מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגפילטע פיש מהברכות בפולין לצלחת

אני ונכדתי בקשר הרב דורי
משמאל אבי יעקב, סבתי חיה וסבי יצחק.
סיפורה של משפחתי בפולין

אני יהודית חיימסון נולדתי בתאריך 06.01.1950 ביפו. את שנות ילדותי ובגרותי המאוחרות יותר עברנו לרמת גן, שם סיימתי תיכון והמשכתי לתואר ראשון בתרבות צרפת באוניברסיטת תל אביב.גדלתי כבת יחידה לדור ניצולי שואה. הייתי חשופה לסיפורים מן העבר.

היו מספרים לי, שלסבי יצחק ולסבתי חיה, הייתה חוות דגים ענקית וכשפרצה המלחמה והם נאלצו לברוח מביתם, בין הדברים שהם שמרו עליהם מכל משמר היה שטר משכון שהוכיח את בעלותם על הנכס הנ"ל. אבי סיפר שהם שמרו על מסמך יקר זה בהיחבא מפני שאסור היה להם כפליטים בורחים שימצא ברשותם. כמובן שכילדה הקשבתי, אבל התייחסתי בספקנות מסוימת לסיפורי העבר שנראו לפעמים בעיני כילדה מוזרים ומוגזמים.

מיד ספרו לי שסבי וסבתי היו מאוד עשירים בפולין והיו בעלי אחוזת ענק עם ברכות לגידול דגים בסדר גודל שסיפק את צרכי כל המחוז.  היו מוסיפים ואומרים שסבי אמר שהוא כל כך עשיר שהוא כבר למעשה דאג לעתיד צרכי ילדיו, נכדיו וניניו.     

dscn0452

לצערי הרב, אבי שמאוד רצה לבקר עם כל המשפחה בפולין ולחזור למקומות אלה, חלה ולא יכול היה להגשים זאת, ואמי לא רצתה לחזור מפני שנשארו לה זיכרונות רבים ורעים מהתקופה.

dscn0455
לימים, לפני כ-5 שנים, החלטנו בעלי ואני ועוד זוג חברים, לטייל בפולין. ארגנו לנו טיול עצמאי מודרך. לפני כן, התקשרנו לסוכן נסיעות שאירגן את הטיול וביקשנו ממנו לשלב את מקום המגורים של סבי וסבתי בתכנית. הוא אכן איתר את הכפר שנקרא GORKI ונסענו לשם. כולנו עמדנו פעורי פה כאשר ראינו את המרחבים העצומים של בריכות הדגים שקיימות עד היום.

המדריך סידר לנו פגישה עם פולני זקן כבן 90 שעדיין חי במקום, יוז'ק שמו, והסתבר שהוא הכיר את סבי וסבתי ועבד אצלם בזמנו. כשהראיתי לו תמונה שלהם, אפילו זיהה אותם. בזכותו שמענו קצת על המקום.

ראינו גם את מה שנותר מהבית הענק שהיה להם שם. הוא תיאר זאת כ PALACE  (אלו היו המילים שלו) וסיפר על עושרה וטוב ליבה של המשפחה. פגשנו גם מקומיים שסיפרו שבזמן המלחמה, המקום עבר לידיים גרמניות והפך למטה שלהם ואח"כ עבר לידיי הקומוניסטים.

עד היום יש במקום מפעל דגים ענק. זה היה ביקור מרגש ביותר, ממש נגיעה קלה בהיסטוריה של המשפחה, שכל כך מעט נשאר ממנה. לאחר כשנתיים, חזרנו שוב לטאבו המחוזי, והצלחנו לראות בספרי הרישום של המקרקעין, את המסמך המקורי של נסח הרישום שעליו שמרו כל כך במשך השנים.

נפלה בחלקי  הזכות לקחת חלק בפרויקט הבין דורי בבית הספר של נכדתי ליהי.זה אפשר לי לספר לליהי מעט מההיסטוריה של משפחתי ומעט

s7440005

מהתלאות שעברו בזמן המלחמה, כשנאלצו לברוח מביתם ולהשאיר הכל מאחוריהם.היא התחברה מאוד לסיפור והבינה יותר על ההיסטוריה של משפחתנו. אני חושבת שהסיפור תרם לשתינו לחוויה מיוחדת שמחברת את העבר עם ההווה. מקווה מאוד שתינתן לנו גם ההזדמנות לבקר בפולין ולראות את המקום עצמו ועל ידי כך נמחיש את החוויה.

 

הזוית האישית

שמחתי להשתתף בתוכנית שנתנה לנו הזדמנות להיות שתינו יחד ולשזור עבר עם הווה. אני רוצה לאחל לסבתי שתמשיך להיות מדהימה כפי שהיא. מהמפגשים שלנו למדתי המון עליה ועל ההיסטוריה של משפחתה.

מילון

רישום מקרקעין-טאבו
המשרדים שבהם נרשמים כל הקרקעות.

ציטוטים

”"שהחיים חשובים יותר מכל רכוש"“

הקשר הרב דורי