מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האופניים היחידים בקיבוץ והשעון שעבר מדור לדור

סבא רמי ויהב
השעון שעבר בין הדורות
סבא מספר על ילדות בקיבוץ השיתופי

קיבוץ שיתופי

בזמנים ההם כשסבא היה ילד לא היה מושג כזה "לגור אצל ההורים". היה בית ילדים, מטפלת צמודה והם היו גרים שם, הגן או הכיתה היו גם באותו בית ואת כל הארוחות אכלו בבית הילדים. כל יום אחרי מנוחת הצהריים בשעה 4 אחרי הצהריים, הם היו אמורים ללכת לבקר את ההורים. אבל הם נשארו באזור בתי הילדים ושיחקו כל מיני משחקים בעצמם, בלי פיקוח ההורים. סבא סיפר שאחר הצהריים, זכור לו, שהם עשו סיבובים באזור בתי הילדים עם האופנים שלו ובשעה שש בערב הם היו הולכים לראות את ההורים לחצי שעה, ולאחר מכן הם היו הולכים לחדר האוכל של הילדים, לאכול ארוחת ערב ואז נשארים עם המטפלת, מספרים סיפור והולכים לישון.

האופניים הראשונות בקיבוץ

כשסבא רמי היה צעיר לא היו אופנים בקיבוץ. הילדים בעיקר היו משחקים במשחקים כמו משיכת חבל, מחניים, חמור חדש…לא היו כמו היום צעצועים ולא היה הרבה כסף למותרות.

למשפחה של סבא רמי היו קרובים בארצות הברית. קרובי המשפחה, שלחו למשפחה של סבא אופנים על שלושה גלגלים עם שרשרת. כשהאופנים הגיעו לקיבוץ בארץ זו הייתה אטרקציה. מכיוון שהם היו היחידים בקיבוץ, הם היו של כל ילדי הקיבוץ. כך יצא שכל יום אחר הצהריים, היה תור גדול של ילדים, שכולם רצו לנסוע על האופנים. כל  שעות אחר הצהריים נסעו עליהם וסבא בכלל לא נסע עליהם. וזה סיפור האופניים הראשונות בקיבוץ.

השעון של סבא רבא

השעון היה שיך לסבא רבא שלי אליקום לוי שנולד בסלובקיה ועד כמה שידוע הוא הביא את השעון עם עליתו מצ'כוסלובקיה לארץ ישראל כחניך השומר הצעיר.

20161223_111455

באותם ימים בשנות השלושים של המאה הקודמת נהגו להשתמש בשעוני כיס כדוגמת השעון הזה. בשעונים אלו השתמשו בעיקר אנשים מהמעמד הגבוה, כאשר השעון היה בכיס העליון ושרשרת הוליכה למקטור. סבא זוכר מילדותו שסבא רבא שלו היה משתמש בשעון ואהב להתעסק איתו. היה צריך כל יום למתוח את הקפיץ, השעון הזכיר לו את הבית.

סבא רבא, אליקום, אהב מאוד שעונים וברבות השנים היה לו אוסף של כמה שעונים, סבא רבא נפטר לפני עשרים ושתיים שנה וסבתא רבתא, תמר, שמרה על שעון  זה עד שנת 2008 ואז השעון עבר לסבא שלי רמי…

הזוית האישית

סבא רמי לוי משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם יהב. הם בחרו בשני חפצים משמעותיים עליהם סבא רמי סיפר, על האופניים הראשונות בקיבוץ והשעון של סבא רבא.

 

מילון

עברון
עֶבְרוֹן הוא קיבוץ ליד נהריה המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי. נקרא על שם היישוב המקראי עברון ששכן בנחלת שבט אשר. קיבוץ עברון הוקם ב-1936 על מגרש בן דונם ורבע בנהריה, על ידי קבוצה של כ-30 חברי השומר הצעיר. בעקבות המרד הערבי הגדול ננטש משק עין שרה בקרבת נהריה וחברי הקבוצה נתבקשו לאייש 35 דונם מהמקום כדי לשמור עליו. מייסדי הקיבוץ היו עולים מגרמניה, מפולין ומטרנסילבניה חברי השומר הצעיר. מאוחר יותר הצטרפו אליהם גם עולים מבולגריה. בראשית שנות ה-40 היה בסיס של הפלמ"ח ומקום מסתור למעפילים.

ציטוטים

”האופניים שקיבלתי מתנה הפכו להיות של כל הילדים כי רק לי היו אופניים“

הקשר הרב דורי