מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"דרך ארץ קדמה לתורה"

סבתא צביה ועידן
סבתא צביה בת 46 בתל אביב
סבתא צביה מספרת על משפחתה, ילדותה, חינוכה והיותה סבתא לשלושה נכדים

סבתא ומשפחתה
נולדתי בשנת 1939 בשכונת כרם התימנים בתל אביב למשפחה חמה ולבבית, משפחה בת 11 נפשות,שלושה בנים ושלוש בנות.
 
הורי היו דתיים והמסורת הייתה נר לרגלינו. מידי בוקר אבא היה קם באשמורת הבוקר, שם פעמיו, מעיר אותנו בעדינות ושואל את כל ילדיו מה הם רוצים שהוא יקנה בלכתם לבית הספר. לאורך כל שנות חיי עד יום מותם של הורי הצדיקים, הישרים והענווים גדלתי על ערכים ומצוות שחינכו אותי, אבא ז"ל היה שר תמיד מזמורים, תמיד היה שמח, חייכן, דיבר בצניעות ובענווה.
 
לגדול אצל הורים כאלה זו זכות שזכיתי לה. עד היום הזה איני יכולה לשכוח את מסירותם ודאגתם לילדיהם שילמדו ויתחנכו לדרך של יושרה אמינות ונתינה והם זכו לזה. אני אמחיש בכמה דוגמאות: בחג פורים אמי הייתה מבקשת מבנותיה להצטרף אליה לאפיית עוגיות ומגדנות, כדי לתת משלוח מנות לנשים ואבא היה אומר לנו: " הן תאמרנה לכן יש לי הכל תודה, אין צורך". מפאת צניעותן וענוותן הן אומרות כך וחזר אבי ואמר: "תניחו את משלוח המנות ואת המעות ותלכו".
 
אני משתדלת לתת ערכים לנכדיי "דרך ארץ קדמה לתורה" לתת מעות לעניים, אף שהורי חיו בדוחק, הם השתדלו תמיד, לרצות את האחר, לתת נדבה לאביון ובעיקר בחגים לתת משלוחיי מנות לאביונים. החינוך, האהבה, האמינות, הנתינה והעזרה לזולת וכן ההקשבה לכל אחד שהנחילו לי הורי ז"ל, עיצבו את אישיותי ועד הים הנני הולכת בדרכם והנני מאושרת ושמחה ודואגת להעביר לבני, כלתי ונכדי היקרים, את כל מה שספגתי בבית הורי, לאהוב את האדם כמו שהוא ולא לשפוט אף אחד אף פעם.
 
 חיי הזוגיות של סבתא
 
לימים הלכתי לצופים ושם פגשתי את בן שלום טרי, נסיך חלומותיי והוא הציע לי חברות, נעתרתי לאחר מספר בקשות יצאנו ארבע שנות חברות ששנתיים מתוך זה בן שלום היה חייל קרבי בגולני ולאחר סיום שירותו בצבא נישאנו בשנת 1958. כמו כל זוג צעיר קנינו דירה ושאפנו מאוד להתקדם בחיים. היו לנו מטרות בחיים ורצינו להצליח בכוחות עצמנו, לכן דאגנו לעבוד קשה ולהגשים את המטרה, רכישת דירה. לאחר סיום שירותו בצבא הוא עבד בתנובה ואז פנה אליו סוכן תנובה והציע לבעלי רכישת קו חלוקת שימורים, בעלי שיתף אותי ושאל לדעתי, אני הסכמתי, לקחתי בזמנו הלוואה מבני משפחתי, כי המטרה שלנו הייתה להתקדם בחיים, אני עבדתי באותם ימים כמעצבת אופנה. העבודה הזו של בעלי תרמה לנו רבות, בזמנו בעלי הצליח מאוד ושגשג, היינו מאושרים, רק עכשיו דבר אחד היה בראש מעיינינו לזכות לילד ולהיות הורים.
 
 בנה של סבתא ליאור  ונכדיה
 
שנים רבות אני ובעלי בן שלום חיכינו לילד שייוולד לנו ולאחר 14 שנות נישואים נולד בנינו היקר ליאור שהאיר את ביתנו ואת חיינו וזיכה אותנו לדבר הכי חשוב בחיים להיות לאב ואם והשלים למעשה את הפאזל והפכנו להיות סוף סוף משפחה אמתית.
 
