מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרך של יצחק אסייג ממרוקו לישראל

המתעד שחר והמספר יצחק
יצחק אסייג בצעירותו
העלייה ממרוקו

שמי יצחק אסייג, נולדתי בשנת 1942, בעיר מרקש שבמרוקו, עלתי לארץ בשנת 1963. משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם אביאל מושאילוב שחר אורנשטיין, להם סיפרתי את סיפורי ילדותי:

ילדותי במרקש והעלייה לישראל

בבוקר למדתי בבית ספר, אחר הצהריים למדנו בחדר בשקט תורה כדי שהערבים מסביב לא ידעו ואחרי הייתי בתנועת הנוער הציוני. הערבים לא הרשו לעלות לישראל. רק המוסד ועוד מחתרות יכלו להעלות יהודים לישראל. עליתי בשנת 1963 דרך מליליה או אל חוסיימה ומשם אל צרפת למחנה ארנס. במחנה ארנס היחס לעולים ממרוקו היה גרוע. ראיתי מהצד איך המפקד היה זורק ממתקים, סיגריות והעולים היו לוקחים את הסיגריות והממתקים מהרצפה.

הגענו ממחנה ארנס לישראל באוניה ולא יכולנו לעגון בנמל בגלל שהינו בשבת לא יכולנו  היה חילול השבת וחיכינו עד שתצא השבת באוניה ורק אחר כך הגענו לישראל. אחרי שהות של חודש וחצי הפלגנו לכיוון ארץ ישראל. הגענו  ב- 24 לאוגוסט 1963 לנמל חיפה ומשם הסוכנות לקחה אותנו עם ההורים והאחים לנצרת. לצערנו קיבלנו דירה של חדר וחצי בשביל 9 נפשות ואני לא הסכמתי לרדת מהרכב כי לא יכול להיות שתשע נפשות מסוגלים לגור בבית כזה קטן. לכן, חזרנו בחזרה לקריית ביאליק ושם קיבלנו דירה יותר טובה.

בחודש אוקטובר עזבתי את ההורים עם האחים על מנת להמשיך את הלימודים במכון למדריכי חו"ל בירושלים. הלימודים היו מעניינים. בסיום לימודי לא חזרתי לארץ מולדתי ונשארתי עם ההורים והאחים לעזרה למשפחה. התחלתי לעבוד בחברת דואר הנדסה אחרי זמן מה התחתנתי והמשכתי לעבוד במשרד התקשורת, אחרי משרד התקשורת עברנו לחברת בזק של היום כ- 38 שנה של עבודה בתור טכנאי תקשורת. נולדו לי חמישה ילדים והיום משפחתי מונה חמישה ילדים חמש עשרה נכדים ונין אחד.

בזמן שעבדתי בכל שלושת המשרדים המשכתי ללמוד, אם זה בבוקר או בערב בטלפוניה, לימודי חשמל, מתמטיקה ועוד. העליות ממרוקו היו במחתרת משנת 1956 ועד שנת 1961 אחרי שהייתה  רעידת אדמה בעיר אגדיר ואז השלטונות של מרוקו עם גורמי חוץ אפשרו לנו לעלות בחופשיות דרך מדינה שלישית לארץ עד שנת 1965.

בקהילה היהודית רובם היו ציונים אוהבי ישראל שרצו  לעלות לארץ ישראל ולא רצו להישאר בארצות זרות. יהודי מרוקו ניסו לעלות בדרכים שונות לארץ ישראל כמובן שלא היו דרכים קלות ולא בתחבורה כמו אוטובוסים ומוניות בתוך מרוקו, כי שם לא ניתן היה לסמוך על האוכלוסייה המקומית שאולי לעתים הייתה משוחדת. כל העליות לארץ היו אסורות בגלל שמרוקו לא קיבלה עצמאות לפני שנת 1956 ובמרוקו שלטו הצרפתים, אבל אחרי שנת 1956 במרוקו השלטונות סגרו את כל המוסדות הקשורים לעליה לישראל ורק המוסד וכל הארגונים  הציוניים  עסקו בעליות בלתי לגלויות ובכל הקשור לעליית יהודים לארץ ישראל.

קישור לסירטון:https://youtu.be/MFiuL7vTRRI

הקשר הרב דורי יצחק אסייג גלילות נשר 2017

הזוית האישית

אביאל מושאילוב שחר אורנשטיין: היה לנו ממש כיף עם יצחק למדנו דברים חדשים שלא ידענו ליפני למשל שהייתה ספינה בשם אגוז שטבעה לפני שנים רבות. וגם שמענו סיפור מרתק על העלייה ממרוקו ואיך פעם התנאים היו קשים למשל לגור בבית של כמה חדרים קטנים עם משפחה כזאת גדולה.

יצחק ישוב להשתתף בתכנית גם בשנת 2018, במסגרתה יספר סיפור חיים נוסף וגם בשנת 2019, במסגרתה יספר את סיפור עלייתו לארץ ועל ילדותו במרוקו.

מילון

בזק
בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ המוכרת בשם המקוצר בזק היא חברת תקשורת ישראלית המספקת שירותי טלפון ואינטרנט. החברה הוקמה ב-1980 כחברה ממשלתית האחראית על שירותי התקשורת בישראל, שהופרדו ממשרד התקשורת שבמסגרתו פעלו עד להקמת החברה. במאי 2005 החברה הופרטה, וכיום היא נמצאת בשליטת איש העסקים שאול אלוביץ'.

ציטוטים

”בקהילה היהודית רובם היו ציונים אוהבי ישראל שרצו לעלות לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי