מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה של משפחת סטרין

סבא ואני במפגש
תמונה משפחתית, שנת 1949
סיפורו של סבא גרגורי עליו ועל משפחתו-מרוסיה ועד לישראל

הורים שלנו לזר (אליעזר) ורבקה נולדו בכפר קדינו קטן (??????) באזור סמולנסק (???????? ), רוסיה, 400 ק"מ מערבה ממוסקבה. לפני 1917 (מהפכת הבולשביקים) בקדינו גרו רק יהודים. עכשיו גרים בכפר רק  200 אנשים, לא נשארו יהודים.
 
לכפר ישנה היסטוריה עשירה: פעם ראשונה מופיע השם קדינו במסמכים משנת 1634. לפני המהפכה שבה היה אסור ליהודים לעבוד בחקלאות. למרות חוסר כל ניסיון, אחרי המהפכה התארגנו יהודי הכפר בקולחוז (קיבוץ חקלאי) מאוד מצליח, אבל השכנים הרוסיים שרפו אותו מרוב קנאה. יהודים צעירים יצאו מהכפר לערים הגדולות כדי ללמוד, לעבוד ולחפש חיים יותר טובים. יהודים המשיכו להיות בכפר עד המלחמה עם הגרמנים. כשהגרמנים הגיעו לאזור סמולנסק נגמר יישוב יהודי בכפר. 
בתאריך 10 אוקטובר 1941 נרצחו 400 יהודים תושבי קדינו ע"י שכנים רוסיים שהתנדבו ליחידת משטרה בניהול גרמני. סיפור קטן: יהודי אחד  שנלחם עם גרמנים בחזית, נכנס לכפר אחרי שהצבא האדום שחרר את אזור סמולנסק. המשפחה שלו נרצחה ע"י שכן. הוא נכנס לבית של הרוצח, שברח עם הגרמנים, וראה את בתו של הרוצח לבושה בבגדי בתו שנרצחה. בשנת 1960 ניצולים וקרובי משפחות נרצחים הוסיפו כסף והקימו שתי אנדרטות לזכר הנרצחים.  
   
אנדרטה לזכר 400 יהודים שנרצחו בקדינו

אנדרטה לזכר 400 יהודים שנרצחו בקדינו

 

                   
אבא ואמא שלי חלמו ללמוד כמו כל היהודים אחרי המהפכה שנתנה ליהודים את כל הזכויות. כשהם גדלו הם נסעו לעיר לנינגרד ולמדו בתנאים מאד קשים. אבא למד הנדסת טקסטיל ואימא למדה חקלאות למקצוע אגרונום (חקלאות). החיים היו קשים מאוד, היה רעב וחוסר כל. כשהם התחתנו לאבא לא היו מכנסיים כדי ללכת לעירייה לרשום את הנישואים. אחיו הגדול  נתן לו בגדים. עם סיום הלימודים אבא נשלח לעבוד באזור קורסק ( ?????), שם נולדו אחיי הגדולים: מארק בשנת 1939 וסלווה (שלמה) בשנת 1940. אחרי זה נשלח אבא למקום חדש בעיירה נזני טרויצק (????? ??????) באזור בשקיריה שנמצא בהרי אורל (גבול בן אירופה לאסיה).
 
באותם הזמנים בברית המועצות כל אדם עם השכלה גבוהה יכל לעבוד רק לפי הוראת השלטון. ההורים לא היו מרוצים מהמקום הכל כך נידח, אבל זה מה שהציל את חייהם. אם הם היו נשארים בקורסק היו נרצחים כשהגיעו גרמנים. כל האחים של אבא ואמא נהרגו במלחמה, שאר בני המשפחה שנשארו בקדינו נרצחו. רק אחות של אבא נשארה בחיים. אני, גרישה (גריגורי) נולדתי בסוף המלחמה ב1945 ובשנת 1948 נולד האח אלכס (????). באותה שנה העבירו את אבא לעיירה יזקובו (???????) באזור אולינובסק (?????????) שם גרנו עד שנת 1955.
תמונה 1

