מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הארץ האירה לי פנים

עדי וסבתא חנה-הקשר הרב דורי
סבתא חנה בחתונתה
עליתי לארץ בשנת 1954 עם משפחתה של דודה אסתר

סבתא חנה מספרת  לנכדה עדי:

 ילדותי במרוקו

אני נולדתי בשנת 1954 בעיר קטנה ושמה ספרו שבמרוקו. אני גרתי עם סבא וסבתא. אבי נפטר בגיל צעיר, לאחר מות אבי , ולאימא שלי לא הייתה פרנסה. אימי הייתה בהריון שני עם אחותי כשאבי נפטר. אחותי נולדה חודש אחרי מות אבי.

 הוריה של סבתי , סבא וסבתא רבא שלי

תמונה 1

משפחתה של אימי לקחה אותה אליה. היא עברה עם אחותי התינוקת לבית משפחתה. החליטו שאני נשארת בבית של סבתא וסבא מצד אבי. בבית של סבא וסבתא, הייתי אהובה מאוד ומאוד דאגו לי. אחרי ארבע שנות ילדות, סבתא שלי נפטרה, כנראה מצער על מות בנה, הוא אבי. הוא היה הבן האהוב ביותר עליהם.

במצב החדש שנוצר, דודה אסתר אחות אבי לקחה את האחריות עליי ועל סבא ודאגה לנו. לדודה אסתר היו 3 ילדים והגדולה שבהם הייתה בגילי והיינו חברות טובות.

העלייה ממרוקו

בשנת 1954 המשפחה של דודה אסתר החליטה לעלות לארץ ישראל. אני מאוד רציתי לעלות איתם, אבל את סבא הם לא יכלו להעלות לארץ איתם. הוא נשאר במרוקו, רק אחרי שנה העלנו את סבא  ממרוקו לארץ.

בהתחלה עם עלייתנו לארץ הועברנו והתיישבנו במושב גורן בצפון.

מושב גורן

"גורן הוא מושב באזור הגליל המערבי ליד העיר מעלות תרשיחא השייך למועצה אזורית מעלה יוסף.היישוב שהתחיל ככפר עבודה הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן שנשארו במקום כשנה. לאחר כשנה עברו חלק מהם לנתניה וחלק אחר לאזור ובודדים התפזרו למקומות שונים אחרים ובמקומם הגיעו לכפר עולים יוצאי צפון אפריקה. הכפר הפך למושב והיום הוא מושב מצליח.

כפרי עבודה הייתה צורת יישוב לפיה הביאו קבוצות עולים לעבד קרקע ולפתח חורש במקום שנבחר לכך, בדרך כלל באיוזרי ספר. כעבור מספר חודשיםשנים מי שרצה נשאר ומי שלא רצה להישאר עבר למקום אחר על פי בחירתו ואו בחירת המוסדות המיישבים. בראשית שנות החמישים היו כ-21 כפרי עבודה שמרביתם הפכו למושבים ופועלים ככאלה עד היום הזה."

המעבר לקיבוץ

ממושב גורן, אחריי חצי שנה עברנו לבאר שבע. במקרה שמעתי על מוסד של עליית הנוער שנימצא בבאר שבע. למחרת הצטרפתי לנוער שלמד שם כשהגעתי למוסד. קיבלו אותי מאוד יפה. למדנו שם עד גיל 14. הכינו אותנו להמשיך את הלימודים בקיבוץ. דודה שלי התנגדה שאשאר בקיבוץ וסבא עודד אותי לעבור לקיבוץ נצר סירני. הגעתי לקיבוץ נצר סירני, שם והייתי מאוד מאושרת, שם היו אנשים נפלאים.

סבתא עם חבריה בקיבוץ 

תמונה 2

בגיל 18 התגייסנו לנח"ל. אחריי השחרור עברתי לתל אביב גרתי בבית החלוצות ברחוב קינג ג'ורג. בתקופה הזאת הכרתי את מאיר, בעלי. אחרי חצי שנה התחתנו, נולדו לנו 4 ילדים מקסימים והם התחנכו ברמת חן ברמת גן. הם העניקו לנו 9 נכדים מקסימים ואהובים עד אין סוף.

תודה לאל שהגעתי לארץ, הארץ האירה לי פנים. ואני מודה לה על כך.

תכנית הקשר הרב דורי ברמת חן

משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רמת חן בהנחייתה של המורה רויטל יוסף

תשע"ה

מילון

מושב גורן
גורן הוא מושב באזור הגליל המערבי ליד העיר מעלות תרשיחא השייך למועצה אזורית מעלה יוסף. היישוב שהתחיל ככפר עבודה הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן שנשארו במקום כשנה. בהמשך הגיעו לכפר עולים יוצאי צפון אפריקה. הכפר הפך למושב והיום הוא מושב מצליח.

ציטוטים

”תודה לאל שהגעתי לארץ, הארץ האירה לי פנים. ואני מודה לה על כך.“

הקשר הרב דורי