מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגיבור היהודי

אלחנן ואביה קשר רב דורי
קשר רב דורי מרכז ידי"ד
סיפור חייו של אלחנן אבידור

אני עדיין גר בבית שבו נולדתי ובו גרה כל משפחתי. בית זה הוא אחד הבתים ההיסטוריים של תל אביב, בו היה הסליק (מחסן נשק) הגדול ביותר במדינה של ההגנה ומבית זה יצאו לוחמים, להגנה ולפעולות שונות בזמן המחתרות ועד קום המדינה. עיקר הפעולות היו הגנה על השכונות הדרומיות של תל אביב מפני הפורעים הערבים ביפו וסביבתה.

בזמנים ההם השגת נשק הייתה מאוד קשה ומאוד עלומה אבל המשימה הייתה מאוד חיונית בכדי להגן על המפעל הציוני בהתהוותו. אבי המנוח אשר היה המפקד של הפלוגה המיוחדת (לתפקידים מיוחדים) של ההגנה יסד את הפלוגה ואת הסליק ב-1921, לאחר הפרעות שבהן נהרג יוסף חיים ברנר ומתוך מטרה שלא ניתן יותר לערבים להכות בנו ונקדים תרופה למכה. הסליק הפסיק להתקיים ב- 1948, השנה בה הוכרזה מדינת ישראל.

הבריטים אף פעם לא תפסו את הסליק, למרות שהם חיפשו אותו בסביבה פעמים רבות. "להתקיים או לא להתקיים". זה היה מצב טבעי, כל הנוער היה מודע לבעיות הלואמיות שעם ישראל היה שקוע בהן במחצית הראשונה של המאה הקודמת…

אני גאה בבני עמי היהודים על כך שלא עזבו את הארץ אף פעם, ומקווה שגם לא יעזבו. וזה החינוך שקיבלתי.

תמונה 1
כשאני הייתי ילד, עדיין לא הייתה מדינת ישראל, היו לנו משימות ומטרות אחרות, שלא כמו היום….
 
תמונה 2
תיעוד סיפורו של אלחנן אבידור שתועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי במרכז ידי"ד
תמונה 3
תמונה 4
תמונה 5

 

מילון

סליק
ינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין.

ציטוטים

”אני גאה בבני עמי היהודים על כך שלא עזבו את הארץ אף פעם“

הקשר הרב דורי