שנת 1949 אבא, אמא, מארק, סלווה, אני סשה
 
אבא עבד שם במפעל טקסטיל ענקי. הוא היה מנהל אלפי עובדים. המפעל ייצר בגדים למיליוני חיילים ושמיכות צמר חמות לחורף הרוסי. בשנת 1954, אחרי שסיימו 7 שנות לימוד, יצאו סלווה ומארק ללמוד הנדסת טקסטיל בבית ספר הנדסאי (טכניקום) בעיר מורשנסק (????????) באזור טמבוב (??????), דרומה למוסקבה, 400 ק"מ. בנובמבר באותה שנה נהרג מארק בתאונת דרכים. אחרי המכה הזאת המשפחה לא חזרה לעצמה.                          
בשנת 1955 עברה המשפחה למורשנסק. אבא עבד בהתחלה כמורה, סגן מנהל ומנהל של אותו טכניקום. אני, גרישה גריגורי, נולדתי ב5.5.1945  בנזני טרויצק. בגיל 3 המשפחה עברה ליזוקובו באזור אולינובסק. שם גדלתי עד גיל 10. החיים היו לא פשוטים. בחנויות לא היה שום דבר, לא בגדים ולא דברי אוכל. בחגים הגדולים פעמיים-שלוש בשנה היו מוכרים סוכר וקמח. התור היה ענק והיה צריך לעמוד בו מספר שעות. אז אנחנו החזקנו תרנגולים, אווזים, עזים, אפילו הייתה לנו פרה בתקופה מסוימת. אבא היה מנהל בבית חרושת לטקסטיל והיה נוסע לפעמים למוסקבה ומביא משם לחם לבן, לחמניות, דגים ונקניקים. לי כילד היו חיים טובים וחופשיים בכפר. היו לי שני אחים גדולים שהגנו עלי. היו לי חברים. הטבע מסביב היה יפה מאוד. למדתי 3 שנים בבית הספר מקומי. אחרי מותו של מארק המשפחה עברה למורשנסק – עיר קטנה עם אוכלוסייה של כ-50,000 תושבים, מהם רק כ-10 משפחות יהודיות. אנחנו הכרנו רק 5. ביזקובו היו רק 3. בהתחלה גרנו 5 אנשים בחדר אחד עם משפחה נוספת בחדר אחר, עם מטבח משותף . לא היה בבית מים וביוב. מים היה צריך להביא בדליים מברז במרחק 500 מטר. השירותים היו שירותי "בול פגיעה" בחוץ, וגם בקור של מינוס 20 מעלות השתמשנו בהם. אמא סיבנה כביסה בבית והלכה לשטוף אותה מסבון בנהר, גם בקיץ וגם בחורף. בחורף הנהר היה מכוסה בקרח. אז היא שטפה כביסה בחור בקרח. אבל במורשנסק גם בחנויות היו בגדים וגם דברי אוכל וגם היה שוק איכרים.
 
במורשנסק המשכתי ללמוד בביה"ס. שיחקתי שח. הייתי הכי טוב בעיר בין הצעירים ונסעתי לתחרויות באזור טמבוב. בגיל 11 ניצחתי באולימפיאדת מתמטיקה באזור טמבוב (שטח אזור פי 2 מישראל) ונשלחתי לאולימפיאדה רוסית במוסקבה. היה לי מורה יהודי טוב מאוד למתמטיקה אברם חייקין ז"ל. סיימתי תיכון במורשנסק והלכתי ללמוד מתמטיקה באוניברסיטה בעיר אודסה. באותה כיתה למדה גם לובה אשתי לעתיד. סלווה סיים טכניקום בשנת 1957. עבד שנה והלך ללמוד באוניברסיטה במוסקבה, סיים לימודים בהצטיינות והמשיך ללמוד עד תואר השלישי. סשה סיים גם  תיכון והלך ללמוד באוניברסיטה במוסקבה והכיר בה את ריטה והם התחתנו.

