מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרדשים

שושנה ויעקב שרעבי עם בתם איילת, אימא שלי
סבא יעקב וסבתא שושנה שרעבי
על מחלוקת תרבותית-דתית בקהילה היהודית בצנעא בירת תימן בשלהי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20

בתימן של שלהי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 התחוללה מחלוקת תרבותית-דתית בתוככי הקהילה היהודית בעיר צנעא. המחלוקת התגלעה בין שני פלגים ביהדות תימן. מחד, פלג העיקשים שתמכו בקבלה ובתורת הסוד ומאידך פלג הדרדעים שהתנגדו לה. מחלוקת דתית זו נבעה מאמונות שונות בדבר הדרך הנכונה בה צריכה היהדות ללכת. האם ניתן לקבל את ה"קבלה" כדרך חיים יהודית או שמא היא אינה הדרך הנכונה. מחלוקת זו לא פסחה על משפחות שונות ולעתים קרעה את המשפחה הגרעינית לשניים. קבוצת אחים מזה וקבוצת אחים מזה.

במשפחתו של סבי אירע המעשה הבא: מתוך משפחה של חמישה אחים ושתי אחיות, בכור האחים, שלום שרעבי, תמך בזרם הדרדעים. בשל כך הוחרם על ידי שאר המשפחה והגיע לפת לחם. היחיד מבין כל האחים שהחליט לתמוך באח המנודה היה סבי ז"ל יעקב שרעבי. הוא ואשתו, סבתי שושנה ע"ה תמכו באח שלום ובמשפחתו וחלקו איתם את מנת הלחם שגם כך לא הייתה גדולה. בצר לה פנתה אישתו של האח המנודה במכתב להוריה, שלא מכבר עלו לארץ ישראל, בדבר מצוקתם ונידויים על ידי בני המשפחה. את קצה המכתב ביקשה הבת לשרוף כדי לבטא את יגונם המר. המכתב הגיע ליעדו והוריה שלחו לה את הכסף הדרוש לעליה לארץ ישראל.

2

בינתיים, בשנת 1932 עלו סבי וסבתי לארץ ישראל במסע שכלל הליכה רגלית לעדן ומשם בספינה למצרים וברכבת לארץ ישראל. לאחר מספר שנים, כשהבשילו התנאים, עלתה משפחתו של האח הדרדעי וסבי וסבתי עזרו להם בצעדיהם הראשונים בארץ החדשה. לאחר גילגולים  בארץ הקודש הגיעו שתי משפחות האחים להתגורר בעיר חולון ואף קנו חלקת אדמה משותפת עליה בנו סבתי וסבי את ביתם. לימים הפך בנו של האח שלום הדרדעי לראש עיריית חולון.

כשעלו שאר האחים לארץ ישראל התפוגגו להם המחלוקות שהביאו לנידויו של האח הבכור והאחים חזרו לחיות בשלום איש עם רעהו. למרות זאת לעולם לא ישכח האח הבכור, שלום, את אחיו הצעיר, יעקב, שעמד לימינו אל מול שאר המשפחה. סבא יעקב וסבתא שושנה חיו באהבה גדולה ובבריאות איתנה עד ללכתם מאיתנו עמוק בתוך גיל הגבורות.

הסרטון על משפחת שרעבי

 

הזוית האישית

נושא זה ריתק אותי במיוחד, לראות עד להיכן יכולה להגיע אמונה דתית יוקדת המפרידה בין משפחות. ובתוך כל זאת לשמוח שנשארה עוד מידה של אהבת אחים אמיתית.

מילון

דרדעים ועיקשים
דרדעים (שיבוש של המילים\\דור דעה\\) הוא פלג קטן ביהדות תימן שנוסד בעיר צנעא בתחילת המאה העשרים מתוך הזרם הבלדי על ידי הרב יחיא קאפח ותלמידיו. הפילוג נבע מן המחלוקת בין חברי הקבוצה לשאר יהודי תימן, בנוגע לקבלה ולהלכה הנפסקת על פיה. תנועת \\דור דעה\\ ביקשה לשחזר את מה שהבינה כתפיסה היהודית המקורית ביהדות, במטרה לתקן את הנטייה לעבר הקבלה, שבה ראו מעין עבודה זרה. המודל שעמד בפניהם של מייסדי התנועה היה זה של הרמב\\ם. עם השנים היטשטשה זהותם הנבדלת של הדרדעים.

ציטוטים

”את קצה המכתב ביקשה הבת לשרוף, כדי לבטא את יגונם המר.“

הקשר הרב דורי