מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגנה ועצמאות – מלחמת העצמאות

סבתא ואני כותבות את הסיפור
סבתי בת 6 בשבועות בגן טיול
אבי המפקד הראשון של המשטרה בזכרון יעקב

בשנת 1947 גרתי במשטרת זיכרון בדירה למשפחות. היו עוד משפחות שגרו שם. באותו זמן שלט המנדט הבריטי, האנגלי בארץ לכן מפקד המשטרה היה קצין אנגלי. השוטרים היו מעט אנגלים ויהודים וערבים חצי חצי. למדתי בכיתה ב' במושבה זכרון יעקב.
 

תמונת מחזור כיתה ב' בית ספר עממי זכרון יעקב עם המורה טובה

תמונת מחזור כיתה ב' בית ספר עממי זכרון יעקב עם המורה טובה
 
כל יום נסענו באוטובוס לבית הספר שהיה ממוקם במבנה שהיום הוא מוזיאון העלייה הראשונה זכרון יעקב. יום אחד כאשר חזרנו חברתי עדנה נובוסלסקי ואני רותי וינשטוק חזרנו מבית הספר מהמושבה למשטרת זיכרון, עצרו את האוטובוס שוטרים אנגלים במחסום. הם חיפשו חברי הגנה שמחביאים נשק אשר נמצאים באוטובוס. אנשי ההגנה אכן היו באוטובוס והיה להם אקדח ומספר רימונים כנראה. הם הכניסו את הנשק לילקוטים שלנו בתקוה שהשוטרים האנגלים מכירים אותנו ולא יחפשו אצלנו.
 

אקדח משנת 1947

אקדח משנת 1947
ואכן השוטרים האנגלים פקדו על כל המבוגרים לרדת מהאוטובוס, עשו אצלם חיפוש, לא מצאו דבר ולא חיפשו אצלנו הילדים. האוטובוס המשיך בנסיעתו ואנשי ההגנה לקחו את הנשק והסתלקו. שנה לאחר מכן, 1948, כאשר הוכרזה מדינת ישראל, האנגלים עזבו את הארץ. הם הורידו את הדגל שלהם מהתורן ומסרו את משטרת זכרון לידי אבי שהיה אז קצין במשטרת המנדט הבריטי. אבי העלה את דגל ישראל על התורן. כל השוטרים הערבים עזבו את משטרת זכרון ונשארו שם קומץ שוטרים יהודים. תוך זמן קצר התאסף אספסוף ערבי מהכפרים הסמוכים, פרדיס וטנטורה, התמקמו על ההר מעל המשטרה וירו לתוכה.
 

מפעל הזכוכית ";המזגגה"; שהיה בטנטורה כיום בקיבוץ נחשולים

מפעל הזכוכית ";המזגגה"; שהיה בטנטורה כיום בקיבוץ נחשולים
מפעל הזכוכית ";המזגגה"; שהיה בטנטורה כיום בקיבוץ נחשולים
לא הספקנו לרדת למקלט. אבי השאיר לנו אקדח טעון ויצא עם השוטרים להשיב אש. תוך מספר שעות הגיעו אנשי חטיבת אלכסנדרוני והניסו את הערבים. הם כבשו את פרדיס ואת טנטורה ואת השבויים הביאו לתחנת המשטרה. כך יכולתי לראות את הערבים שתקפו אותנו. יש לציין שבעבר היה שיתוף פעולה בין תושבי הכפר הערבי לבין תושבי זכרון יעקב. יש מצב של חיים ביחד.
 
עד היום נמצאת תמונה גדולה של אבי במועדון השוטרים במשטרת זכרון כמפקד ראשון של המשטרה בין שאר המפקדים. 
 
העשרה
טנטורה: "טנטורה היה כפר ערבי לחוף הים התיכון, שכן בחלק הדרומי של חוף הכרמל כ-5 קילומטרים צפונית מערבית לזכרון יעקב. הכפר הוקם בתקופת הכיבוש הטורקי. במלחמת העצמאות תושבי הכפר ברחו או גורשו ממנו ובתי הכפר נהרסו". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

טנטורה
טנטורה היה כפר ערבי לחוף הים התיכון, שכן בחלק הדרומי של חוף הכרמל כ-5 קילומטרים צפונית מערבית לזכרון יעקב. הכפר הוקם בתקופת הכיבוש הטורקי. במלחמת העצמאות תושבי הכפר ברחו או גורשו ממנו ובתי הכפר נהרסו. מקור השם טנטורה הוא נלקח ממקום בחבל טנטור בהודו. כיון שהתושבים הראשונים הם משפחות שהיגרו משם. טנטורה פרושה כובע מחודד ונראה שנקרא כך בגלל צורתו של תל דור הסמוך.

ציטוטים

”"יש מצב של חיים ביחד" שיתוף פעולה בין הערבים ליהודים בעבר בטנטורה.“

” תמונתו של אבי במועדון השוטרים במשטרת זכרון כמפקד ראשון של המשטרה בין שאר המפקדים. “

הקשר הרב דורי