אשתי לובה נולדה 7.11.1943 בקירגיזסטן עכשיו מדינה עצמאית, באותו זמן הייתה חלק מברה"מ. אמא שלה ברחה מקייב (????  בירת אוקראינה) תחת הפצצות גרמנים, יחד עם ילדי הפנימייה שבה עבדה כמורה ומחנכת. אחרי המלחמה הן חזרו לקייב, אבל הבית שלה היה תפוס ולא היה לה היכן לגור עם ילדה קטנה. היא התאחדה עם אחותה והם עברו לוורדיבקה (?????????) בדרום אוקראינה. אמה עבדה כמורה ואחותה הייתה רופאה. גם לאחותה הייתה בת קטנה ריטה. ריטה ולובה גדלו כאחיות. החיים אחרי המלחמה היו קשים, היה מחסור בכל. פעם הם קיבלו חבילה מארגון יהודי מארה"ב. בגלל זה זרקו אותם, יחד עם אח שגר באודסה והיה מנהל תחנת הרכבת, מהמפלגה ופיטרו את כולם מעבודה. למרות שהאח והאחות היו כל המלחמה בחזית וקיבלו אותות גבורה. בעקבות זה אמא של לובה הייתה חולה שנים. אחרי שהחלימה לא נתנו לה לעבוד. רק אחרי מות סטלין התקבלה לעבודה בפנימייה. 

לובה סיימה 7 שנים לימוד בוורדיבקה והלכה ללמוד בבית ספר הנדסאי (טכניקום) באודסה. היא סיימה ועבדה שנה והתכוננה למבחנים לאוניברסיטה. התקבלה לאוניברסיטה (שם הכרנו). אחרי שנה לימודים גייסו אותי לצבא האדום, שירתי 3 שנים: שנה בסיביר ושנתיים באזור קלינינגרד (פרוסיה גרמנית לשעבר). אחרי השחרור חזרתי ללימודים והתחתנתי עם לובה ב-16.12.1967. לובה סיימה את הלימודים ונשלחה לעבודה בעיר דונצק. אני עברתי לאוניברסיטה דונצק. ב-13.3.1970 אלי (בננו) נולד במורשנסק, כי בדונצק לא היה לנו איפה לגור.

בתאריך 31.12.1970 אני, לובה ואלי חזרנו לדונצק. בהתחלה גרנו בשכירות, אחרי זה קיבלנו שני חדרים בדירת שלושה חדרים, אחר כך החלפנו לדירת שני חדרים בה גרנו עד העלייה לארץ. אמה של לובה הצטרפה אלינו וגרה אתנו. אחרי סיום הלימודים עבדתי בתפקיד מורה למתמטיקה בפנימייה לילדים מחוננים במשך שלוש שנים. אחרי זה עבדתי כמפעיל מחשבים, אחראי משמרת ומתכנת. לובה עבדה כמתכנתת. ב-12.3.1975 נולד ברוך. עוד ביזקובו אבא קנה רדיו המסוגל לקלוט תכניות מחו"ל ברוסית והתחיל לשמוע "קול ישראל",  bbc ,"קול אמריקה" ואחרים. הוא שנא את השלטון הקומוניסטי ואמא שנאה הרבה יותר. הם היו ציונים בסתר. ההורים לא דיברו לפני הילדים, שמאוד פחדו שהילדים יגידו משהו בחוץ ויוכלו להביא אסון למשפחה. כשאנחנו גדלנו הבנו יותר באיזו מדינה אנחנו נמצאים, אבל לצאת אפילו לא חלמנו.

כשהתחילו היהודים לצאת מברה"מ לארץ התחלנו לחשוב על כך. ראשון עלה לארץ סשה-אלכס. אחרי שנפטר אבא ממחלה קשה עלתה לארץ אמא. אחרי אמא יצאנו אנחנו וב-13.2.1980 הגענו לארץ למרכז קליטה באשקלון. אנחנו לא היינו היהודים הראשונים שיצאו לארץ מדונצק אז לא קיבלנו השפלות כמו הראשונים, אבל לא היה פשוט לעבור את כל המכשולים והמחסומים. חודש לפני היציאה זרקו אותנו מהבית וגרנו אצל חברים – משפחת רובנוביץ. אלכס עזר לנו בכל יכולתו להיקלט. הכי קשה היה לאלי. ביום הראשון הוא הלך לביה"ס לכיתה ד' בלי לדעת מילה בעברית. ברוך הלך לגן. אני ולובה למדנו עברית באולפן. כבר אחרי שלושה חודשים התחלנו במקביל לחפש עבודה. ברוסיה עבדנו עם מחשבים פרימיטיביים וכאן היה עולם אחר, מחשבי ibm מתקדמים שלא היה לנו מושג בהם. עברנו הרבה ראיונות, מבחנים, בחינות פסיכומטריות. אחרי 3 חדשי חיפושים התקבלתי לעבודה בבנק הלאומי והתחלתי לעבוד ב-1 ספטמבר 1980. מיד עברנו ממרכז הקליטה לראשון לציון לדירה שכורה. אחרי הרבה חיפושים ומבחנים מוצלחים מאוד לובה התחילה לעבוד במשרד הרישוי. אחרי שנתיים קנינו דירה ברחוב הכובש 8 בה גרנו עד פסח 1992. משנת 1990 בנינו בית ברחוב הפרח 121 בו אנחנו גרים עד עכשיו.

אני עבדתי בבנק לאומי עד 1990 ועברתי לבנק הפועלים. לובה עבדה 9 חודשים במשרד הרישוי, אחר כך בחברת "מגדל" ובבנק לאומי. בשנת 2006 יצאה לפנסיה. אני יצאתי לפנסיה בשנת 2012 ועוד שנה וחצי עבדתי באותו מקום כעצמאי. אלי, אחרי שסיים את ביה"ס, שירת שלוש שנים בצנחנים. אחרי שנתיים בצבא הוא עבד, אחרי זה טייל בדרום אמריקה ועבד בניו יורק. אחרי שחזר  לארץ התחיל ללמוד באוניברסיטת באר שבע, שם פגש את ענת שגם סיימה לימודים באוניברסיטה. עכשיו יש להם ארבע ילדים : רומי, יולי, אדם, ליבי. הם גרו ביקנעם ועכשיו גרים בזכרון יעקב. בוריס שירת אחרי ביה"ס בחיל הים, חיפש את צוללת ה"דקר", למד בטכניון עבד ב – bm ,intel ו עכשיו לומד ועובד באוניברסיטת ברקלי בסן פרנסיסקו  USA.

 
בריתה של רומי עם משפחת סטרין המורחבת

בריתה של רומי עם משפחת סטרין המורחבת
 
תמונה 2
משפחת רומי עם ההורים, אחים, גרגורי ולובה 
 
העשרה 
יהודי סמולנסק: "בין מלחמות העולם נמנו בעיר כ-15,000 יהודים, כעשירית מתושביה, ופעלו בה בתי ספר יהודיים. בין רבני העיר היו הרב אברהם ברוך סולובייצ'יק, בנו של הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק (בין השנים תרמ"ג – תרע"ג)…בלילה שבין ה-14 ל-15 ביולי 1942 רצחו שוטרים רוסים וגרמנים את כ-2,000 יהודי גטו סמולנסק הנותרים בחורשה ליד הכפר מגלנשצ'ינה – בחלקם ירו, ואת חלקם הכניסו למשאיות גז". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

יהודי סמולנסק
בין מלחמות העולם נמנו בעיר כ-15,000 יהודים, כעשירית מתושביה, ופעלו בה בתי ספר יהודיים. בין רבני העיר היו הרב אברהם ברוך סולובייצ'יק, בנו של הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק (בין השנים תרמ"ג - תרע"ג)...בלילה שבין ה-14 ל-15 ביולי 1942 רצחו שוטרים רוסים וגרמנים את כ-2,000 יהודי גטו סמולנסק הנותרים בחורשה ליד הכפר מגלנשצ'ינה - בחלקם ירו, ואת חלקם הכניסו למשאיות גז.

אגרונום
מומחה לחקלאות

ציטוטים

” "הוא שנא את השלטון הקומוניסטי, ואמא שנאה הרבה יותר..."“

הקשר הרב דורי