מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרכון שמלמד על תנועותיו של אבי

אני רחל אילון ונכדתי אור אילון.
דף הדרכון בו מופיעה תמונתו של אבי.
הדרכון של פלסטינה

אבי והדרכון שקיבל מידי הבריטים

נולדתי בירושלים, בהר הצופים בשנת 1943. התקופה היתה תקופת השלטון הבריטי בארץ. גדלתי בשכונת מקור ברוך בירושלים. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר ברנדיס התבקשתי לספר על דמות או חפץ שהם משמעותים לגבי.

בחרתי להראות לנכדתי את הדרכון שבאמצעותו למדתי על תנועותיו של אבי בין השנים 1936-1939.

אבי ישראל זלצמן נולד בפולין בעירה הנקראת ברזה קרטוסקה, היתה זו עירה יהודית ליד העיר הגדולה מינסק ובא גרו הוריו יהושוע צירל אשתו ושלושת אחיו. המשפחה התפרנסה ממסחר בתבואות ופשתן. הראשון שעלה ארצה בשנת 1933 היה אחיו הבכור שמואל במסגרת התנועה הציונית שהשתייך עליה.

בשנת 1936 החליט אבי ישראל לבקר אותו בארץ. בזמן ביקורו דאג להנפיק דרכון מידי הבריטים שבאותה העת שלטו בפלשתינה (ארץ ישראל). עם הדרכון הזה חזר לפולין והמשיך ללמוד את לימודי ההנדסה בטכניון.

בשנת 1939 חזר אבי לבקר את אחיו שהתיישב בחיפה. חודש אחרי בואו לארץ בראשון לספטמבר 1939 פרצה מלחמת העולם השניה, הגרמנים פלשו לפולין כבשו אותה והתחילו לממש את תוכניתם בהשמדת היהודים באשר הם. כך הגיעו גם לברזה קרטוסקה החריבו את העיירה כולה והפכוה לאיי חרבות. חלק מתושביה נשלחו למחנות הריכוז ונספו שם וחלק אחר נרצח בדם קר. כך נספו גם סבי יהושוע סבתי צירל ושני האחים ראובן ויעקוב. היחידים שנצלו מכל המשפחה מהשואה הנוראה היו שמואל שהיה בארץ ואבא שלי שהגיע ארצה באמצעות הדרכון, חודש לפני שפרצה המלחמה וכבר לא היה לו לאן ולמי לחזור.

הדרכון הזה חשוב בעיני כי מתוכו למדתי על מהלכיו של אבי בשנים עברו והוא זכר לתקופה שלפני קום המדינה. בזכות הדרכון הזה יכול היה לצאת בעוד מועד מפולין לעלות ארצה, לחבור לאחיו הגדול ולהינצל מהצואה שפקדה את כל בני משפחתו ואת רוב יהודי מזרח אירופה.

הזוית האישית

אור: היה לי כיף להפגש עם סבתי ולשמוע בפעם הראשונה את סיפור המשפחה של אבא של סבתא שלי ומשפחתו. היה לי מעניין מאוד ושמחתי שיכולתי לעזור לה לההעלות את הדברים למחשב.

רחל: גם אני נהנתי מאוד מאוד מכל הפגישות. קודם כל מעצם הקרבה והשהות עם אור נכדתי המקסימה. שנית כל מההזדמנות המונחת שנתנה לי להעביר לה סיפור מורשת הנוגע לאבי ומשפחתו שנספתה בשואה. היה תענוג גדול לחשוב ביחד, לשוחח, לענות על השאלות ובעיקר הלהיות בצוותא, בנועם, בשקט ובהקשבה מלאה.

מילון

"הרסו את העיירה והפכוה לאיי חורבות"
הרסו את העיירה והחריבו את כל בתיה. (הפכו את כל בתיה לחורבות)

הנפקת דרכון
להוציא דרכון

ציטוטים

”חודש לפני שפרצה המלחמה עלה אבי ארצה וכך ניצל מהשואה שפקדה את משפחתו. “

הקשר הרב דורי