מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה של סבתא שרה

הנכד טל וסבתא שרה
בגיל 6 עם הוריי כשהגענו לאומזרה ב-1949.
סיפור חיי

הבריחה מבודפשט לארץ

השואה

נולדתי בבודפשט, בהונגריה בשנת 1943 בגיל 6 אני והוריי קטי ואימרה שוורץ ברחנו בלילה עם קבוצה של יהודים ברגל השארנו מאחורינו הכל.  אני לא זוכרת רק פרטים קטנים מהדרך אני זוכרת שלקחו אותי על הכתפיים בתורות כי הייתי הכי קטנה בקבוצה, באמצע הדרך עצרו אותנו חיילים הונגרים, הכניסו אותנו לחדר ורצו לחקור אותנו לאן בורחים? אמא שלי אמרה לי באוזן תבכי !!!! חזק בקול רם אז יתנו לנו ללכת, לא יכולתי לבכות אז היא אמרה שוב תבכי והיא נתנה לי מכה והתחלתי באמת לבכות. אז קראו לנו ואמרו – קחו את הילדה ותלכו. ככה ניצלנו.

הגענו לארץ באונייה מאוסטריה לנמל חיפה בשנת 1949, משם העבירו אותנו עם עוד עולים חדשים לבית עולים ושיכנו אותנו באוהלים, על יד חדרה. לאחר מכן הודיעו לנו שמקימים מושב חדש בשם אומזרה (היום מושב מזור).

ילדים  

אני סיימתי ארבע שנות לימוד תיכון בבית ספר חקלאי תיכון עיינות בתנאי פנימייה ונישאתי לגבריאל וייס (כולם קוראים לו גבי) בשנת 1962. אנחנו הזוג הראשון שהחתן והכלה ממושב מזור.

מסיבת הנישואים בבית העם במושב. 

%d7%97%d7%aa%d7%95%d7%a0%d7%94

קנינו משק במושב והתחלנו את דרכינו כהמשך לדרך ההורים

.

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-2

זו תמונה במשק שוורץ קטי ואימרה, סבתא וסבא רבא של טל (ההורים של שלומי ושרה.)

לפתח משק משלנו

סבא גבי עבד על הטרקטור ובמקביל עבד מחוץ למושב כדי להשלים את פרנסתנו ולהמשיך לפתח את המשק (תרנגולות, מטעים). נולדו לנו שלושה ילדים: עופר הבכור נשוי ואבא לשתי ילדים בוגרים, וגר במושב. מיכל נשואה אם לשלושה ילדים בוגרים, וגרה במושב. יעל נשואה אם לשלושה ילדים גרה במושב (אמא של טל) כשטל הוא הבן צעיר (הצעיר מכל בני הדודים מצד משפחת וייס).

הילדים עזרו בפיתוח המשק (משק משפחתי) ולקחו חלק וגם המשפחה המורחבת מצד סבתא וסבא עזרו כמקובל בתקופה ההיא. עכשיו הנכדים לוקחים חלק ועוזרים כשצריך.

התנדבות

ההתנדבות, תרומה לקהילה שחיים בה היא דרך חיים, מזה הרבה שנים אני מתנדבת בספריית מושב מזור ואני מרגישה סיפוק רב מאד בלראות ילדים מגיעים קוראים, מחליפים ספרים, עוזרים בהתנדבות בספרייה וכמובן מבוגרים מכל הגילאים שמגיעים לספרייה. סבא גבי התנדב שנים למשמר הגבול (מתמידים) כלומר, סיורים בשטחי המושבים, להוסיף להרגשת הבטחון של התושבים.

לחלק מהמפגשים הגיע דוד של אמא שלי (אח של סבתא שלי), שלומי שוורץ שמתגורר גם במושב מזור

המשפחה מאד מלוכדת, שלומי נולד במושב מזור הישן (אומזרה, היום העיר אלעד), הילד האחרון שנולד באומזרה. למד עדיין בבית הספר הקטן במושב המזור שעבר לבני עטרות המשיך ללמוד באורט סינגלובסקי בתל אביב. גם הוא פעיל בהתנדבות ראש וועד מושב מזור וחבר מליאת המועצה האזורית חבל מודיעין.

סרטון תמונות של משפחת מולדבסקי-וייס

 

הזוית האישית

טל – מהזוית האישית שלי הבנתי ושמעתי עוד סיפורים על העבר של סבתא וסבא וההורים שלהם ושלומי שמאד ריגשו אותי וחיזקו את הקשר ביני לבין המשפחה.

מילון

תמיד תסתכל על חצי הכוס המלאה
תמיד להסתכל על הצד החיובי

מזור
מָזוֹר הוא מושב סמוך לאלעד, בצד כביש לוד - פתח תקווה, כ-3 ק"מ דרומית-מזרחית לפתח תקווה. המושב משתייך לתנועת המושבים ולמועצה האזורית חבל מודיעין.

ציטוטים

”הנה מים זה חצי מלא תמיד תסתכל על חצי הכוס המלאה “

הקשר הרב דורי