מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיכרות בין סבא וסבתא ברחוב בירושלים

סבא אמוץ פלג ואני, נועם זרצקי
סבתא נורית וסבא אמוץ מתחתנים בחולדה,1971
סיפור מישפחתם של סבא וסבתא רבה באירופה

ראיון עם סבא אמוץ פלג

הצד של סבא רבא זלמן

אבא של סבא רבה זלמן, עזריאל, היה מורה לעברית ולכן הוא ידע עברית על בוריhה. לסבא זלמן-שלמה היו שלושה אחים – הירש-צבי הבכור, אריה-לייב ויעקב הצעיר. כולם היו חברי תנועת הנוער "גורדוניה" וידעו עברית. כשהגיע התור לעלייה של הירש הוא שוכנע על ידי אביו ללכת ללמוד קודם באוניברסיטה ולכן זלמן עלה ראשון לארץ ישראל בחודש מרץ 1930. האחים של סבא-רבא זלמן התגייסו למלחמה נגד הנאצים שפלשו ללטביה ונהרגו בה כחיילים "בצבא האדום". אביהם, עזריאל, הצליח לברוח לרוסיה, לאחותו במוסקבה וחי שם עד מותו ב- 1948. סבתא רבתא טריינה, אם הבנים, גורשה לגטו דבינסק ושם נרצחה עם עוד אלפי יהודים.

הצד של סבתא רבתא אנה זיינפלד

סבתא אנה זיינפלד נולדה בעיר סטניסלבוב שבגליציה, פולין. לסבתא אנה היו עוד 7 אחים ואחיות, האחרונות היו התאומות – שרה וחווה. סבתא אנה ועוד שלוש אחיות – ברטה. מינה וזושקה-נעמי עלו לארץ ישראל והקימו פה את ביתן. כל היתר נשארו בפולין ונרצחו בשואה. סבתא אנה הייתה הבכורה מבין השמונה. סבתא אנה עלתה ארצה בחודש פברואר 1931 והצטרפה לאנשי "גורדוניה" שהיו בחדרה וביניהם גם סבא זלמן. בסוף שנת 1931 הם עברו מחדרה והקימו את קבוצת חולדה ביער הרצל.

ההיכרות בין סבא לסבתא

סבתא נורית ביקרה בחולדה בכיתה של סבא במסגרת משימת בת-מצווה ופגשה את סבא כבר אז, זה היה בשנת 1956 כשסבא היה בכיתה ח'. סבא מזה לא זוכר כלום אבל סבתא זוכרת היטב. הפעם הבאה שהם נפגשו הייתה בירושלים, ברחוב, ליד תחנת האוטובוס שהוביל לקורס שליחים של הסוכנות בתלפיות. המבחנים לשליחות שלהם היו באותו היום וכך הם נפגשו באקראי. אחרי כן הם התחילו את הקורס שנמשך חודשיים וחצי. הם התאהבו ונהיו חברים אחרי מספר שבועות בקורס. במקור כל אחד היה אמור לצאת למקום אחר לשליחות אבל הם נעשו זוג והתחתנו ולכן יצאו ביחד לדטרויט שבארצות הברית. בסיום הקורס, לפני היציאה לשליחות שהייתה בקיץ, סבא וסבתא עברו לגור בקיבוץ של סבא – חולדה, ושבוע לפני היציאה נערכה להם חתונה גדולה בחולדה, ועוד אחת קטנה בקיבוץ של סבתא – מעיין צבי. הם יצאו לארצות הברית למעין ירח דבש אבל כזה שנמשך שנתיים.

בארצות הברית הם גרו בבניין עם שכנים ניצולי שואה שבאו מאירופה, דיברו יידיש וגם קצת עברית. בדטרויט הם הדריכו את ילדי תנועת הנוער "הבונים", לימדו אותם עברית, שירים, משחקים ציוניים ומחנאות. אחרי שנתיים, כשגמרו את השליחות חזרו ארצה דרך המזרח הרחוק – הוואי, יפן, תאילנד, הודו ואירן. הם גרו שנה במעיין צבי ושם נולדה להם בת בכורה – גליה, אימא שלי, שבגיל שלושה חודשים עברה עם הוריה לחולדה.

הזוית האישית

למדתי על השורשים וההיסטוריה של משפחתי מצד סבא אמוץ ואני למדתי גם קצת על מחשב וסבא למד דברים חדשים על השימוש בגוגל ובתכניות סיפור מורשת.

מילון

דב נגד אריה
יום ספורט לכל בית הספר בחולדה שסבא היה תלמיד והחתחלקו לשתי קבוצות- דב נגד אריה

ציטוטים

”שסבא היה תלמיד בבית הספר מגיל צעיר הוא וכל התלמידים עבדו כל יום אחרי הלימודים “

הקשר הרב דורי