מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האירוע שהשפיע על חיי הוא מלחמת ששת הימים

יוסף לידור ושיליאן לידור
צנחנים בכותל במלחמת ששת הימים

האירוע היה בשנת 1967. הייתי בן 20, השתתפתי במלחמת ששת הימים כקצין צעיר.

זאת הייתה המלחמה הראשונה שלי כמפקד ורכשתי ניסיון רב בכל הקשור במלחמת אמת. אתה עומד ברגעי לחץ לומד להילחם ברצינות מקבל ניסיון ובמקרים רבים מתבגר.

במלחמה אתה רואה זוועה שאינך רואה בחיי היום יום ואתה נעשה יותר בוגר ולומד שבחיים ישנם גם דברים כאלו.

כמובן שמלחמה זו חישלה אותי למלחמות הבאות וכך אתה הופך למפקד יותר טוב.

מלחמה למעשה מלכדת: עם ישראל מלוכד בזמן מלחמה וכמובן שהחיילים מתלכדים כל אחד ביחידתו.

בתקופת ההמתנה שלפני המלחמה שונו כליל פניה של מדינת ישראל. רוב הגברים בגילאי כושר העבודה היו מגויסים לצה"ל במסגרת שירות המילואים. בעורף נותרו הנשים, הילדים והקשישים. עבודת מפעלים ושירותים רבים שובשה. חלק גדול מן האוטובוסים של אגד היו מגויסים למטרת הובלת חיילים. תנועת האוטובוסים בקווים העירוניים והבין עירוניים נתמעטה באופן משמעותי, לוחות הנסיעות לא נשמרו והמונים המתינו בתחנות לאוטובוסים, שהופיעו באקראי ובהפרשי זמן ניכרים. בעלי רכב רבים הציעו "טרמפים" לנוסעים הממתינים בתחנות. לובשי מדים שחיפשו טרמפים אל החזיתות או מהחזיתות הביתה זכו להיסעי חינם גם ממוניות. ביישובים בהם הייתה תנועת חיילים גדולה, דוגמת בית שאן, תושבות מקומיות הכינו סירים עם תבשילים ושתייה, העמידו אותם על שולחן ברחוב וכיבדו כל לובש מדים שחפץ בכך. הג"א (כיום, פיקוד העורף) בדק את המקלטים והם הוכנו לשהייה ממושכת ובוצרו במידת הצורך. באזורי מגורים חסרי מקלטים נחפרו שוחות למסתור. מכוניות עברו "האפלה חלקית" של הפנסים לנסיעה בחרום, וכמו כן הוכנה האפלה בחלונות הבתים, כדי להקשות על הפצצה לילית מהאוויר של מטוסי אויב. שני עיתוני הערב של המדינה, "מעריב" ו"ידיעות אחרונות" הופיעו בשני דפים (ארבעה עמודים) בלבד, מפאת גיוסם של פועלי הדפוס. חלוקת העיתונים ודברי הדואר נעשתה על ידי תלמידי בתי הספר התיכוניים.

ובסוף כשמנצחים כל המדינה בשמחה מצב רוח האומה עולה.

בנימה אישית: יוסף יקר, תודה על שסיפרת לי על עצמך ושיתפת אותי בחוויות. אני מאחל לך המון בריאות ואושר ושתצליח בכל מעשה ידיך.

מכל הלב לידור שיליאן כיתה ו'2

 

המפגשים התקיימו בין תלמידי בי"ס הגליל בתל אביב לבין מרכז רב שירותים לקשיש "התקווה", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בשנה"ל תשע"ד (2013-4), בהובלתן של המורה כלנית לובל ישראל, היועצת מורן בייז ומנהלת המועדון ציפי אורטל.

מילון

תקופת ההמתנה
הימים שלפני פרוץ מלחמת ששת הימים נקראו תקופת ההמתנה. בימים אלה גוייסו הכוחות מצד אחד ונעשו נסיונות למנוע את המלחמה מצד שני.

ציטוטים

”כמובן שמלחמה זו חישלה אותי למלחמות הבאות וכך אתה הופך למפקד יותר טוב“

הקשר הרב דורי