מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגענו לירוחם ואמרו לנו שזו העיר עכו

אפיק סנדרוסי ודודה אסתר דמרי
אסתר דמרי
אסתר דמרי מספרת את סיפור עלייתה מקזבלנקה לירוחם

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט  "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים, חלקם סבים וסבתות, מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנן. אפיק סנדרוסי, בחר לראיין את דודתו אסתר דמרי. אסתר דמרי מספרת את סיפור עלייתה מקזבלנקה לירוחם.
 
נולדתי במרוקו, בעיר קזבלנקה, בשנת 1950. הסיפור מאוד ארוך ואספר אותו בקצרה. עלינו לארץ בשנת 1963. המשפחה של אבא שלי, כבר התגוררה בעכו, רצינו להצטרף אליהם. היינו כל הזמן בקשר איתם, דרך צרפת. רצינו להגיע לעכו ולא הצלחנו, מכיוון ששיקרו לנו. הגענו לירוחם ואמרו לנו שזו עכו.  ירדנו מהמונית, ושאלנו איך קוראים למקום הזה? ואמרו לנו שלמקום קוראים ירוחם. אבא מאוד התאכזב, מאוד כאב לו, אבל הוא נרגע ונישארנו בירוחם. 
 אפיק סנדרוסי בחר לראיין את דודה אסתר דמרי 
 תמונה 1
 
כל השנים שהיינו בחוץ לארץ, שמענו כל מיני סיפורים על ארץ. ההורים מאוד רצו להגיע לישראל.  היהודים בקזבלנקה התארגנו. כולם יצאו לדרך, חלק יצא במשאיות וחלק במוניות. כולם היגיעו  והתאספו בשדה התעופה. לא ידענו מה נעשה בארץ ישראל וכשהיגענו, זה היה אחרת ממה שספרו לנו. 
 
אני מאוד מתגעגעת ל"ביחד", שהיה פעם.אז היינו הולכים יחד לבית קולנוע, צופים בסרט. היום כל אחד בתוך הבית שלו. רואים טלווזיה, משחקים במחשב, חבל כי כל הכייף זה לצאת ולהיות ביחד.
 
דמות והאירוע ההסטורי הזכורים לי: אני זוכרת את מנחם בגין ז"ל, שהביא את השלום למדינה שלנו עם מצרים. בזמנו של בגין הייתה כלכלה יוצאת מהכלל. אנשים התפרנסו בכבוד, היה מעל ומעבר, היה שפע. לא היה חסר כלום. אדם זה הוא אדם גדול, איש הסטורי, מנחם בגין ז"ל.
 
מסר לדור הצעיר. כל אחד מה שנן לו אלוהים. אנחנו יכולים לספר לילדים, לחנך אותם ולהעניק להםמה שקבלנו מסבא מהדודה. אנחנו היינו מתארחים אצל סבא וסבתא, חנכו אותנו לדרך ארץ. כשדברים לא היובמקום, הם העירו לנו, שזו לא הדרך הטובה. לילד צריך להסביר ולתת לו את כל מה שהוא צריך.
 תמונה 2

העשרה

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

כנסו לקישור לקריאת סיפורה המלא של דודה אסתר דמרי, אותה מראיין אפיק סנדרוסי

ירוחם: "ירוחם היא מועצה מקומית במחוז הדרום בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1959.היישוב היהודי בירוחם החל בד' בשבט ה'תשי"א (1951), כאשר אמנון זעיר מקיבוץ גן שמואל הקים במקום מעברה לעולים מרומניה המכונה כפר ירוחם. כעבור שש שנים הצטרפו עולים ממרוקו, פרס והודו שיצרו יחד עם יוצאי רומניה יישוב מגוון".

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה"  תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני

מילון

ירוחם
ירוחם היא מועצה מקומית במחוז הדרום בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1959.היישוב היהודי בירוחם החל בד' בשבט ה'תשי"א (1951), כאשר אמנון זעיר מקיבוץ גן שמואל הקים במקום מעברה לעולים מרומניה המכונה כפר ירוחם. כעבור שש שנים הצטרפו עולים ממרוקו, פרס והודו שיצרו יחד עם יוצאי רומניה יישוב מגוון.

ציטוטים

”הגענו לירוחם ואמרו לנו שזו עכו.“

”אבא מאוד התאכזב, מאוד כאב לו, אבל הוא נרגע ונישארנו בירוחם. “

הקשר הרב דורי