לימים בני ליאור גדל והיה לנער ואהד מאוד כדורגל, ליאור היה אוהד מושבע של קבוצת הכדורגל "שמשון תל אביב", גזבר הקבוצה "שמשון תל אביב" היה מר, שמשון יהודאי ז"ל, בן דודי היקר, שתרם רבות לקבוצה ולשכונת כרם התימנים.
 
נכדי עידן גם אוהד מושבע של כדורגל ואוהב את קבוצת הכדורגל "הפועל תל אביב", עידן ואביו ליאור אוהבים מאוד כדורגל, נהנים ללכת יחדיו למשחקים, לצפות במשחקים. יש להם נושאים משותפים בתחום הספורט, לעידן יש ידע רב על קבוצות ושחקנים בארץ ובעולם.
 
כשגדל הבן היקר שלי, ליאור והגיע לגיל 18 יצא לשירות צבאי שם פגש את חברתו איריס, הייתה אהבה גדולה ביניהם, הם יצאו כשלוש שנים ולאחר מכן הציע ליאור לאיריס נישואין. איריס וליאור התחתנו לאחר שלוש שנות חברות בחתונה מפוארת ומושקעת באולמי חאן הדקל, היה אירוע שמח ומושלם, הרחבה הייתה מלאה. ליאור הפיק קליפ לאיריס, בה הוא שר בקולו המדהים והפתיע את כל קהל האורחים. לאחר שלוש שנות נישואין שבה איריס וליאור נהנו מהחיים, הגיע העת להפוך להורים ולמשפחה אמיתית, נולדו נכדיי היקרים: אור, עידן וליהי שהביאו אושר, שמחה, גאווה ונחת.
 
הקשר שלי עם נכדיי 
 
מידי יום חוזרים נכדיי מבית הספר ואני דואגת לקבל אותם בזרועות פתוחות, באהבה וחום, דואגת לארוחת צהרים חמה ומזינה. נכדיי משתפים אותי ומספרים לי את החוויות שעברו במהלך היום, אני נהנית לשמוע והיות מעורבת בחייהם.
 
לעידן ולי יש קשר מיוחד במינו, קשר אישי, עידן הוא ילד חם, לבבי, חכם ונבון, מנהל שיחות כאדם בוגר, כיף לנהל עם עידן שיחה בכל תחום ובכל נושא.במשך שנות חייו הראשונות, אהב עידן מאוד ללכת לחוגים, הוא היה בחוג ג'ודו, קארטה. התחביב העיקרי של עידן זה הכדורגל, עידן שיחק במשך 6 שנים כדורגל, 3 שנים ראשונות במסגרת הקבוצה של "מיקי וניר" ובשלוש השנים שלאחר מכן שכבר התבגר, שיחק בקבוצת הנוער של הפועל תל אביב. הוא נהנה מכל רגע, מהחוויה, מהספורט והיה חוזר מלא חוויות, עוצמה מאנרגיה.
 
אני נהנית מכל רגע במחיצתו, אני גידלתי את עידן במשך כל השנים, אנו גרים כולם בדירה אחת, לכן זהו קשר יוצא מהכלל, נדיר ולא דומה לקשר רגיל בין נכד לסבתא. אני נהנית לקצור את הפירות, מהצמיחה של נכדיי ומההצלחה שלהם בחיים, מאחלת לך את הטוב שבעולם, שיצליחו, שגשגו, יתפתחו ויעשו את מה שהם אוהבים בחיים, שאור, הצלחה, בריאות, אושר ושמחה ילוו אותם כל ימי חייהם, שאמשיך ליהנות מהם כל החיים אמן !
 
אני אוהבת את עידן נכדי היקר, הבן היחיד בין שתי אחיות, נסיך המשפחה, אהוב על כולנו. מאחלת אני לעידן ולכל בני משפחתי, שנמשיך בקשר המיוחד שיש ביננו ושנהיה לדוגמא ומופת לכולם.שהאהבה, המסירות, החום, האמת, הנאמנות והיושר שיש בינינו ימשיך לעד.
   

מילון

אביונים
עניים

ציטוטים

”"דרך ארץ קדמה לתורה"“

הקשר הרב דורי