולילה.
סבי זוכר מילדותו ילדות טובה שבה כל הדודים והדודות גרים בקרבת מקום ובני הדודים פה הם החברים שלו. סבי היה ילד למדן צייתן בהתחלה הוא למד "בתלמוד תורה" ואז עבר לבית ספר "אליאנס" ואחר כך עבר לישיבה.בבית הספר אליאנס הם למדו בשפה ערבית וצרפתית, אך כשעבר לישיבה למד רק בשפת הקודש .
המשחקים שבו הם שיחקו היו כדורגל וכשלא היה כדור הם הכינו כדור מגרביים והמשחק הנוסף מחבואים. בנוסף היה להם משחק מיוחד שבו כל ילד הביא דברים מהבית ומכר לשני. סבי היה חבר בתנועת נוער אך לא לתקופה ארוכה ובמסגרת תנועת הנוער יצא לטיולים. אך כשעבר ללמוד בישיבה עבר לעיר ולכן הפסיק ללכת לתנועת הנוער.
המנהגים המיוחדים
היו בתשעה באב מ י"ז בתמוז אנשים התחילו להתאבל על בית המקדש כאשר בכל יום בשעה שתים עשרה בצהריים הלכו לבית הכנסת להתפלל ולבכות על חורבן הבית וגם היו מתלבשים כמו אבלים.

היה מרק שהיה מורכב מכל הירקות והקייטניות שהיה נקרא "חרירה".

היה מנהג נוסף כאשר חודש לפני חג הפורים היו נשים שמוכרות במרכז  ארבעים סוגים של עוגיות והיו שולחים משלוחי מנות לדודים ולדודות ארוחות שלמות.
 
עליית סבי ארצה
כשסבי היה בן עשרים ושלוש הוא עלה לארץ. מסלול העלייה היה מקזבלנקה שבמרוקו למרסי שבצרפת ובצרפת הוא היה צריך להמתין שאשתו תגיע עם בני משפחתה ורק אז הם הלכו לארץ . מזיכרונו של התקופה ששהו במחנה עולים בצרפת הי מזג אוויר קר והם מאוד סבלו. ממרסי הם הפליגו באונייה לנמל חיפה ומשם לקחו אותם לקריית מוצקין למעברה.

הרקע ההיסטורי שבו סבי גדל היה לאחר מלחמת העולם הראשונה וכל ילדותיו גדל עם הרצון העז לעלות לארץ ישראל והיה ניזון מהעיתונים על הארץ כאשר כל פעם היתרי העלייה נסגרים ונפתחים.

 
אביו של סבי שמו היה שמו היה יהודה ואמא שמה היה פרחיה. יהודה היה סוחר בגדים ואמו הייתה עקרת בית.
לא זכורה לסבי השנה שבה הוריו נולדו אך הם נולדו במקנס שבמרוקו משפחתו של אביו של סבי היו ממגורשי ספרד מהעיר רוחס.

נישואיםסבי וסבתי נפגשו בעזרת משדך שהיה הספר של סבי .הוא הכיר ביניהם והם התחתנו במקנס שכל זה קרה בשנת 1962 בבית הכנסת, בחתונה השתתפו חמישים אנשים כאשר הם חגגו גם שבע ברכות כל יום בבית אחר.

המתנות שהם קיבלו היו כלי בית ומעט כסף.

סבי היה במרוקו מורה אך כשהגיע לארץ רצו להוציא אותו להכשרה למורים אך מאחר והכשרה הייתה באזור הדרום הוא לא הסכים ללכת כיוון שאימו הייתה נכה והוא זה שטיפל בה. לכן יצא ולמד הנהלת חשבונות בבית הפקיד. בשנה הראשונה לעלייה הוא עסק בכל עבודה שניתנה לו. 

 
התחביב העיקרי של סבי היא קריאת ספרים. סבי אינו יכול ללכת לישון לפני שהוא קורא מספר עמודים מספר.
תחביב נוסף היה לו ערבי שירה עם פייטנים.

סבי עבד במשך שנים בדואר המרכזי, אך יחד עם זה במשך שנים הכשיר נערים לקראת הבר מצווה והדריך אותם כיצד להניח תפילין וכיצד להתפלל ובשנים האחרונות הוא משגיח כשרות ומלמד קבוצה של מבוגרים תורה ורושם זוגות לנישואין במועצה הדתית.

האהבה האמיתית של סבי היא לימוד תורה. סבי מאחל לי שאהיה תלמיד טוב ושאצליח בכל דרכיי ושאלך בדרך התורה והמצוות .

שאלת עומק:איזה אירוע חרוט בזכרונך שהשאיר חותם בך?בארצות ערביות כשמנהיג מת מוות פתאומי האוכלוסייה פורקת עול ומבצעת מעשים נפשעים בקבוצה החלשה הנמצאת בתוכם. ואז בשנת 1959 כשסבי היה בן 20 מלך מרוקו מת מוות פתאומי ואז הקהילה היהודית נכנסה לפחד נוראי מה יהיה איתם? הקהילה פחדה ממעשי גנבה ואונס כפי שקרה בעבר. וכדי למנוע זאת סבי זוכר שכל היהודים יצאו לרחובות והזדהו עם אבלים של הערבים. וקוננו ובכו ובזאת מנעו את הביזה. אך סבי זוכר את הפחד הגדול ששרר בקרב היהודים במקנס.

 
מה שסבי היה רוצה שהדור הבא ייקח וילמד שעם ישראל צריך לחיות בארצו ולא בגאולה כי לחיות תחת שלטון זר משמעו לחיות תמיד בפחד.  
 
העשרה
יהדות מקנס: "תחילתה של הקהילה היהודית במקנס עם הגיעם של יהודי גירוש ספרד לעיר, ב-1679 הכריח איסמעיל את יהודי העיר לעבור להתגורר במלאח‏ הישן שהוקם בצמוד ממערב לרובע המדינה..באמצע שנות ה-20 הוקם המלאח החדש ממערב לקודמו,..הקהילה החלה להצטמצם עם הגירת יהודי העיר מחוץ למרוקו במהלך המאה ה-20, והתחסלה כמעט לחלוטין לאחר שמרוקו זכתה לעצמאותה ב-1956. כיום מתגוררים כ-200 יהודים במלאח החדש". ויקיפדיה
 
תשע"ו 2016 

מילון

יהדות מקנס
תחילתה של הקהילה היהודית במקנס עם הגיעם של יהודי גירוש ספרד לעיר, ב-1679 הכריח איסמעיל את יהודי העיר לעבור להתגורר במלאח‏ הישן שהוקם בצמוד ממערב לרובע המדינה..באמצע שנות ה-20 הוקם המלאח החדש ממערב לקודמו,..הקהילה החלה להצטמצם עם הגירת יהודי העיר מחוץ למרוקו במהלך המאה ה-20, והתחסלה כמעט לחלוטין לאחר שמרוקו זכתה לעצמאותה ב-1956. כיום מתגוררים כ-200 יהודים במלאח החדש.

פרנה
זה היה סוג של סיר גדול שבו היו אופים דברים

ציטוטים

”עם ישראל צריך לחיות בארצו ולא בגולה, כי לחיות תחת שלטון זר משמעו לחיות בפחד“

הקשר הרב דורי